رفتن به مطلب

خـوراکی_گـرگـان•••🍪


ارسال های توصیه شده

نان زنجبیلی گرگان

یک ظرف نان زنجبیلی از شیرینی جات گرگان

همانطور که گفته شد، یکی از شیرینی‌های سنتی و خوشمزه گرگان، نان زنجبیلی (زنجفیلی) است. این شیرینی خوشمزه از جایگاه ویژه‌ای در مهمانی‌های مردم محلی گرگان برخودار است. مواد تشکیل‌دهنده این شیرینی شامل آرد گندم، شکر، روغن و زنجبیل می‌شود و به طور معمول به شکل لوزی پخته می‌شود. استفاده مناسب از زنجبیل نکته طلایی در تهیه این شیرینی خوشمزه به شمار می‌رود. نان زنجبیلی گرگان به ثبت فهرست آثار ملی ایران رسیده است.

نان خرمایی

 

مقداری نان خرمایی که روی آن گردو است گرگان

نان خرمایی را سوغات دیگر شهرهای ایران نیز محسوب کرد. گرگان نیز یکی از شهرهای است که نان خرمایی در آن طبخ و فروخته می‌شود. چشیدن طعم بی‌نظیر نان خرمایی گرگان با یک چای گرم در هوای سرد زمستان‌های این منطقه به تنهایی می‌تواند یک از خاطره‌های فراموش‌نشدنی شما باشد

حلوای اماج

چند تکه حلوای آماج از شیرینی های محلی گرگان

اگر به دنبال مهم‌ترین سوغاتی خوشمزه گرگان هستید، حلوای اماج یا حلوای اماچ بهترین گزینه برای شماست. برش‌های لوزی شکل حلوای اوماج هنر دست بانوان گرگانی است که با سختی زیاد این شیرینی خوشمزه را تهیه می‌کنند. حلوای اماج در گذشته برای عید نوروز درست می‌شد. مواد تشکیل‌دهنده این شیرینی خوشمزه گرگانی شامل آرد گندم، عسل، روغن، پودر پسته، بادام، هل و گلاب می‌شود.

سرغربیلی

شیرینی سرغبیلی در ظرف چوبی و مقداری گل سرخ در ظرفی فلزی

در زمان سفر به گرگان از خوردن یک فنجان چای همراه با سرغبیلی غافل نشوید. سرغربیلی جز شیرینی‌های سنتی این منطقه و البته جز خوشمزه‌ترین سوغات گرگان است. مواد تشکیل‌دهنده این شیرینی نسبتا گمنام شامل آرد، مایه‌خمیر، پودر قند، شیر و شکر می‌شود.

نان پادرازی

 

نان پادرازی داخل یک ظرف فلزی از شیرنی جات محلی

از جمله شیرینی‌های مشهور و محبوب شمالی می‌توان به نان پادرازی اشاره کرد. این نان خوشمزه در بین مردم گرگان نیز محبوب است. از خصوصیات نان پادرازی می‌توان به نرم بودن بسیار و خوردن راحت آن اشاره کرد. در این نان خوشمزه از شکر استفاده نمی‌شود، به همین دلیل خوردن آن برای افراد مبتلا به دیابت مشکلی ایجاد نمی‌کند. مواد تشکیل‌دهنده نان پادرازی شامل روغن، آرد، گلاب و سیاه‌دانه است

جز حلوا

مقداری جز حلوا با پودر نارگیل و خلال بادام

این حلوا جز حلوا‌های مخصوص گرگان است و به حلوای گردو نیز شهرت دارد. جز حلوا یکی از خوش‌طعم‌ترین سوغاتی‌های گرگان است و مواد تشکیل‌دهنده آن شامل مغز گردو و برنج نیم دانه می‌شود. پخت حلوا بسیار سخت است و طبخ آن بیشتر در مراسم‌هایی مانند جشن‌ها، شب‌نشینی‌ها و حتی عزاداری‌ها انجام می‌شود.

ماهی و خاویار

دریای خزر محل انواع ماهی‌های خاص کم‌یاب و البته خوشمزه است. بیش از ۹۰ درصد خاویار جهان در دریای خزر تولید می‌گردد. در گرگان می‌توانید انواع مختلف ماهی از جمله ماهی سفید، قزل آلا، ماهی آزاد یا سالمون، اردک ماهی، ازون برون، سوف، کیلکا و غیره را بیابید. خاویار به عنوان گران‌ترین سوغات گرگان به شمار می‌رود.

دیگر سوغات خوشمزه گرگان

کلمبو، نوعی شیرینی محلی داخل ظرفی فلزی که با فیروزه تزیین شده

در گذشته‌های نه چندان دور پخت خوراکی‌ها و شیرینی‌جات سنتی و خانگی در گرگان رواج داشت، اما در حال حاضر بسیاری از آنها فراموش شده است. از جمله این شیرینی‌های خوشمزه فراموش‌شده می‌توان به کُلُمبو، کالنی نون، گلاج، رشته به رشته، شیرینی برنجی، نون قندی، نون کلوچه، سیچو کماچ اشاره کرد. همچنین در گذشته در اعیاد و مراسم‌ها پخت شکلات‌های نظیر پشت

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 2 هفته بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...