رفتن به مطلب

چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید


حواصیل

ارسال های توصیه شده

زنان از سپیده دم تاریخ به عنوان سرباز و جنگجو جنگیده و جان خود را از دست داده اند.

هلاله ، شیرین،  گردآفرید،  آریاتس،  گردیه،  فرخ رو، کاساندان ، پرین زربانو،  آرتادخت،  آناهید،  آرتمیس ، سینان ، آتوسا،  آتنه...

ارتشبد پانته‌آ

ارتشبد پانته‌آ در دوران کوروش کبیر در قرن 6 میلادی یکی از فرمانروایان نظامی بود که به شکلی خستگی‌ناپذیر برای تامین امنیت میهنش می‌جنگید. هنگامی که کوروش کبیر بر امپراتوری بابل چیره شد، او و شوهرش سپاه «گارد جاویدان» را تشکیل دادند که متشکل از خبره‌ترین نیروهای نظامی بود. گارد جاویدان از قدرتمندترین نیروها در تمام تاریخ ایران بوده است

ژنرال آپرانیک

آپرانیک، دختر یک ژنرال پارسی بود که عشق به میدان نبرد در دلش نهفته بود. او همچون پدرش سربازی تمام عیار شد و در ارتش تحت فرمانرواییِ پدرش توانست فرمانده شود. وی هنگام حمله خلیفه راشدین به ایران فرماندهی نیروها را بر عهده گرفت و چندین تاکتیک جنگی را به کار گرفت.

از آنجایی که اعراب اغلب به بیابان‌ها پناه می‌بردند، تاکتیک‌های جنگی قدیمی جواب نمی‌داد. آپرانیک از روش «جنگ‌ و گريز» استفاده کرد که بیشترین ضربه را به نیروهای دشمن وارد کرد. گرچه آن امپراتوری از بین رفت، اما نام او همواره به عنوان یکی از جنگجویان دلیر ایرانی زنده ماند.

و در تاریخ معاصر کم نیستند زنانی چون سردار مریم بختیاری ،،، فرنگیس بختیاری ..

در کرمانشاه مجسمه‌ای وجود دارد که شاید تماشای آن برای کسانی که به این شهر می‌روند، جالب باشد. مجسمه یادبودی از یک زن؛ زنی به نام فرنگیس حیدرپور. زنی که ایستاده و تبری به‌دست دارد. اما ماجرای او چیست و چرا مجسمه‌اش را در میانه شهر بنا کرده‌اند؟ همه‌‌چیز به روزگار دفاع‌مقدس بازمی‌گردد. زمانی که عراق به ایران حمله کرد، بیشتر شهرها و روستاهای ایران بی‌دفاع بودند و غافلگیر شدند. فرنگیس حیدرپور در آن هنگامه 18سال بیشتر نداشت؛ و در روستای اوازین زندگی می‌کرد. در سال 59وقتی که بعثی‌ها به این روستا حمله کردند، اهالی روستا به دره‌های اطراف فرار کردند. شب که شد، همراه برادر و پدرش به روستا بازگشتند تا چیزی برای خوردن پیدا کنند. اما برادر و پدرش در طول مسیر و به واسطه درگیری با عراقی‌ها به شهادت می‌رسند. خود او هم با دو سرباز بعثی روبه‌رو می‌شود. اولی را با تبری که از پدرش داشت، می‌کشد. دومی را هم با همه تجهیزات نظامی‌ای که داشته، اسیر گرفته و به مقر فرماندهی ارتش ایران تحویل می‌دهد. و چنین بود که ماجرای این شیرزن، دهان به دهان چرخیده و مجسمه‌اش را ساختند.

 

بعدها، تغییرات اجتماعی در تفکر، زنان را مجبور به تشکیل کاست هایی کرد که در آن ادراکات انسانی در مورد تنزل دادن زنان به قلمرو اطاعت و انفعال فروتنانه بود. 

 

 همانطور که جامعه به سمت پذیرش لیبرال تر برابری می رود، تعداد زنانی که در ارتش در سراسر جهان در دوران مدرن خدمت می کنند همچنان در حال افزایش است.

 

ویرایش شده توسط maynotknow
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...