رفتن به مطلب

حاج کریم دستمالچی


Topaz

ارسال های توصیه شده

spacer.png

۱۲ بهمن ۱۳۵۷ حاج کریم دستمالچی، بازاری ثروتمند تهرانی و از اعضای جبهه ملی ایران، هواپیمای ایر فرانس حامل امام خمینی از پاریس به تهران را شخصا اجاره و بیمه کرد . منزل امام در حومه پاریس هم توسط او تهیه شده بود.
حاج کریم دستمالچی در تاریخ ۲۲ تیر ماه ۱۳۶۰  توسط ج ا اعدام شد!

او برای آقای خمینی در حومه پاریس (ورسای) خانه ای خرید تا اگر انقلاب سریع پیروز نشود، ایشان در آن خانه سکنی داشته باشند. وی در ماجرای کودتای نوژه دستگیر و به اعدام محکوم میشود و بعد از این اتفاق سرای دستمالچی به سرای آزادی تغییر نام میدهد. سرای آزادی در انتهای بازار عباس آباد واقع گردیده و در صنف پارچه فعال است.
روزنامه اطلاعات آن زمان نوشت : کریم دستمالچی فرزند عبدالرحیم به جرم ایجاد اغتشاش در بازار مسلمین و به تعطیل کشاندن آن، کوشش در جهت بی اعتبار کردن جمهوری اسلامی ایران از طریق مصاحبه با تلویزیونهای خارج از کشور، ارتباط با سران جبهه ملی جهت راهپیمائی ۲۵ خرداد، کمک مالی به گروهکهای ضد انقلاب، تصویب منشوری علیه جمهوری اسلامی ایران، مفسد فی الارض و باغی شناخته شد.



 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...