رفتن به مطلب

معضل آب


Topaz

ارسال های توصیه شده

💢 معضل بزرگ آب در ایران و اولویت شناسی دقیق معاون اول رئیس جمهور


🔹طرح بزرگ تأمین و انتقال آب خلیج‌فارس با سرمایه‌گذاری سه شرکت بزرگ معدنی (شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، شرکت ملی مس و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو) در اواسـط سـال 1392  و با تشکیل شرکت تأمین وانتقال اب خلیج فارس؛ فعالیت جدی خود را آغاز نمود. این طرح در خط اول به صورت سه مرحله ی جداگانه به بهره برداری رسید. و پس از تقریبا هشت سال در آستانه ورود به سال 1400، آب خلیج‌فارس به چادرملوی اردکان رسید.

🔹اما در دولت سیزدهم با محوریت معاون اول رئیس جمهور اراده و عزم قاطع و جدی تری برای حل مشکل آب در کشور به ویژه از طریق طرح شیرین‌سازی و انتقال آب دریا دیده میشود. دکتر مخبر با اشاره به اینکه مسئله آب در آینده یک اولویت و نقش اساسی در معادلات منطقه‌ای و جهانی خواهد داشت، گفت: «در حال حاضر هیچ اولویتی مهم‌تر از مسئله آب در کشور وجود ندارد.» 

🔹تا اردیبهشت 1401، دولت سیزدهم 9 جلسه برای طرح انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان از آب شیرین کن ها تحت خط دوم، سوم و چهارم برگزار کرده است. این اولویت شناسی مهم توسط معاون اول رئیس جمهور موجب این شد که طرح های نهایی و قابل بهره برداری در سال جاری بیش از میانگین و معادل کل طرح های اجرا شده در گذشته خواهد بود که با بهره برداری کامل از ظرفیت ایستگاه های آب شیرین کن در بندرعباس و چابهار تا ۵۰۰ هزار متر مکعب به ظرفیت آب شیرین سازی شده در سال جاری اضافه می شود.

🔹پروژه خط دوم برای انتقال آب به محدوده‌های بندرعباس، کرمان، بیرجند، سنگان و مشهد، خط سوم برای انتقال آب به اصفهان و خط چهارم برای بهره مندی سیستان و بلوچستان از آب ها دریای عمان برنامه ریزی شده و عملیات اجرایی آن ها پیشرفت چشمگیری داشته است. با اجرایی و نهایی شدن طرح های انتقال آب میزان سرانه آب بخش صنعت سه برابر خواهد شد که قطعا در زمینه های آب شرب و کشاورزی استان های بهره مند از این ابر پروژه ها تاثیر به سزایی خواهد داشت.

🔹شایان ذکر است که با تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی، انجام ابرپروژه های انتقال آب در جهان مرسوم است، به طور مثال، به نقل از مقاله ابرپروژه های انتقال آب (WTMP)؛ انتقال آب از اقیانوس آرام در کالیفرنیای آمریکا به سانفرانسیسکو یا انتقال آب از دریاچه ی بایکال در چین به شهر لانژو از نمونه های ابرپروژه های انتقال آب هستند. به طور کلی در امریکای شمالی 34 ابرپروژه انتقال آب وجود دارد که در مجموع توسط 24 هزار و هشتصد کیلومتر لوله و سرمایه گذاری 1900 میلیارد دلار در حال بهره برداری هستند.

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...