رفتن به مطلب

حمله افغان به اصفهان در سال ۱۱۰۱


Topaz

ارسال های توصیه شده

در سال 1101 اصفهان بدست افغان‌ها اشغال و ویران شد.
چهارسال بعد شاه سلطان حسین کشته و از سلسله صفویه تنها نامی باقی ماند. طهماسب میرزا فرزند سلطان حسین به استرآباد رفت و در پی کشته شدن پدر، خود را طهماسب دوم، شاه ایران نامید.

در این دوران ایران، دچار هرج و مرج بود. شاه طهماسب دوم که توانایی بیرون راندن افغان‌ها را نداشت با پتر اول تزار روسیه قراردادی امضا کرد که براساس آن قفقاز، باکو و گیلان و بسیاری از نواحی دیگر به قلمرو روس‌ها می‌پیوست تا در عوض پتر اول تزار روسیه، شاه طهماسب دوم را در بیرون راندن افغان‌ها از ایران یاری کند.

در همین زمان قوای عثمانی نیز تا همدان پیشروی کرده و مخفیانه با روس‌ها بر سر تقسیم ایران در حال مذاکره بودند!

از طرفی ملک محمود کیانی آخرین سلطان کیانیانِ سیستان و قسمتی از افغانستان، با افاغنه به توافق رسیده و خراسانِ ایران را به قلمرو خود افزوده بود!

کشور پادشاهی ایران با هزاران سال قدمت، در حال تجزیه و محو شدن از صفحه تاریخ بود!

نادرقلی خان وقتی اوضاع آشفته ایران را دید، لشکری فراهم کرد و با کمک شاه طهماسب دوم ابتدا به خراسان یورش برد و ملک محمود را سرنگون و خراسان را در اختیار گرفت.

نادر سپس در 1108 در دو نبرد مهماندوست و مورچه‌خور افاغنه را شکست و فراری داد.

طهماسب دوم به اصفهان رفت و تاج شاهی را بر سرگذاشت. یک سال بعد نارضایتی‌ها از طهماسب دوم به سبب انعقاد قراردادهای ننگین با روس و عثمانی موجب برکناری او از سلطنت شد.

نادر او را تبعید و پسر خردسالش را بعنوان شاه عباس سوم بر تخت نشاند. سپس خود عازم شمال ایران شد و با شکست روس‌ها و لزگی‌ها، آنان را از مناطق شمالی ایران بیرون راند.

نادر که هنوز خود را شاه ایران نمی‌دانست اینبار نگاه خود را به غرب ایران معطوف کرد تا درس سختی به عثمانی‌های متجاوز بدهد.

محمود یکم سلطان عثمانی در ابتدا نادر را بی‌سروپایی نامید که بدنبال کسب شهرت است و حمله او را یک شورش در قلمرو عثمانیان تعبیر کرد و برای مقابله با او تنها یک گردان هزار نفری فرستاد!

پس از آنکه نادر گنجه، تفلیس، ایروان و قارص را تسخیر نمود، محمود یکم به لرزه افتاد و بزرگترین سپاه خود، متشکل از صدوپنجاه هزار مرد جنگی که در غربی‌ترین نقطه قلمرو امپراتوری عثمانی جهت نبرد با اسپانیا و اتریش مستقر شده بود را برای مقابله با نادر فراخواند.

نادر در نبرد مرادتپه عثمانیان را درهم کوبید و فراری داد و آنان را وادار کرد تا برای همیشه از مرزهای ایران عقب‌نشینی کنند.

منابع
دولت نادرشاه، آرونوا
تاریخ ایران، سرپرسی سایکس

 

ویرایش شده توسط Topaz
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...