رفتن به مطلب

sambol43

ارسال های توصیه شده

کدکم چیست؟

بعد از ورود رایانه و سیستم ‌های هوشمند به صنایع مختلف، با موجی از پیشرفت در علوم مواجه شدیم. سرعت اجرای امور بیش از پیش شد و دقت ساخت قطعات بسیار بالا رفت. یکی از فناوری‌های مهم در این پیشرفت، فناوری کدکم است. کدکم به معنی طراحی و ساخت به کمک کامپیوتر است. یعنی پس از بررسی نیاز بازار و تمایل یک تولیدکننده به تولید یک محصول، با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری یک طرح اولیه از محصول طراحی می‌شود. این طراحی می‌تواند به تنهایی یک محصول مجزا باشد و یا با در کنار هم قرار گرفتن با تولیدات دیگر، یک محصول بزرگتر را تشکیل دهد.

پس از مورد تایید قرار گرفتن طرح اولیه کالا در سیستم رایانه، می‌توان با نرم افزارهای کامپیوتری، طرح مورد نظر را تبدیل به کدهایی کرد که برای ماشین قابل فهم است و طرح اولیه را به زبان ماشین تبدیل کرد. حال اگر ماده اولیه و این کدها در اختیار ماشین قرار بگیرد، می‌توان طرح سه بعدی مورد نظر را تولید کرد. در اینجا منظور از ماشین، دستگاه CNC است.

دستگاه CNC یک دستگاه در ابعاد کوچک و بزرگ است که قابلیت تراش مواد اولیه و تبدیل آن‌ها به طرح مورد نظر را دارد. ماده اولیه‌ای که در اختیار این دستگاه قرار می‌گیرد متفاوت است. چوب، فلز، رزین، آلومینیوم و ... 

 

spacer.png

 

ورود کدکم به دندانپزشکی

بعد از ورود کدکم به دندانپزشکی، تمام مراحل ساخت پروتزهای دندانی از حالت دستی خارج شده و به حالت اتوماتیک تبدیل شد. با استفاده از فناوری کدکم دیگر لازم نبود برای هسته پروتزهای دندانی از فلز استفاده شود و به جای آن از ماده زیرکونیا که سازگاری بیشتری با بدن انسان دارد استفاده شد. ساخت آن نیز با طراحی در کامپیوتر شروع و با ساخت در ماشین CNC یا همان ماشین میلینگ دندانسازی ادامه پیدا می‌کرد و در نهایت استفاده از پرسلن بر روی هسته زیرکونیایی به صورت دستی اجرا می‌شد.

در گام بعدی دندانسازان پرسلن گذاری بر روی هسته زیرکونیایی را متوقف کردند و کل روکش دندان را با استفاده از ماشین میلینگ دندانسازی تولید کردند و تمام ظرافت‌های دندان را با طراحی دقیق پوشش دادند.

دندانپزشکی پیش از ورود فناوری کدکم

پیش از ورود فناوری کدکم به صنعت دندانپزشکی، تولیدات محصولات دندانی به صورت دستی و با دقت پایین‌تر در لابراتوارهای دندانسازی اجرا می‌شد و اساس تولید قطعات بر ریخته‌گری مواد مختلف بود. پس از قالب گیری دندان بیمار در کلینیک دندانپزشکی توسط دندانپزشک و ارسال قالب به لابراتوار دندانسازی، یک کست دندانی از آن تهیه می‌شد. سپس با توجه به مهارت دندانساز در ساخت پروتزهای دندانی و با ریخته گری مواد مختلف فلزی و غیر فلزی، نمونه اولیه و غیر دقیق از پروتز دندانی تولید می‌شد.

سپس پروتز را به حالت نهایی و مورد نیاز بیمار تبدیل می‌کردند. به عنوان نمونه برای ساخت روکش دندان، ابتدا فلز را ذوب می‌کردند و درون کست دندانی هسته اصلی را تشکیل می‌دادند. در مرحله بعد با استفاده از پودر پرسلن، بر روی فلز ریخته گری شده، یک ماده سفید و همرنگ دندان قرار می‌دادند که شباهت زیادی با دندان طبیعی داشت.

مزایای ورود کدکم به دندانپزشکی

-         سرعت بالا

-         دقت بالا

-         پایین‌تر تمام شدن هزینه نهایی پروژه

-         افزایش رضایت بیمار و دندانپزشک

 در کل می‌توان گفت دندانپزشکی دیجیتال باعث پیشرفت بسیار زیاد دندانپزشکی در سال‌های اخیر شده است به طوری که هم سرعت درمان و هم کیفیت درمان افزایش یافته است.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...