رفتن به مطلب

شب ادراری از علت تا درمان


Topaz

ارسال های توصیه شده

📍شب ادراری از علت تا درمان

🗣 (پاسخ به سوالات بسیاری از والدین)

 

👈احتمالا یکی از ناامید کننده ترین صحنه هایی که والدین میتونند اول صبح باهاش مواجه بشن دیدن رخت خواب خیس کودک هست. 

👈ممکنه دفعات اول خودشون رو کنترل کنند و چیزی نگن ولی بعد از چندبار تکرار واقعا درمانده میشن و شروع به سرزنش بچه میکنند. 

✳️بیایید شب ادراری رو از اول بررسی کنیم. بطور کل بعد از پنج سالگی توقع میره که بچه ها کنترل ادرار رو به دست بیارن. البته پسرها یه کوچولو تنبل تر از دخترها هستن و شاید دیرتر این مهارت رو کسب کنند. ولی تقریبا تمام بچه ها تا ده سالگی تمام و کمال شب های خشکی رو سپری میکنند و این مشکل رو پشت سر میذارن. 

❇️یه نکته ای که باید مدنظر داشته باشید اینه که ما دو نوع شب ادراری داریم. در نوع اولیه بچه از ابتدای تولد تا الان نتونسته خودش رو کنترل کنه ولی در نوع ثانویه بچه یه دوره ای اختیار ادرار رو داشته و الان بر حسب یه مشکلی این توانایی رو از دست داده. پس باید این دو تا رو از هم تفکیک کنید.

 ❇️نکته بعدی مساله وراثته. یعنی اگر یکی از والدین مبتلا به شب ادراری بوده باشه شانس ابتلای بچه چهل و چهار درصد و اگر هر دو مبتلا بوده باشند هفتادو هفت درصده.

حالا بریم سراغ علت ها عفونت های مثانه ، کلیه و مجاری ادراری وجود یکسری بیماری های مادرزادی نخاعی و تومورهای مغزی عقب ماندگی های ذهنی عوامل و استرس های محیطی، شوکهای روانی کوچک بودن حجم مثانه و یا کمبود ترشح هورمون ضد ادراری و بیماری دیابت بیمزه مصرف مواد غذایی پرادویه و پرنمک، کافئین دار و یا نوشیدنی های الکلی .

✅حالا بریم سراغ درمان :

🔻اول از همه یه آزمایش کشت ادرار بدین تا از نبود عفونت مطمئن بشید در طول روز تا میتونید به بچه مایعات بدین و بهش بگید تا میتونه خودش رو منقبض کنه و دستشویی نره.میخواهیم مثانه یاد بگیره که ادرار رو نگه داره و سریع خالی نشه. هفت شب به بعد مایعات رو تعطیل کنید و دیگه بهش مایعات ندین. شام هم خیلی کم نمک و بدون ادویه باشه. از این تایم به بعد اصلا نوشابه، چای،قهوه،هایپ، ردبول و اینا نخوره. اجازه ندین هر دفعه مایعات میخوره سریع بره دستشویی و نکته مهمتر بهش یاد بدین هربار میره دستشویی هول هولکی جیش نکنه. کامل کامل مثانه رو تخلیه کنه تا ادرار باقی نمونه. در طول روز این ورزش ها رو ده بار در سه چهار نوبت انجام بده: دراز و نشست، شنا سوئدی، دست ها رو به جلو دراز کنه و ده بار میشینه و بلند میشه. 

🔻قبل از خواب حتما بره دستشویی و مثانه رو کامل تخلیه‌کنه و هر سه ساعت یکبار بیدارش کنید تا بره دستشویی. 

با این کار کودک رو شرطی میکنیم که هر چند ساعت یکبار اتوماتیک بلند بشه. 

✴️یه راه جالب هم استفاده از زنگ ادرار هست که میتونید از داروخانه بخرید. این وسیله یه سنسور هست که یه سرش به شورت بچه وصل میشه و یه سر دیگه به تشک یا ملحفه کودک. به محض اینکه بچه جاشو خیس کرد زنگ میزنه و بچه بیدار میشه و بقیه ادرار رو در دستشویی خالی میکنه. دارو درمانی هم برای شب ادراری وجود داره ولی مشکل اینجاست که اگر دارو قطع بشه دوباره شب ادراری برمیگرده و برای همین راه قطعی بنظر نمیرسه. در نهایت اینکه لطفا بچه رو سرزنش نکنید. چون فقط دچار استرس میشه و مشکل حادتر میشه.

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...