رفتن به مطلب

طرز تهیه ی کـوفـتـه•••🛎


ارسال های توصیه شده

 کوفته برای ده نفر که با دوبرابر و سه برابر کردن این مواد میتوانید برای بیست سی نفر نیز تهیه کنید

مواد اولیه برای تهیه کوفته تبریزی برای 10 نفر:

پیاز2 عدد

لپه2 لیوان

برنج2 لیوان

تخم مرغ4 عدد

تره و مرزه به مقدار لازم

زعفران2 قاشق غذاخوری

پیاز داغ6 قاشق غذاخوری

گوشت چرخ کرده2 کیلوگرم

آرد نخودچی4 قاشق غذاخوری

سبزی کوفته10 قاشق غذاخوری

آلو، زرشک و گردوبه مقدار لازم

رب گوجه فرنگی6 قاشق غذاخوری

تخم مرغ آبپزبه تعداد کوفته‌ها

نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه کوفته تبریزی اصیل:

برای تهیه‌ی کوفته تبریزی، لپه‌ها را در قابلمه‌ای می‌ریزیم و روی آن آب می‌ریزیم و روی حرارت ملایم می‌گذاریم تا نیم پز شوند. سپس لپه‌ها را با آب سرد آبکش می‌کنیم و کنار می‌گذاریم.

نکته: بهتر است لپه‌ها را از شب قبل خیس کنیم و بگذاریم در آب بمانند تا از نفخ آن‌ها جلوگیری کنیم.



قابلمه‌ای انتخاب می‌کنیم و در آن آب می‌ریزیم و کمی نمک به آن اضافه می‌کنیم. زیر شعله گاز را زیاد می‌کنیم تا آب زود به جوش آید.

برنج را می‌شوییم و داخل آب در حال جوش می‌ریزیم پس از زمان کوتاهی که برنج‌ها نیم‌پز شدند آن را آبکش می‌کنیم و لپه و برنج نیم پز را با گوشت کوب می‌زنیم تا کمی له شوند، اما بهتر است آن‌ها را زیاد له نکنید تا کوفته وا نرود.

اگر تمایل دارید داخل شکم کوفته‌ها تخم مرغ آبپز بگذارید باید در این مرحله تخم مرغ‌ها را آبپز کنید.

برای درست کردن سس یا همان مایعی که کوفته‌ها را داخل آن باید قرار دهیم تا بپزند، پیاز داغ، رب گوجه فرنگی، مرزه، تره، دارچین، نمک و فلفل را داخل قابلمه‌ای می‌ریزیم و زیر شعله گاز را زیاد می‌کنیم تا آب جوش آید، سپس حرارت را کم می‌کنیم تا سس یا مایعمان به آرامی آماده شود.

در همین حین، پیاز را پوست می‌گیریم و با رنده ریز رنده می‌کنیم. سپس آب آن را کاملاً می‎گیریم و با گوشت چرخکرده مخلوط می‌کنیم.

نکته: در این مرحله گرفتن آب پیاز اهمیت زیادی دارد. دقت کنید اگر آب پیاز زیاد باشد کوفته‌ وا می‌رود و شکل خوبی نخواهد داشت. همچنین اگر گوشت چرخکرده را از فریزر در می‌آورید دقت کنید آب اضافی آن هم کاملاً گرفته شود.



در این مرحله ادویه‌ها را اضافه می‌کنیم. فلفل سیاه، نمک، آرد نخودچی و زردچوبه را روی مخلوط گوشت و پیاز می‌ریزیم و آن‌ها را با دست خوب ورز می‌دهیم.

لپه و برنج نیم‌کوب شده از مرحله قبل را هم اضافه می‌کنیم و مجدداً آن‌ها را ورز می‌دهیم.

نکته: نکته مهم در این مرحله خوب ورز دادن مواد بالاست. دقت کنید هرچه بهتر مود را ورز دهید و مخلوط کنید موادتان یکدست‌تر می‌شود و احتمال وا رفتن کوفته پایین‌تر می‌آید.





سبزی کوفته تبریزی که شامل جعفری، مرزه، ترخون، نعناع و گشنیز هستند را تمیز می‌کنیم و می‌شوییم و ساطوری و خرد می‌کنیم. آن‌ها را به مواد بالا اضافه می‌کنیم و دوباره به خوبی ورز می‌دهیم و در آخر تخم مرغ‌ها را می‌شکنیم و اضافه می‌کنیم.

نکته: مقدار تخم مرغ‌ها بسیار مهم است. تخم مرغ حکم چسبندگی مواد را دارد و به کمک آن‌ها باید بتوانید کوفته‌ها را به شکل یک دایره گرد و محکم در بیاورید. مقدار تخم مرغ باید به اندازه‌ای باشد که کوفته نه خیلی سفت و نه خیلی شل و وارفته باشد.



سوراخی وسط گلوله‌های کوفته درست می‌کنیم تا بتوانیم تخم مرغ‎های آبپز، زرشک و آلو و گردو را داخل آن قرار دهیم.

مواد وسط کوفته کاملاً اختیاری است و هر کدام را بنابر سلیقه‌تان می‌توانید حذف کنید.

تمامی کوفته‌ها را به این صورت آماده می‌کنیم و در قابلمه‌ای که سس در آن در حال آماده شدن است می‌چینیم. حرارت شعله را روی کم یا متوسط قرار دهید و در آن را نیمه باز ببندید تا به آرامی مغز پخت شوند.
نوش جان
Û±Û¸-Û±Û¶-Û´Û¶-meatball-tabrizi.jpg
 
نکته: دقت کنید که مایع سس در حال جوشیدن نباشد، زیرا اگر زمانی که سس در حال جوشیدن باشد و کوفته‌ها را در آن بگذاریم ممکن است کوفته‌ها از هم باز شوند.



نکات طرز تهیه کوفته تبریزی

طرز تهیه کوفته تبریزی با مرغ

اگر به هر دلیل نمی‌توانید از گوشت قرمز برای درست کردن کوفته تبریزی استفاده کنید می‌توانید گوشت سینه مرغ را جایگزین کنید. تنها کاری که باید کنید این است که قطعات گوشت مرغ را چرخ کنید و مانند دستور بالا عمل کنید، زیرا دستور تهیه کوفته تبریزی با گوشت یا مرغ تفاوتی با هم ندارد.


سبزی مخصوص کوفته تبریزی

برای تهیه کوفته تبریزی از سبزیجاتی مانند گشنیز، نعناع، ترخون، مرزه و جعفری استفاده می‌شود. البته در برخی شهرها مانند شهرهای شمالی برای تهیه این کوفته از سبزیجات محلی هم استفاده می‌کنند که باعث خوشمزه‌تر شدن کوفته‌ها می‌شود.



دلایل باز شدن کوفته تبریزی

یکی از مهم‌ترین دلایل باز شدن کوفته تبریزی این است که مواد انرا را کم یا زیاد کنیم. یکی از موادی که اگر بیش از اندازه در کوفته استفاده شود، باعث باز شدن کوفته می‌شود، لپه است. یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل باز شدن کوفته این است که مایه آن به خوبی ورز داده نشده باشد.





عطر کوفته تبریزی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در جایی کوفته تبریزی میل کرده باشید و عطر و طعم آن همیشه در خاطرتان مانده باشد. یکی از مهمترین دلایل عطر و طعم خوب کوفته این است که از سبزی تازه برای تهیه آن استفاده شود.

 
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...