رفتن به مطلب

کل تاریخِ معاصر جهان را در این ۲۲ قاب ببینید!


ШHłTΞ ШФŁŦ

ارسال های توصیه شده

کل تاریخِ معاصر جهان را در این ۲۲ قاب ببینید!469117_521.jpg

در آن زمان چنین محافظی را می‌شد از هر فروشگاهی تهیه کرد و به این ترتیب این مادران کودکانشان را برای منفعتِ خودش درون قفس قرار می‌دادند.
 

مانند همیشه قرار است همراه هم در این مقاله تاریخ نسبتا معاصر را با چند تصویر مرور کنیم

و به یاد بیاوریم بشر برای رسیدن به اینجا چه راه طولانی و پرخطری را طی کرده است.

 

کلاس در فضای باز

برگزاری کلاس‌ها در فضای باز

تقریبا در دهه‌های ابتداییِ قرن بیستم بود که برگزاری کلاس‌های درس در فضای باز و طبیعت در کشور‌های اروپایی طرفدارانی پیدا کرد. اعضای این جنبش اعتقاد داشتند محبوس کردن دانش آموزان در کلاس‌ها و فضای بسته، بخش بزرگی از پتانسیل آن‌ها را از بین می‌برد.

طرفداران این ایده معتقد بودند برگزاری کلاس‌های درس در طبیعت و در شرایطی که کودکان در معرض هوای پاک و نور خورشید هستند، شرایط روانی و فیزیکی آن‌ها را بهبود می‌بخشد. این عکس در سال ۱۹۵۷ در کشور هلند گرفته شده است.

حیونات آواره

جنگی که حیوانات را هم آواره کرد

حوالی سال ۱۹۴۵ و هم‌زمان با نزدیک شدن نیرو‌های ارتش شوروی به برلین، کارکنانِ باغ وحشِ این شهر به شدت نگران سلامتی حیوانات بودند. در نهایت تصمیم بر این شد که این افراد تا جای ممکن از حیواناتی که نگهداریشان راحت‌تر بود، مواظبت کنند و به این ترتیب این کارکنان برای مدتی از بسیاری از این حیوانات در منزلشان نگهداری کردند.

این عکس در سال ۱۹۴۵ و در شهر برلین گرفته شده است و ما شاهدِ حمامِ منزلِ یکی از کارمندانِ باغ وحش برلین هستیم که تبدیل به خانه جدیدِ لک لکِ رود نیل (Shoebill) شده است.

استتار در جنگ

استتار به سبکِ جنگ جهانی دوم

حتما با تماشای این عکس حس می‌کنید دچار خطای دید شده‌اید، اما باید بگویم به چشم‌هایتان اعتماد کنید چرا که شما شاهد یکی از ترفند‌هایی هستید که در زمان جنگ جهانی دوم برای محافظت از جاده‌ها و مردم غیر نظامی استفاده می‌شده است.

در این ترفند همان‌طور که مشاهده می‌کنید درختانی به وسیله طناب از آسمان آویزان می‌شد و به این شکل برج‌های دیده‌بانی یا هواپیما‌های دشمن قادر به تشخیصِ جاده‌ها و راه‌های ارتباطی نمی‌شد. این عکس در ماه ژوئنِ سال ۱۹۴۱ در کشور فنلاند گرفته شده است.

گروه متالیکا

متالیکا در جوان‌ترین حالت ممکن

اگر حتی اهل گوش دادن به موسیقی‌های سبک راک نباشید حتما تابحال نام گروه متالیکا که از قضا در ایران هم طرفداران بی‌شماری دارد، به گوشتان خورده است. در این عکس که حدودا در سال ۱۹۸۳ گرفته شده است می‌توانید اعضای گروه محبوبتان را در جوان‌ترین حالت ممکن ببینید.

ببر تاسمانی

آخرین عکس از ببرِ تاسمانی پیش از انقراض

این عکس در سال ۱۹۳۳ گرفته شده است از آن جهت قابل توجه است که در آن می‌توانید ببرِ تاسمانیِ حالا منقرض شده را پیش از انقراض ببینید. سوژه این عکس احتمالا یکی از آخرین گونه‌های این پستاندار است و در باغ وحش هوبرت در تاسمانی نگهداری می‌شده است. جالب است بدانید ببر تاسمانی یک گربه سان نبود و در حقیقت از خانواده سگ سانان بود.

فرود هواپیما در خیابان

حاضری سرش شرط ببندی؟

این عکس از فرود یک هواپیمای کوچک در خیابانی واقع در منهتن، داستان جالبی دارد. داستان از آن‌جا آغاز شد که توماس فیتزپاتریک یک سرباز نیروی دریایی سابق در باری در همین خیابان در میانه یک بحث داغ با بقیه حاضران شرط بست که می‌تواند در طی ۱۵ دقیقه به نیوجرسی برود، یک هواپیمای کوچک بدزد و بعد آن هواپیما را در خیابانی در منهتن دقیقا روبروی بار فرود بیاورد.

جالب است بدانید توماس که انگار خیلی شوخی سرش نمی‌شده دو سال بعد وقتی متصدی جدید بار خاطره او مبنی بر نشاندن یک هواپیما در خیابان جلوی بار را باور نکرد، دوباره دقیقا همان کار را تکرار کرد. این عکس در سال ۱۹۵۶ و اولین تلاش توماس برای اثبات توانایی‌اش گرفته شده است.

لوگوی بازیافت

داستان خلق یک لوگوی آشنا

حتما تابحال هزاران بار چشمتان به لوگوی معروفِ بازیافت خورده است. این لوگو که در عین سادگی به بهترین شکل ممکن طراحی شده بود، کار جی اندرسون است. جی اندرسون که در این عکس با مدادی در دست مشخص است در زمان طراحی این لوگو ۲۳ سال داشت. این عکس در سال ۱۹۷۰ گرفته شده است.

سواحل نورماندی

پیش به سوی آرواره‌های مرگ

حتما درباره حمله به سواحل نورماندی توسط ارتش متفقین در جنگ جهانی دوم یا D Day به اندازه کافی شنیده‌اید. این عکس منحصر بفرد در همان روز و در لحظه پیاده شدن نیرو‌های متفقین از درون یکی از شناور‌ها گرفته شده است.

اختراع تسلا

نیکولا تسلا؛ این نابغه قدرنادیده

شما در حال تماشای عکس اشعه ایکس از پای نیکولا تسلا هستید. این نابغه

چند رشته‌ای این عکس را در سال ۱۸۹۶ (باورنکردنی است نه؟) توسط دستگاهی که خودش طراحی کرده بود گرفته است.

سوئد

اولین روز پس از تغییر قوانین رانندگی

این عکس در کشور سوئد و فردای روزی گرفته شده است که قوانین رانندگی در این کشور دچار تغییر شد. طبق این تغییر قرار شد از آن پس رانندگان در این کشور به جای رانندگی در سمت چپ جاده، در سمت راست برانند. همان‌طور که می‌بینید شهروندان سوئدی نتوانستند خودشان را خیلی خوب با این تغییر وفق بدهند.

اف بی آی

آرشیو اثر انگشتِ اِف‌بی‌آی

این عکس در سال ۱۹۴۴ گرفته شده است و نشان می‌دهد انسان‌ها پیش از پیشرفت تکنولوژی چه کار سختی برای نگهداری اسناد داشتند. تمام این سالن بزرگ برای نگهداری فایل‌های اثر انگشتِ مجرمان توسط FBI استفاده می‌شده است.

رژه

از حال رفتن در هنگام رژه

این عکس در ژوئن سال ۱۹۶۶ گرفته شده است و از آن جهت مورد توجه قرار گرفت که واقعه از حال رفتن یکی از سربازان در هنگام مراسم رژه را نشان می‌دهد. طی این اتفاق یکی از سربازان گاردِ ایرلند به دلیل گرمازدگی در حین مراسم از حال رفت و با این وجود بقیه سربازان به کارشان ادامه دادند.

دالایی لاما

دالای لامای ۲ ساله

چه به دلیل رهبری بودائیان و چه به دلیل مشکلات سیاسیِ فراوان با دولت چین، حتما نام و تصویر دالای لاما برایتان آشناست. این عکس که در سال ۱۹۳۷ گرفته شده است رهبر بودائیانِ دنیا را در سن دو سالگی نشان می‌دهد.

نوزاد در قفس

نگهداری نوزاد در قفس

در اوایل دهه ۳۰ میلادی بود که مد جدیدی بین مادران آمریکایی محبوب شد. این مادران که نگران این بودند که نوزادشان به اندازه کافی در معرض نور خورشید و هوای تازه قرار نمی‌گیرد، راه‌حلِ عجیبی پیدا کردند. در آن زمان چنین محافظی را می‌شد از هر فروشگاهی تهیه کرد و به این ترتیب این مادران کودکانشان را برای منفعتِ خودش درون قفس قرار می‌دادند.

کت فروشی

یک کت فروشی در کپنهاگ

هرچند این عکس راوی واقعیت تاریخی خاصی نیست، اما حیفم آمد آن را نبینید. این عکس در سال ۱۹۳۶ در کشور دانمارک و شهر کپنهاگ گرفته شده است و به نوعی ویترین یک فروشگاهِ فروش کت را نشان می‌دهد.

مارلو براندو

اگر قرار است مزاحم براندو شوید، کلاه ایمنی فراموش نشود!

این عکس در سال ۱۹۷۳ گرفته شده است و شما در آن مارلون براندو و پشت سر او یک عکاس پاپاراتزی به نام ران گالِلا را می‌بینید. این عکس از آن جهت جالب است که چند ماهی قبل از آن وقتی در مکانی دیگر ران گاللا برای گرفتن عکس مزاحم مارلون براندو شده بود، براندو با مشت به او حمله کرد و باعث شد فکِ عکاس و پنج دندانش بشکند.

ران گاللا تا مدت‌ها بعد برای شوخی یا طعنه به براندو وقتی قرار بود از او عکاسی کند با کلاهِ فوتبال آمریکایی حاضر می‌شد.

دوره ویکتوریا

اهمیت موی زنان در دوره ویکتوریا

ظاهرا در این دوره مو برای زنان بیش از هرچیز دیگری اهمیت داشت و بلندی و زیبایی مو نه تنها باعث می‌شد زنان زیباتر به نظر بیایند بلکه طبقه اجتماعی و میزان زنانگی زنان هم با موهایشان قضاوت می‌شد. این عکس در همین دوره گرفته شده است.

غول گرجستان

غولِ گرجستانی واترپلو و نوه‌اش

فرد درشت هیکلِ حاضر در این عکس پتر مشوِنیِرداتزه، اسطوره گرجستانیِ واترپلوی شوروی است و او این عکس را در سال ۱۹۹۰ و به همراه نوه‌اش گرفته است.

جی کی رولینگ

رولینگ در حال خلق هری پاتر

جی کی رولینگ این عکس را در سال ۱۹۹۸ در کافه‌ای در کشور اسکاتلند گرفته است. حتما برای طرفداران هری پاتر جالب است که ببینند داستان مورد علاقه‌شان در چه مکانی خلق شده است.

کودک

یک عکس عجیب از کودک عجیبِ یک معدنچی

همه چیز این عکس عجیب است. کودکِ یک معدنچی در حال وارد شدن به اتاق از حفره ایجاد شده در درب است. به دستان کودک دقت کنید. او در یکی از دستانش یک پیپِ روشن و در دست دیگرش یک اسلحه آماده شلیک دارد. این عکس در بِرِتا هیل در ویرجینیای غربی در سال ۱۹۳۸ گرفته شده است.

ماهی بزرگ

یک صیدِ حسابی

این ماهیگیر ادوارد لایوِلِن نام دارد. او با این صید توانست تا مدت‌ها نامش را به عنوان رکورددار صید بزرگترین ماهی خاردارِ سیاهِ دریایی ثبت کند. این ماهی ۱۹۲ کیلوگرم وزن داشت.

ماسک ضد گاز اسب

اسبِ مجهز به ماسکِ ضدِ گاز

این عکس در سال ۱۹۴۰ و در بحبوحه جنگ جهانی دوم و ترس شهروندان بریتانیایی از حمله هوایی آلمان‌ها گرفته شده است. این فرد ترجیح داده برای احتیاط اسبِ احتمالا گران قیمتش را به ماسک مجهز کند.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...