رفتن به مطلب

لكنت زبان در كودكان


Topaz

ارسال های توصیه شده

لكنت زبان در كودكان🔻🔻
«مَ‌مَ‌مَ مَن لُ‌لُ‌لُ لُكنت دادادا دارم»


👈🏾بطور کلی بچه از دو سالگی شروع به گفتن کلمه های ساده میکنه و بعد جملات دو کلمه ای و به تدریج جملات سه کلمه رو ادا میکنه.
👈این نشون میده که مغز کم کم مسیرهای پیشرفته تری برای هماهنگی با عضلات گفتار و تنفسی تدارک میبینه و بچه میتونه با سرعت و دقت بیشتری حرف بزنه. ولی بعضی وقتا به یک سری دلایل کودک نمیتونه روان صحبت کنه و در شروع جمله مشکل داره و در جا میزنه و یا اینکه کلمات رو میکشه.
❇️دلایل لکنت بسیار متنوعه؛ میتونه ارثی باشه، بخاطر فشار روانی سنگین و استرس باشه و یا ضربات سر و تشنج ایجاد کنند.
در بزرگسال ها لکنت بیشتر به دلیل ضایعات مغزی مثل تومورها و یا سکته های مغزی ایجاد میشه.
✳️در پسرها شیوع بیشتری داره چون پسرها از نظر ساختار مغزی آسیب پذیر تر هستند. اوج شیوع در هشت سالگی دیده میشه.
لکنت در دو سوم بچه های زیر پنج سال خودبخود خوب میشه ولی اگر دیدید لکنت رو به افزایش هست حتما به روانشناس و گفتار درمانگر مراجعه کنید.
✳️چون لکنت باعث میشه بچه اعتماد بنفسش کم بشه و کمتر صحبت کنه. همین زمینه ساز خیلی مشکلات دیگه میشه. توصیه میکنم درمان لکنت رو زود شروع کنید چون درمان در سن پایین بهتر جواب میده.
حالا به این بپردازیم که در مواجهه با یه فرد مبتلا چجوری برخورد کنیم؟ هی نگید آروم باش، عجله نکن جملات و کلماتش رو کامل نکنید حتما باهاش ارتباط چشمی داشته باشید و نشون ندین که حوصله تون سر رفته از قصد آروم صحبت نکنید، با آهنگ و سرعت همیشگی حرف بزنید.
✅حالا چندتا تکنیک برای کمک به فرد دارای لکنت: تنفس آرام و ریلکس کردن رو یاد بگیرید سعی کنید خودتون با این مشکل شوخی کنید. اینکار بهتون اعتماد بنفس میده با ترس ناشی از لکنت بجنگید، به کمک روانشناس به راحتی میتونید از پس این کار بر بیایید والدین تا جای ممکن محیط خونه رو آروم و بدون تنش نگه دارند و در رابطه با کودک دچار لکنت صبور باشند. با صدای بلند شعر و سرود بخونید از قصد نوشته ها رو بکشید و بلند بخونید به بچه ها بگید با عروسک ها و بچه های کوچکتر از خودشون صحبت کنند و هر کاری که میخوان انجام بدهند به خودشون نجوا گونه بگن

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...