رفتن به مطلب

ساخت یونان مدرن با کمک 4 هزارپوندی لُرد بایرون


ШHłTΞ ШФŁŦ

ارسال های توصیه شده

ساخت یونان مدرن با کمک 4 هزارپوندی لُرد بایرون

طبق این سند قدیمی، بایرون چکی با مبلغ ۴ هزار پوند، معادل ۳۳۲ هزار پوند امروزی، را در وجه جیووانی اورلاندو نماینده دولت موقت یونان نوشت که نگران از روند جنگ بین یونان و عثمانی برای کمک مالی دست به دامن انگلیسی‌ها شده بود.
 
 
 

کشف یک چک قدیمی از «لرد بایرون» نشان می‌دهد سخاوت ۲۰۰ سال پیش این شاعر رمانتیک بود که راه را برای ساخت یونان مدرن هموار کرد.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از روزنامه گاردین چاپ لندن، در تاریخ ۱۸ آوریل ۱۸۲۴ لرد بایرون شاعر و ادیب بزرگ انگلیسی در حالی که تب آلود و هذیان‌گویان در بستر مرگ افتاده بود، گفت: من زمان، دارایی و سلامتی خود را به او (یونان) هدیه کرده‌ام و حالا زندگیم را تقدیمش می‌کنم. چه کار دیگری از دستم برمی‌آید؟

 
بایرون روز بعد در شهر میسولونگی از پایگاه‌های اصلی نیرو‌های یونانی در جنگ با عثمانیان درگذشت و جامعه انگلیسی‌زبان را در شوک فروبرد. این شاعر پرآوازه که از مشاهیر روزگار خودش بود، ۱۰۰ روز آخر عمرش را در سرزمینی گذرانده بود که با شور و حرارت از آزادی اش دفاع می‌کرد.

همزمان با آن که یونان دویستمین سالگرد استقلال خود را جشن می‌گیرد، برگ چکی که روزنامه آبزرور از بایگانی دولتی این کشور کشف کرده از کمک سخاوتمندانه بزرگ لرد بایرون به یونان پرده برمی‌دارد.

طبق این سند قدیمی، بایرون چکی با مبلغ ۴ هزار پوند، معادل ۳۳۲ هزار پوند امروزی، را در وجه جیووانی اورلاندو نماینده دولت موقت یونان نوشت که نگران از روند جنگ بین یونان و عثمانی برای کمک مالی دست به دامن انگلیسی‌ها شده بود.
 
 
این پول قرار بود برای رفع نیاز‌های اضطراری استفاده شود که تامین بودجه برای شکستن محاصره میسولونگی مهمترینشان بود.

کریستین کنیون جونز که در زمینه آثار خطی بایرون تخصص دارد، می‌گوید: اسم و امضای بایرون به دلیل شهرتش زیاد جعل می‌شد، اما آن طور که به نظر می‌رسد امضایی که زیر دستخط منشی بایرون روی این چک زده شده، اصل است. دستخط بایرون مثل شخصیتش سریع و آزاد بود بنابراین بین دستخط دقیق و ظریف منشی و امضای بی‌پروا و مطمئن او تفاوت مشهودی وجود دارد.

به گفته کنیون جونز، این که چنین سندی این همه سال در بایگانی یونان خاک خورده و مورد توجه نگرفته خیلی عجیب است. بایرون در راه یونان و در جزیره سفالونیا که آن زمان از مستعمرات انگلیس بود، قبول کرد این مبلغ را به یونان قرض بدهد.
 
چک بایرون در مالت به دلار‌های نقره‌ای اسپانیا نقد و توسط شخص او در چمدان‌های بزرگ به میسولونگی منتقل شد. این پول برای تامین بودجه کشتی‌های جنگی صرف شد که ساکنان سودجوی جزایر یونانی از آن‌ها استفاده تجاری می‌کردند.

بایرون از همان ابتدا از شهرت خود برای جهانی کردن نبرد یونانیان برای آزادی استفاده کرد و باعث شد گروه‌های خارجی چه در میدان جنگ و چه خارج از آن، به جبهه حمایت از یونان بپیوندند. وی به عنوان مهره مدرنی که از ارزش‌های روشنگری حمایت می‌کرد، در تعیین روند قیام مردم یونان نقش تعیین کننده‌ای داشت؛ قیامی که در غیر این صورت به دسیسه‌های جناحی و جنگ داخلی گرفتار می‌شد.

لرد بایرون، زاده ژانویه ۱۷۸۸ در لندن، یکی چهره‌های تأثیرگذار دوره رمانتیسم انگلستان بود. وی در سن ۱۹ سالگی اولین مجموعه شعر خود را با عنوان ساعات فراغت منتشر کرد و با اعتراض منتقدانی، چون هنری بروم روبه‌رو شد. لرد بایرون جوان دو سال بعد با انتشار شعری طنز با عنوان شعرای انگلیسی و منتقدان اسکاتلندی پاسخ دندان‌شکنی به این انتقاد‌ها داد. وی در همان سال توانست یکی از صندلی‌های مجلس اعیان انگلیس را نیز از آن خود کند.

از آثار این شاعر پرآوازه رمانتیک می‌توان به زندانی شیلان (۱۸۱۴) و نمایشنامه مانفرد (۱۸۱۷) اشاره کرد. مشهورترین اثر وی نیز شعر روایی بلند دون ژوان است که با مرگ او ناتمام ماند. این شاعر و سیاستمدار انگلیسی در سال ۱۸۲۴ میلادی در حالی که به یونانیان در نبرد با نیرو‌های امپراطوری عثمانی کمک می‌کرد، در ۳۶ سالگی بر اثر بیماری درگذشت.
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...