رفتن به مطلب

خوراکی_اصفهان_خور و بیابانک🍪


نیلوفرآبی

ارسال های توصیه شده

شیرینی سنتی چنگال

تعدادی شیرینی زرد رنگ که مقداری از آنها شکلاتی است و روی آن با ترافل رنگی تزیین شده چیده شده در یک ظرفچنگال یا چنگمال یکی از مقوی‌ترین و خوشمزه‌ترین شیرینی‌های سنتی خور و بیابانک است. مردم این شهرستان از این شیرینی سنتی که از خرمای زرد، روغن حیوانی، لواش سمنو، زنجبیل، زیره، دارچین، هل، کنجد، سیاه‌دانه و زردچوبه تهیه می‌شود، بیشتر در آستانه سال نو و ایام نوروز برای پذیرایی از مهمانان استفاده می‌کنند. طرز تهیه آن نیز به این صورت است که ابتدا آرد جوانه گندم و آرد خالص گندم را با آب، رازیانه، پودر هل، سیاه‌دانه و دارچین ترکیب کرده و آن‌قدر ورز می‌دهند تا مواد حالت خمیری پیدا کند، سپس با خمیر آماده شده لواش درست می‌کنند. لواش‌های آماده شده را که هنوز گرم هستند و حالت چسبندگی دارند را با شیره انگور، آب، گلاب، ارده، زعفران با دست آن‌قدر ورز می‌دهند تا همه مواد با هم ترکیب شده و یکدست شوند. در مرحله آخر روغن حیوانی را حرارت داده و با زردچوبه ترکیب می‌کنند و روی مواد می‌ریزند و در آخر با پسته و گردو تزئین کرده و نوش جان می‌کنند.

خرما

چند خرما چیده شده در یک کاسه چوبی و چند عدد خرما داخل ظرف چوبی دیگری در کنار آنبا توجه به آب‌وهوای گرم و مناسب شهرستان خور و بیابانک، نخلستان‌های گسترده‌ای در جای‌جای این شهر قرار گرفته‌اند. به همین دلیل سالانه خرمای شیرین و زیادی که همگی حاصل نخل‌های سر به فلک کشیده این شهر هستند، تولید و روانه بازار دیگر مناطق می‌شوند. خرماهای خور و بیابانک بسیار خوشمزه و محبوب هستند و مسافران و گردشگران بسیاری در سفر به این شهرستان از این خرماها به عنوان سوغات خریداری می‌کنند.

پسته

یک ظرف کوچک مغز پسته و مقداری پسته با پوست خشک اطراف آنپسته یکی از مرغوب‌ترین و بهترین سوغاتی‌های شهرستان خور و بیابانک است. پسته سرشار از ماده مغذی و مواد معدنی است و خواص درمانی و دارویی بسیاری دارد. این ماده مغذی در بیشتر کشورهای دنیا ازجمله ایران کشت و تولید می‌شود. در شهرستان خور و بیابانک نیز به علت وجود شرایط آب و هوایی مناسب بهترین نوع پسته تولید و در جای‌جای این شهر به‌عنوان سوغاتی به فروش می‌رسد

زعفران

زعفران ادویه‌ای خوش‌رنگ و خوش عطر است که از نگین وسط گیاه زعفران تهیه می‌شود. زعفران بسیار گران‌قیمت است و خاصیت دارویی و درمانی دارد و از آن در تهیه بسیاری از غذاها و شیرینی‌ها استفاده می‌شود. این ماده گران‌بها در بیشتر مناطق ایران تولید می‌شود، زعفران‌های تولید شده در هر منطقه از لحاظ عطر و طعم و بو با یکدیگر متفاوت هستند. شهرستان خور و بیابانک نیز یکی از مناطق خوب ایران در زمینه تولید این محصول است. در این شهرستان با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب بهترین و مرغوب‌ترین نوع زعفران تولید و روانه بازار می‌شود.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...