رفتن به مطلب

استفاده از ماسک  تخم کتان


Topaz

ارسال های توصیه شده

🍃استفاده از ماسک  تخم کتان برای صورت علاوه بر زیبایی می تواند بسیاری از مشکلات پوستی را هم رفع کند.

🍃 ق.چ تخم کتان را آسیاب کنید تا به پودر تبدیل شود
پودر به دست آمده را در ۳ ق آب بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه به حال خود رها کنید

⏰پس از ۱۵ دقیقه مخلوط شما باید به رنگ قهوه ای در بیاید و مقداری حالت چسبناک  پیدا کند.
به وسیله انگشتان خود، ماسک را روی پوستتان بمالید و سعی کنید در نزدیکی چشم ها و لب هایتان نمالید.

⏰پس از ۷ الی ۱۰ دقیقه صورتتان را با آب ولرم بشویید.
پس از آن صورتتان را با آب سرد بشویید.
صورتتان را خشک کرده و از یک کرم مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.
‌‌‎‌‌‌


 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

۱ ساعت قبل، Topaz گفته است:

🍃استفاده از ماسک  تخم کتان برای صورت علاوه بر زیبایی می تواند بسیاری از مشکلات پوستی را هم رفع کند.

🍃 ق.چ تخم کتان را آسیاب کنید تا به پودر تبدیل شود
پودر به دست آمده را در ۳ ق آب بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه به حال خود رها کنید

⏰پس از ۱۵ دقیقه مخلوط شما باید به رنگ قهوه ای در بیاید و مقداری حالت چسبناک  پیدا کند.
به وسیله انگشتان خود، ماسک را روی پوستتان بمالید و سعی کنید در نزدیکی چشم ها و لب هایتان نمالید.

⏰پس از ۷ الی ۱۰ دقیقه صورتتان را با آب ولرم بشویید.
پس از آن صورتتان را با آب سرد بشویید.
صورتتان را خشک کرده و از یک کرم مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.
‌‌‎‌‌‌


 

از خاصیت هاش هم برامون بگو 🥺😇

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

تخم کتان چیست؟ دانه های کتان که به عنوان کتان (flaxseed) معمولی یا بذر کتان نیز شناخته می‌شود دانه های روغنی کوچکی هستند که از هزاران سال پیش در خاورمیانه منشأ می‌گرفتند. از خواص تخم کتان چه میدانید؟ به دلیل محتوای چربی امگا ۳ ، فیبر و سایر ترکیبات گیاهی اخیراً به عنوان یک ماده غذایی سالم محبوبیت پیدا کرده‌اند. دانه های کتان به بهبود هضم غذا ، کاهش خطر بیماری‌های قلبی ، دیابت نوع ۲ و سرطان کمک می‌کنند. همچنین این دانه ها به راحتی می‌توانند در رژیم غذایی شما گنجانده شوند . آسیاب کردن آن ها بهترین راه برای استفاده کردن است رنگ آنها معمولاً قهوه‌ای یا زرد هستند.آنها به طور کامل آسیاب داده شده و به عنوان روغن کتان تبدیل می‌شوند این مقاله هر آنچه را که باید درباره بذر کتان بدانید به شما می گوید .

 

spacer.png

 

ارزش غذایی

طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده یک قاشق غذاخوری بذر کتان آسیاب شده به وزن ۷ گرم حاوی:
انرژی ۴/۳۷                             پروتئین ۲۸/۱
چربی ۹۵/۲                            کربوهیدرات ۲/۲
فیبر۹۱/۱                                  کلسیم ۸/۱۷
منیزیم ۴/۲۷                             فسفر۹/۴۴
پتاسیم ۹/۵۶
فولاد ۰۹/۶ میکروگرم
لوتئین وزاگزانتین ۶/۴۵ میکروگرم

یک 

 قاشق چای خوری دانه‌کتان همچنین حاوی ویتامین و مواد معدنی مختلف است. اما در مقادیر قابل توجهی نیست. افراد باید سعی کنند که از دانه کامل کتان پرهیز کنند و آن را به صورت آسیاب شده مصرف کنند، زیرا ممکن است روده ها مواد مغذی موجود در دانه های کامل را جذب نکنند . دانه‌های چیا نیز ممکن است یکی دیگر از عوامل مکمل های مفید رژیم غذایی باشند شما می توانید خواص و نحوه مصرف دانه های چیا را در سایت گل من و تو مشاهده کنید

طبع بذر کتان سرد است یا گرم ؟ جالب است بدانید که خود تخم کتان طبعی گرم و خشک ولی گیاه آن طبعی سرد دارد، بذر این گیاه ملین است و بهتر است در فصول سرد سال به برنامه غذایی اضافه شود

spacer.png

 

۱۰معجزه تخم کتان برای پوست و مو و سلامتی

بذر کتان حاوی برخی مواد مغذی است که فواید مختلف برای سلامتی بدن دارند مانند سایر غذاهای گیاهی تخم کتان سرشار از آنتی اکسیدان است که این آنتی اکسیدان ها را رادیکال های آزاد را از بین برده و از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری می‌کنند .رادیکال‌های آزاد در نتیجه فرآیند های طبیعی و فشارهای محیطی رخ می دهند وجود رادیکال‌های آزاد زیادی در بدن می تواند منجر به آسیب سلول و بیماری‌های مختلفی شوند اما آنتی اکسیدان اکسیدان‌های موجود در تخم کتان به حذف این رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند بخش های زیر به جزئیات بیشتر در مورد مزایای احتمالی بذر کتان برای سلامتی بحث میکند با ما همراه باشید.

تخم کتان قاتل سرطان

همانطور که گفته شد تخم کتان حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که ممکن است از رشد انواع سلولهای سرطانی جلوگیری کنند همچنین حاوی لیگنان هایی هستند که با جلوگیری از تشکیل رگهای خونی جدید ممکن است رشد تومور را کند کنند. در یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۳ میزان کمتری از سرطان پستان در زنانی که مرتباً بذر کتان مصرف می‌کردند مشاهده شد همچنین در سال ۲۰۱۸ محققان نتیجه گرفتند که بذر کتان به کاهش خطر سرطان پستان پس از یائسگی کمک می‌کند.

بهبود سریع کلسترول و سلامت قلب با تخم کتان

انجمن قلب آمریکا برای تقویت سلامت قلب،مصرف بیشتر فیبر و امگا۳را توصیه میکند. لیگنان نیز ممکن است به جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی کمک کند. بذر کتان حاوی تمامی مواد مغذی است همچنین بذر کتان حاوی فیتو استرول است که ساختاری مشابه با کلسترول دارند وبه جلوگیری از جذب کلسترول در روده کمک می کنند .در سال ۲۰۱۲ مطالعه ای بر روی ۱۷ نفر انجام شد آنان دریافتند که مصرف دانه کتان باعث کاهش سطح کلسترول. ldl و کمک به بدن در از بین بردن چربی میشود.

همچنین مصرف بذر کتان می‌تواند برای کاهش سطح کلسترول مفید باشد .علاوه بر این می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای منابع دریایی امگا ۳ باشند علی الخصوص برای کسانی که از رژیم غذایی گیاهی پیروی می‌کنند.

درمان فوری علائم آرتروز با تخم کتان

از خواص بذر کتان میتوان به کاهش دردها اشارع کرد، با بذر کتان می تواند به کاهش درد و سختی مفاصل کمک کند برخی افراد آن را برای آرتریت روماتوئید ،لوپوس و پدیده رینود مصرف می‌کنند .همچنین ALA موجود در بذر کتان ممکن است به کاهش التهاب کمک کند.

مصرف تخم کتان و رابطه آن با گرگرفتگی

در سال ۲۰۰۷ دانشمندان دریافتند که بذر کتان می توان در کاهش بروز یا شدت گرگرفتگی در زنانی که از استروژن درمانی در دوران یائسگی استفاده نمی کنند کمک کند

spacer.png

 

معجزه عجیب تخم کتان برای بهبود قند خون

لیگنان ها و سایر فیتواستروژن ها ممکن است به کاهش خطر بیماری‌های مزمن از جمله دیابت کمک کند در سال ۲۰۱۳ دانشمندان به مدت ۲۵هفته ۱۳ یا۲۶گرم بذرکتان به ۲۵ نفر دادند .این افراد از پیش دیابت یا دارای اضافه وزن یا زنانی بودند که یائسه شده اند. به نظر می‌رسید که دوز ۱۳ گرم میزان گلوکز و انسولین را کاهش داده و حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد اما سایر دوز ها این تاثیر را ندارند در همان سال فرد مبتلا به دیابت ۴۰ گرم یا ۲۰ گرم بذر کتان به مدت ۱۲ هفته مصرف کرد به نظر می رسد مصرف بذر کتان فشار خون را کاهش میدهد در جوندگان باعث کاهش بروز دیابت نوع ۱ شده و شروع دیابت نوع ۲ را به تاخیر می‌اندازد.

 

دفع سریع یبوست با تخم کتان

بذر کتان منبع بسیار مهمی از فیبر نامحلول است که نمی تواند در آب حل شود و در عوض بعد از خوردن در دستگاه گوارش باقی می ماند و در آن جا آب را جذب خود کرده و ممکن است و تقویت نظم روده کمک کند .

 

❌هشدار❌

مصرف مقدار زیاد روغن بذر کتان یا بذر کتان می تواند باعث اسهال شود لذا در هنگام استفاده به مقدار مصرف توجه شود.

 

تخم کتان کمک کننده بی نظیر برای هضم غذا

فیبر های موجود در دانه کتان به هضم غذا کمک می‌کند. بذر کتان حاوی هر دو فیبر محلول و نامحلول است. فیبر محلول به نرم شدن مدفوع کمک می‌کند بنابراین می‌تواند از مجاری GI عبور کرده و راحت تر از بین برود. فیبرهای نامحلول به تحریک سیستم هضم برای انتقال مواد زائد از طریق روده و تقویت نظم روده کمک می‌کند.

 

تخم کتان شفابخش پوست

مطالعات نشان داده است که بذر کتان می تواند پوستی لطیف به شما ببخشد روغن بذر کتان برای زنان باعث کاهش قابل توجه و حساسیت پوست، کاهش زبری و پوسته پوسته شدن پوست می شود. همچنین باعث بهبود رطوبت و صافی پوست میشود .

 

آیا تخم کتان برای کاهش وزن موثر است؟

فیبر های موجود در دانه های کتان موسیلاژ نامیده می شود.این فیبر با آب ترکیب شده و ترکیب ژل مانند ایجاد می‌کند که منجر به کند شدن تخلیه معده شده و باعث افزایش سیری می شود و روند گرسنگی را به تعویق می‌اندازد. مطالعات نشان داده است که مصرف بذر کتان به ویژه ۳۰ گرم در روز یا حدود دو قاشق غذاخوری منجر به کاهش وزن میشود

قطع ریزش مو و موخوره با تخم کتان

از دیگر فواید تخم کتان برای مو است، وقتی بذر کتان روی موهایتان قرار بگیرد به جلوگیری این شکستگی وموخره کمک می‌کند و مانع از ریزش مو میشود. شما می توانید از دانه‌ی کتان به طور مستقیم در موهای خود استفاده کنید و همچنین از روغن های بذر کتان نیز می توان استفاده کرد .

 

تاثیرتخم کتان برقاعدگی

خون ریزی قاعدگی تاثیر بسیار زیادی در کیفیت زندگی زنان دارد، طبق تحقیقی که در کشور خودمون ایران بر روی ۱۵۹ نفر انجام شده در دو ماه از دوران قاعدگی به گروه های مختلف تخم کتان و ویتاگنوس داده شد که پس از گذشت ۲ ماه براساس نتایج این مطالعه بذرکتان و ویتاگنوس هر دو جهت کاهش میزان خونریزی قاعدگی موثر هستند، با این حال استفاده روتین از آن‌ها نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

 

بطوری‌که میانگین میزان خونریزی قاعدگی به شکل قابل توجهی در ماه اول بعد از مصرف ویتاگنوس ۹ درصد و بذر کتان ۶ درصد کاهش داشت و همچنین در ماه دوم پس از مصرف در گروه ویتاگنوس ۱ درصد و بذر کتان ۴ درصد به میزان قلبی اضافه شده و در کل هر دو ۱۰ درصد میزان خونریزی را کاهش دادند.

 

ماسک موی بذر کتان

برای استفاده ازبذر کتان بعنوان ماسک مو مقدار کمی روغن را در دستان خود بریزید و مستقیما در موهای خودماساژ دهید و بگذارید تا ۱۵ دقیقه بماند .سپس آن را شسته و به صورت عادی با شامپو بشویید.از دانه کتان هم می توان ژل درست کرد به جای آنکه آن را مانند ماسک شستشو دهید طوری طراحی شده است تا جلسه بعدی شامپو در طول روز در موهای شما بماند.

 

اگر دنبال ماسک صورت عالی هستید ما در مطلبی جدا به صورت ویدیو کامل نحوه ساخت ماسک تخم کتان را آموزش دادیم که حتما مشاهده کنید.

 

۶ عوارض جانبی تخم کتان که باید بدانید

توصیه می‌شود هنگام استفاده از روغن بذر کتان محتاط باشید زیرا ممکن است خطرات و عوارض جانبی متعددی داشته باشد یا به مقدار لازم از آن استفاده کرد از جمله عوارض آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

عوارض تخم کتان؛ اسهال

این دانه های غنی از فیبر در صورت مصرف زیاد می تواند باعث شل شدن مدفوع شود اما اگر به مقدار محدود مصرف شود از یبوست جلوگیری می کند و حرکات روده را منظم و سالم می کند.

 

انسداد روده ها

محققان بر این باورند که مصرف بیش از حد دانه های کتان بدون مایعات کافی منجر به انسداد روده می شود توصیه می شود کسانی که با این مشکل روبرو هستند از این دانه ها اجتناب کنند بیماران اسکلرودرمی باید در مصرف دانه کتان احتیاط کنند زیرا باعث یبوست شدید و انسداد روده می شود .

 

واکنش های آلرژیک

تنفس انسداد طولانی مدت سطح فشار خون پایین آنا فیلاکسی معمولاً از واکنش های آلرژیک بذر کتان گزارش شده است علاوه بر آن تهوع ،درد شکم و استفراغ از واکنش‌های دیگر هستند.

 

برای زنانی که سعی در باردار شدن دارند

این دانه های قهوه ای عملکرد استراتژی را تقلید کرده و منجر به تغییرات در چرخه قاعدگی میشود .زنانی که دچار سندروم تخمدان ، پلی کیستیک فیبروم رحم ،سرطان رحم وسرطان تخمدان هستند باید در مورد استفاده بیش از حد بذر کتان احتیاط کنند زیرا که این اختلالات می تواند منجر به ناباروری شود.

 

در دوران بارداری ناامن است

بذر کتان به دلیل تاثیر استروژن مانند، در دوره‌های قاعدگی را القا کند برای مادران باردار توصیه نمی‌شود به طریقی غیرمنتظره به کودک و مادر آسیب می‌رساند .

 

واکنش‌ با سایر داروها

دانه های کتان سرشار از فیبر هستند و به همین دلیل می توانند دستگاه گوارش را مسدود کرده و از جذب برخی داروها و مکمل ها جلوگیری کنند .همچنین ممکن است اثرات داروهای رقیق کننده خون و داروهای قند خون را تغییر دهند

 

بهترین روش نگهداری تخم کتان

دانه های کتان معمول یا آسیاب شده را باید در ظرف محکم و در بسته قرار داده و در یخچال یا فریزر نگهداری کنند کنید تا از سستی آنها جلوگیری شود.بذرهای کتان زمینی که در یخچال نگهداری می شوند میتوانند به مدت ۶ ماه دوام بیاورند و در فریزر می توانند تا یک سال نگهداری شوند.

طریقه مصرف تخم کتان

این دانه های کوچک زرد و قهوه‌ای رنگ در طی شش هزار سال گذشته به دلیل سرشار از منیزیم اسیدهای چرب امگا ۳ و لیگنان از محبوبیت بالایی برخوردار بوده است . زیرا برای بهبود خواب، سلامت مغز. تنظیم خلق وخو و تعادل هورمونی ارتباط دارد. همچنین می تواند در موارد زیر به کار برده شوند:

 

افزودن یک قاشق غذاخوری تخم کتان به غلات صبحانه

افزودن تخم کتان آسیاب شده به مایونز یا خردل

مخلوط کردن یک قاشق غذاخوری دانه کتان آسیاب شده به ماست

افزودن بذر کتان به کوچه نان و سایر مواد غذایی پخته شده

برای سالاد و سبزیجات

بهتر است پودر تخم کتان را در دمای اتاق نگهداری کنید. میزان مصرف تخم کتان برای افراد سالم و بزرگ سال که در مصرف آن محدودیتی ندارند، یک قاشق سوپ خوری در روز می باشد.

 

روغن کتان بهتر است یا تخم کتان؟

دانه های کتان یک غذای کاملی است در حالیکه روغن بذر کتان نیست وبذرکتان از کیفیت بالاتری برخوردار است به دلیل تنوع بیشتر ویتامین‌ها و مواد مغذی طبیعی نسبت به روغن بذر کتان فواید بیشتری دارد. هر دو منبع مهم برای اسیدهای چربی امگا ۳ و منیزیم هستند. روغن بذر کتان حاوی فیبر و لیگنان های کمی است و قیمت آن نیز بیشتر است. دانه های کتان از نظر تازگی نسبت به روغن کتان تضمین شده تر هستند.

 

بهترین زمان مصرف تخم کتان

افرادی که در تلاش برای لاغری هستند توصیه می‌شود قبل از وعده غذایی تخم کتان مصرف کنند. زیرا باعث کاهش احساس گرسنگی می شود و همچنین فیبر دانه های کتان با کلسترول روده متصل شده و از جذب آن جلوگیری می کند .دانه های کتان به دلیل مقادیر بالای اسیدهای چرب امگا ۳ برای افزایش سطح سروتنین و برای بهبود خواب موثر است. لذا شما می توانید قبل از خواب آن را مصرف کنید.

 

کلام آخر در خصوص فواید تخم کتان

محصولات بذر کتان سرشار از آنتی‌اکسیدان به ویژه لیگنان ها هستند و فواید بسیار زیادی برای پوست، مو و سلامتی شما دارند. هر کسی که قصد استفاده از بذر کتان را دارد بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کرده و سپس آن را مصرف کنند. این دانه ها به راحتی می‌توانند در رژیم غذایی شما گنجانده شوند. زیرا حاوی ویتامین و مواد معدنی بسیار زیادی است و می‌تواند برای کاهش وزن و افراد مبتلا به دیابت و فشارخون موثر باشد.

 

شما از فواید تخم کتان چه می دانید؟ حتماً نظرات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما اشتراک بگذارید

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...