رفتن به مطلب

جرم گیری دندان مزایا و معایب


تهمینه

ارسال های توصیه شده

جرم گیری دندان یکی از درمان های دندانپزشکی است که متخصصین دندانپزشکی به طور کلی سالی یک یا نهایتا دو بار آن را به بیماران خود توصیه می کنند. 

منظور از جرم دندان چیست؟

منظور از جرم دندان، لایه های رسوبی ایجاد شده روی دندان ها و لثه است که می تواند باعث بوی بد دهان شده و سلامت آنها را به خطر اندازد. علاوه بر این موارد، این جرم به مرور زمان می تواند باعث بروز بیماری های دهانی شده و پوسیدگی دندان ها را سبب شود. افرادی که نوشیدنی های قندی و حاوی رنگ دانه بسیاری مصرف می کنند در صورتی که بهداشت ضعیفی داشته باشند، شاهد جرم بیشتری روی دندان های خود خواهند بود. 
دندانپزشکان بر این باورند که بزاق دهان املاح زیادی را ترشح کرده که آنها به دندان ها و درون لثه رسوخ کرده و می توانند میکروب های دهانی و به دنبال آن، پلاک و جرم را به وجود اورند.

جرم گیری دندان چیست؟

آیا شما هم به بیماری های لثه مانند التهاب لثه یا بیماری پریودنتال مبتلا هستید؟ اگر پاسخ شما مثبت است ممکن است که به جرم گیری (Teeth Scaling) نیاز داشته باشید. شما می دانید که اگر هنگام مسواک زدن دندان های خود، لثه هایتان دچار خونریزی شوند، به بیماری لثه مبتلا هستید. در واقع، التهاب لثه یک بیماری برگشت پذیر است و مواردی هستند که می توانند در جلوگیری از این بیماری به شما کمک زیادی بنمایند.
برای جلوگیری از التهاب لثه، باید قند را محدود کنید، مصرف دخانیات را به حداقل برسانید، از دهانشویه استفاده کنید، هر روز نخ دندان بکشید، دو بار در روز مسواک زده و هر سه ماه یکبار مسواک خود را عوض کنید. علاوه بر این موارد شما باید هر شش ماه یک بار به دندانپزشکی مراجعه نمایید تا دندانپزشک مشکلات شما را به موقع تشخیص دهد.
با این تفاسیر، اگر مدتی از التهاب لثه خود غافل شوید می توانید دچار بیماری پریودنتال شده و در نهایت باعث سستی و لقی دندان های خود شوید. زیرا این بیماری ریشه دندان های شما را از بین می برد. برای جلوگیری از چنین مواردی، جرم گیری دندان لازم است. پس جرم گیری دندان به طور معمول برای کمک به این بیماران و تجمع بیش از حد پلاک انجام می شود.

مزایای جرم گیری دندان

مزایای جرم گیری دندان عبارتند از:
1. جلوگیری از پوسیدگی دندان ها و ایجاد حفره
یکی از دلایل اصلی مراجعه افراد به دندانپزشکی، جلوگیری از ایجاد حفره و پوسیدگی دندان ها است. این حفره ها با ایجاد پلاک در لایه خارجی دندان های شما به نام مینا ایجاد می شوند. پلاک یک رسوب سفید چسبنده از باکتری ها است که روی دندان های شما ظاهر می شوند. مسواک زدن و کشیدن نخ دندان در طول روز می توانند به از بین بردن این تجمعِ پلاک کمک کنند و تمیز کردن حرفه ای نیز هر شش ماه یک بار حتی می تواند موثر واقع شود.
2. جلوگیری از بیماری لثه
تجمع پلاک تنها دندان های شما را خراب نمی کند، و زمانی که این مواد در زیر خط لثه جمع شوند می توانند به لثه ها آسیب برسانند. در صورت پیشرفت بیماری حتی ممکن است دندان های شما از دست بروند.
3. از بین رفتن لکه های دندانی
برخی از عادت های روزمره مانند نوشیدن قهوه، چای یا نوشیدنی های حاوی رنگدانه و استعمال دخانیات می توانند باعث بروز لکه روی دندان های شما شوند. مسواک زدن می تواند برخی از این موارد را برطرف کند اما لکه های سرسخت می توانند همچنان روی دندان ها باقی بمانند. 
4. از بین بردن بوی بددهان
رعایت عادت های بهداشت دهان و دندان بهترین روش برای جلوگیری از هالیتوز (halitosis) یا بوی بد دهان است. مسواک زدن و کشیدن نخ دندان روش خوبی برای جلوگیری از این مشکل است اما این مسئله به تنهایی نمی تواند به رفع بوی بد دهان کمک کند مخصوصا زمانی که شما با یک مشکل جدی تر مانند تجمع تارتار مواجه هستید؛ یک رسوب سخت که دندان های شما را لکه دار کرده و باکتری ها را به دام می اندازد. 
5. بهبود یافتن سلامت کلی
دهان شما بیش از آنچه که تصور می کنید می تواند بر سایر اعضای بدن تأثیر بگذارد، مخصوصا قلب. به نظر عجیب می رسد اما مراجعه منظم به دندانپزشکی جهت تمیز کردن دندان ها می تواند خطر حمله قلبی و سکته را کاهش دهد. این به این معنا است که التهاب مزمنِ مرتبط با بیماری های لثه می تواند منجر به سخت شدن عروق شده و در نتیجه حمله قلبی یا سکته را به دنبال داشته باشد. بسیاری از بیماری پزشکی به ظاهر غیر مرتبط از بیماری کلیوی گرفته تا دیابت، می توانند در مراحل اولیه و تنها با مراجعه به دندانپزشکی تشخیص داده شوند.
6. صرفه جویی در هزینه های ترمیم دندان
با جرم گیری دندان می توانید در هزینه های ترمیم دندان که برای پر کردن حفره ها لازم است و همچنین درمان بیماری پریودنتال تا حد زیادی صرفه جویی کنید. در واقع جرم گیری یکی از مراقبت های پیشگیرانه است که به شما کمک می نماید از بروز مشکلات ناخوشایند و پر هزینه در آینده جلوگیری کنید.

جرم گیری دندان شامل چه معایبی می شود؟

گرچه جرم گیری دندان ها می تواند باعث زدودن جرم و پلاک روی دندان ها شده و بیماری لثه را درمان کند، اما این روش، با خطراتی نیز همراه است. از معایب جرم گیری دندان ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:
- عدم دقت در این روش می تواند باعث عقب رفتن و تحلیل لثه ها شود.
- در صورتی که سیستم ایمنی بدن شما ضعیف باشد ممکن است دچار عفونت شوید.
- جرم گیری می تواند باعث ایجاد درد و حساسیت شود.
درد و حساسیت، از شایع ترین عوارض جانبی و معایب جرم گیری دندان هستند. البته خطرات ناشی از این درمان معمولا کم بوده و نهایتا می تواند در حدود 5 تا 7 روز طول بکشند، گرچه برای موارد گسترده تر، این ممکن است تا چند هفته ادامه یابد که در این صورت باید از بروز مشکلات جدی تر به دندانپزشکی مراجعه نمایید.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...