رفتن به مطلب

قلعه ایرج_ورامین_تهران✈️


نیلوفرآبی

ارسال های توصیه شده

قلعه ایرج

قلعه ایرج ورامین

قلعه ایرج یا قلعه گبری یکی از بزرگترین قلعه های ایران و جهان است که با خشت خام ساخته شده است. گفته می شود ساخت این قلعه به دوران ساسانیان برمی‌گردد. قلعه ایرج با وسعت بیشتر از ۲۰۰ هکتار، به عنوان بزرگترین قلعه خشتی نظامی در ایران و جهان شناخته می‌شود.

دیوارهای این قلعه حدود ۱۷ تا ۲۲ متر قطر دارند تعدادی از دیوارها تا ۲۵ متر هم ارتفاع داشتند البته در اثر گذر زمان ایجاد فرسایش طبیعی ارتفاع این دیوارها امروزه حدوداً ۱۶ متر است برای ساخت چنین قلعه عظیمی فقط از خشت و گل استفاده شده است تعداد زیادی برج مراقبت در جهت های مختلف این قلعه به کار گذاشته شده؛ البته امروز فقط دو مورد از آنها سالم باقی مانده است.

در زمان ساخت این قلعه برج‌های دیده بانی را طوری می ساختند که بتوان لوازم جنگی را به راحتی به ارتفاعات برد و از آنها برای مقابله با دشمن استفاده کرد. قلعه ایرج در چهار جهت جغرافیایی چهار دروازه ورودی دارد. زیباترین دروازه این قلعه دروازه شمالی آن بود که درست روبروی کوه دماوند گشوده می‌شد. تصور کنید چه نمای فوق‌العاده‌ای از کوه دماوند را از این دروازه می‌شد دید!

در گذشته اطراف این قلعه را با خندق‌هایی عمیق (تا عمق ۸ متری) محافظت می‌کردند؛ این خندق ها ۳۰ متر پهنا داشتند! داخل قلعه ایرج در دوران خودش خطری باشکوه و زیبا بود که البته امروز هیچ اثری از آن باقی نمانده است سال ۱۳۸۲ این قلعه به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...