رفتن به مطلب

حقایق جالب در مورد استان سیستان و بلوچستان


ashkan

ارسال های توصیه شده

۱. استان سیستان و بلوچستان در شرق جنوب شرقی ایران واقع است. این استان با حدود ۱۸۰٬۷۲۶ کیلومتر مربع وسعت کمابیش اندازهٔ کشور سوریه بزرگی دارد و بیش از ۱۱ درصد وسعت ایران را در بر می‌گیرد.

 

۲. نام این استان از دو واژه تشکیل شده است. «سیستان» تغییریافته‌ی «سجستان» یا «سکستان» به معنی «سرزمین قوم سکا» و «بلوچستان» نیز مربوط به «محل سکونت قوم بلوچ» است.

 

۳. قوم سکا در حدود قرن ۲ پیش از میلاد، در منطقه‌ی فعلی سیستان ساکن بودند.

 

۳. از بلوچستان در اسناد تاریخی قدیمی به اسم «مکا» یاد می‌شده است. همچنین در گذشته، سیستان با نام «نیم روز» خوانده می‌شده است.

 

ساکنین این منطقه با زبان بلوچی و گویش سیستانی صحبت می‌کنند. هر دوی این موارد به‌صورت عمده در این استان و دیگر نواحی اطراف آن جاری است.

 

۴. استان سیستان و بلوچستان یکی از پرجمعیت‌ترین استان‌های سنی‌نشین کشور محسوب می‌شود.

 

۵. صنایع دستی این منطقه عمدتا توسط زنان و دختران تولید می‌شود. از اصلی‌ترین این محصولات می‌توان از حصیربافی، سفال‌سازی، سوزن‌دوزی، سکه‌دوزی و قالی‌بافی نام برد.

 

۶. در این استان بیش از ۱۲۰۰ گونه‌ی گیاهی مختلف وجود دارد که از این میان ۷۰ گونه‌ی آن از ارزش‌های دارویی و صنعتی بهره می‌برند. برای این تعداد می‌توان به کهور، کنار، بنه و گز روغن اشاره داشت.

 

۷. صدها گونه‌ی جانوری نیز در این منطقه پیدا شده است. از این میان ۳۴۰ گونه پرنده، ۶۴ گونه پستاندار، ۱۱۰ گونه خزنده و دوزیست و صدها گونه ماهیان در آب‌های شیرین و شور شناسایی شده‌اند.

 

۸.آب و هوای این استان گرم و خشک است. از طرفی نوسانات و اختلاف دمای بسیار در ساعت‌های شبانه‌روز از دیگر ویژگی‌های جوی این استان است. میانگین دمای این منطقه در روزهای سرد سال ۹ درجه و در روزهای گرم سال ۳۸ درجه اندازه‌گیری شده است.

 

۹. با توجه به موقعیت این استان، بادهای شدید موسمی، طوفان شن و رگبارهای سیل‌آسا از دیگر مشخصه‌های منطقه در طول سال است.

 

۱۰. شهرستان زاهدان دارای سه شهر زاهدان، میرجاوه و نصرت‌آباد است که از این بین، شهر زاهدان مرکز شهرستان و استان محسوب می‌شود.

 

 

۱۱.مشخصه‌های دیگر این استان می‌توان از معادن آن نام برد. شاخص‌ترین معادن این استان، شامل مس، کرومیت، منگنز، سنگ مرمر و سنگ آهک است.

 

 ۱۲. استان سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت و شرایط خود و همچنین جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی، در حال رشد، توسعه و آبادانی روزافزون است.

 

۱۳. زابل نیز آثار تاریخی و باستانی زیادی را در خود جای داده است. از این میان «شهر سوخته» با تمدن ۵۰۰۰ ساله‌ی خود در ۷۰ کیلومتری این شهر، از شاخص‌ترین این آثار به شمار می رود

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...