رفتن به مطلب

گیاهان آپارتمانی زاموفیلیا


Topaz

ارسال های توصیه شده

spacer.png

گل زاموفیلیا یا جواهر زنگبار که در انگلیسی به eternity plant  و zamiifalia شهرت دارد، از خانواده فیلندرون، اسپاتی و آگلونما میباشد و در یک تقسیم بندی بزرگتر، جز گیاهان آراسه که شیپوری یا علفی هستند به شمار می آیند. گیاه زامیفولیا جز گیاهان مقاومت بالا، نگهداری آسان، برگ های همیشه سبز و براق، جایگاه ویژه ای در خانه ها و ادارات دارد و همیشه مد نظر و انتخاب طراحان دکوراسیون داخلی بوده است.

گیاه زاموفیلیا در عامیانه مشهور به گیاهیست که از بین بردن آن، به مراتب سخت تر از نگهداری آن است و به اصطلاح گیاه کمدی نام برده میشود. زیرا این گیاه دارای غده یا ریزوم است و میتواند، آب را در خود به مدت طولانی ذخیره کند و با نور کم نیز سازگار است پس خرید زاموفیلیا را به کسانی که دنبال مقاوم هستند، حوصله نگهداری گل و گیاه ندارند، محیط زندگیشان بی نور یا کم نور می باشد و یا در نگهداری گل و گیاه مبتدی هستند توصیه میشود.

این گیاه بومی مناطق گرمسیری از جمله شرق آفریقا، جنوب کنیا تا شمال شرقی آفریقای جنوبی میباشد که در رنگ های سبز، بلک یا سیاه و ابلق دیده میشود، طول شاخه های این گیاه به 120 سانتی متر میرسد و دارای جفت برگ های چرمی میباشد که در دو طرف شاخه می روید و به ندرت دچار خزان میشود.

در این مقاله قصد داریم به طور کامل و جامع در مورد نحوه نگهداری زاموفیلیا، ویژگی های آن، روش های تکثیر آن، انواع زاموفیلیا ، بیماری های آن، فواید و معایب ، راهنمای خرید زاموفیلیا و سوالات متداولی که در رابطه با این گیاه مواجه هستید صحبت کنیم. با ما همراه باشید

 

روش نگهداری از زاموفیلیا :

به طور کلی زاموفیلیا، جز گیاهان کم توقع با نگهداری آسان به شمار می آید که هر کسی به راحتی میتواند در خانه یا محل کار از آن مراقبت کند اما این گیاه نیز مانند گیاهان دیگر، دارای نکات کلیدی در نگهداری و پرورش میباشد که با دانستن آن ها میتوانید یک گیاه شاداب و همیشه سبز داشته باشید.

 

نور مناسب :

زامیفولیا در دسته گیاهان مقاوم به کم نوری قرار میگیرد که در سایه و یا نور مصنوعی مانند لامپ رشد به خوبی دوام می آورد. اما با توجه به این که این گیاه ، بومی مناطق مرطوب و گرمسیری میباشد، در مکان هایی که نور زیاد غیر مستقیم وجود دارد، به عملکرد حداکثری میرسد و رشد سریعی دارد. پس بهتر است گیاه را درفاصله معین از پنجره ای قرار دهید که آفتاب اول صبح و یا آفتاب عصرگاهی که نور نسبتا ملایمی است به گیاه بتابد.

 

در نظر داشته باشید، گیاه را در معرض نور مستقیم وسط روز که شدید میباشد قرار ندهید چرا که گرمای بیش از حد نور خورشید، باعث بی حالی و خم شدن برگ های زاموفیلیا میگردد.

 

آب مناسب :

زاموفیلیا جز گیاهان کم آب به حساب می آید، در صورت آبیاری بیش از حد، ریشه های گیاه دچار گندیدگی و پوسیدگی میشود و در نتیجه ساقه های گیاه شروع به شل شدن و سپس جدا شدن از غده میکنند.

 

میزان آبیاری زاموفیلیا، رابطه مستقمی با گرمای محیط، نور محیط و همچنین رطوبت اطراف گیاه دارد و به طور کلی باید توجه داشت که زاموفیلیا با خشکی رابطه ی بهتری دارد پس در نتیجه هر زمانی که نسبت به آبیاری مجدد، تردید داشتید، بهتر است آبیاری را ناجام ندهید .

 

اما اگر تصمیم به آبیاری گرفتید، حتما بررسی کنید که یک سوم از رویه گلدان خشک شده باشد، جهت آشنایی با نحوه انجام این بررسی، میتوانید مقاله 8 روش برای تشحیص زمان مناسب آبیاری گیاهان را مطالعه کنید.

 

با تمام این صحبت ها، اگر محیط در شرایط متعادل باشد، بهتر است هر 10 الی 15 روز یکبار اقدام به آبیاری مجدد کنید.

 

آبیاری حتما باید با آب راکدی که 3 الی 4 روز در فضای باز بوده و کلر آن از بین رفته است، انجام گیرد. جهت این کار، میتوانید آب را در پارچ و یا شیشه نوشابه ریخته و درب ظرف را باز گذاشته و در کنار گیاهان بگذراید تا علاوه بر تامین رطوبت گیاهان، بتوانید با آن، آبیاری کنید و دقت کنید که آب به مرور زمان از گلدان خارج شود. همچنین میتوانید در مقاله روش های صحیح و درست آبیاری، با شیوه های گوناگون آبیاری آشنا شوید.

spacer.png

 

دما مناسب :

زاموفیلیا با توجه به زیستگاه خود، هوای نسبتا گرم را ترجیح میدهد و جز گیاهان مقاوم به گرما میباشد. اما این بدان معنی نیست که این گیاه را در معرض گرمای شدید آفتاب و یا کنار منابع گرمازا قراردهید، چرا که باعث گرما زدگی و پختگی برگ های این گیاه میشود. در صورتی که میخواهید از نشانه های گرما زدگی اطلاع کسب کنید، بهتر است مقاله زیر را مطالعه کنید

 

چگونه مانع گرمازدگی گیاهان شویم ؟

 

علائم گرما زدگی در گیاهان

بهترین دما برای ایم گیاه ، بین 15 الی 30 درجه سانتی گراد میباشد که به عنوان دمای ایده آل در نظر گرفته میشود. در صورتی که دمای هوا بیش از حد گرم شود، بهتر است اطراف گیاه را با آبپاش اسپری کنید. همچنین دمای پایین تر از 8 درجه نیز برای این گیاه توصیه نمیشود.

 

رطوبت :

این گیاه به دلیل برگ های چرمی و نسبتا گوشتی، تبخیر نسبتا کمی از طریق برگ های خود دارد و به عبارتی رطوبت محیط برای گیاه کافی میباشد. اما اگر محیط اطراف گیاه به ویژه در فصل تابستان بیش از حد گرم شد، بهتر است از روش غبار پاشی اطراف گیاه استفاده کنید. برای دانستن راه های افزایش رطوبت گیاهان، مقاله 10 روش افزایش رطوبت گیاهان را مطالعه کنید.

 

کود مناسب :

زاموفیلیا نیز مانند گیاهان دیگر، نیاز به کود دارند. اگر بخواهید گل شما، یک رشد خوب و سریع داشته باشد، بهتر است از کود های عمومی، کود npk با نسبت 10-10-10 و کود های مخصوص این گیاه استفاده کنید.

 

همچنین توجه کنید که خاک این گیاه پس از مدتی مواد مفید خود را از دست میدهد و به تفاله تبدیل میشود، پس بهتر است، هر شش ماه یکبار نسبت به جایگزینی خاک جدید با خاک رویه گلدان ( نه تعویض کامل خاک ) اقدام نمایید و هر سال نیز خاک گیاه را به طور کامل تعویض کنید.

 

تمیز کردن برگها

گیاه زاموفیلیا به طور طبیعی مستعد نشستن گرد و خاک میباشد پس بهتر است تنها با آب بدون کلر و یک دستمال نرم هر ماه برگ های آن را تمیز کنید توجه کنید از مواد شیمیایی استفاده نکنید.

 

در صورتی که میخواهد از اسپری های براق کننده استفاده کنید بهتر است نوع ارگانیک آن را انتخاب کنید

 

ویرایش شده توسط Topaz
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...