رفتن به مطلب

معـرفی کــتــاب(تس دور برویل) 📙


ارسال های توصیه شده


معرفی کتاب
تس دوربرویل نوشتهٔ تامس هاردی
ترجمهٔ ابراهیم یونسی

تس دوربرویل داستان دخترکی است که در شانزده سالگی به او تجاوز می‌شود و تبعات این اتفاق در جامعهٔ سنتی با زمینه‌های فکریِ بستهٔ آن زمان انگلستان، دستمایهٔ ادامهٔ داستان است.
جهت‌گیری اثر به عنوان یک رمان کلاسیک قرن نوزدهمی در قبال این موضوع بسیار مترقی و ژرف‌اندیشانه‌ است. به تصویر کشیدن کسانی مانند انجل کلر که اگرچه در بسیاری جهات با باورهای سنتی که محیط به آن‌ها تحمیل کرده جنگیده‌اند، اما در پس ذهن گریزی از برخی اعتقادات ندارند و با همهٔ داعیهٔ روشنفکری، دگم‌اندیشانه عمل می‌کنند. جایی که تس، به عنوان قربانی، خود را گناهکارِ خطایی تلقی می‌کند که در وقوعش کمترین تقصیری نداشته.

تامس هاردی می‌گوید: «بهترین استعدادم را در این رمان ریخته‌ام» و منصفانه اگر بنگریم، رمان بسیار خوبی از آب در آمده. تراژدی زندگی تس، محنت‌های او، صلیب گناهان فرضی که در تمام زندگی به دوش می‌کشد، قضاوت عزیزان، دور و نزدیک، سرریز شدن کاسهٔ صبر و شکیبایی‌اش و آن پایان هوشمندانه و تأثیرگذار، نکات برجسته‌ای هستند که در کنار هم این رمان کلاسیک را بسیار دلنشین و خواندنی جلوه می‌دهند.
در کنار موضوع اصلی، نویسنده منتقدانه به ورود ماشین به زندگی انسان و تغییر سبک زندگی او می‌پردازد، بحث‌هایی بر سر حق مالکیت زمین و چیزهایی از این دست که تا حدود زیادی در خدمت بسط داستان بوده و لطمه‌ای به کلیت رمان نمی‌زند.
ترجمهٔ اثر به کوشش جناب ابراهیم یونسی از مترجمان دانا و خوش‌نام زبان فارسی، نثرِ گاه پیچیدهٔ هاردی را به‌خوبی به فارسی می‌نمایاند.

از این اثر چندین سریال و فیلم سینمایی اقتباس شده است که مشهور‌ترین آن‌ها فیلمی با عنوان «تس» ساختهٔ رومن پولانسکی است که دیدنش بعد از خواندن رمان خالی از لطف نیست. در مجموع اگر اهل رمان‌های کلاسیک هستید، این رمان را دوست خواهید داشت.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...