رفتن به مطلب

تئوری اسب مرده چیست ....؟


ATILA

ارسال های توصیه شده


#تئوری_اسب_مرده
تئوری اسب مرده یکی از تئوری‌های ناشناخته اما بسیار مهم در دنیای مدیریت است. ممکن است کمتر مقاله درست یا اصولی در خصوص این تئوری نوشته شده باشد. شاید فکر کنیم این بدان دلیل است که این تئوری موضوعی جدید است اما در حقیقت این تئوری یکی از قدیمی‌ترین تئوری‌های مدیریت است که پیش از بوجود آمدن علم مدیریت وجود داشته است.

"مرگ" و "اسب"، هر دو نشانه‌های بسیار مهمی در زندگی ما هستند که اولی "اجتناب ناپذیری" و دومی "جوانی و تکرار" را نشان تداعی می‌کنند. اما چیزی که سازمانها و حتى دولتها آن را تشخیص نداده‌اند این است که اگر هر دو این واژگان کنار هم باشند، کار از کار گذشته است.

تئوری اسب مرده معتقد است اگر متوجه شدید که سوار بر اسب مرده هستید، بهترین استراتژی پیاده شدن و اختیار کردن یک اسب جدید است. شاید این استراتژی بسیار ساده و بدیهی به نظر بیاید اما اگر نگاهی به سازمانمان بیندازیم احتمالا یک یا چند اسب مرده پیدا خواهیم کرد. از آن جالب تر این است که سوارکاران اسب مرده، بسیار جدی تر از سوارکاران اسب‌های زنده هستند.


متاسفانه در بسیاری از مواقع سازمانها در کمال تعجب مردن اسب را انکار کرده و استراتژی‌های پیشرفته‌تری را انتخاب می‌کنند. در اینجا برخی از استراتژی‌های پیشرفته‌ای که سازمانها اتخاذ می‌کنند را نام میبریم:
-خرید شلاق قوی تر
-تغییر سوارکاران
-تعیین کمیته‌ای برای مطالعه اسب
-پایین آوردن سطح استانداردها به گونه ای که اسبهای مرده را نیز شامل شوند.
-طبقه‌بندی مجدد اسب مرده به عنوان اسب زنده معیوب
-بکارگیری تعدادی اسب مرده برای هم افزایی جهت افزایش سرعت
-تخصیص بودجه اضافی و یا آموزش برای افزایش عملکرد اسب مرده
-اعلام این که اسب مرده نیازی به تغذیه ندارد بنابراین هزینه کمتری دارد
-اسب مرده سربار کمتری دارد و بنابراین از سایر اسبها اقتصادی تر است و نهایتا یکی از زیباترین استراتژیها بازنویسی دستورالعمل درباره کشتن سایر اسب‌ها جهت اقتصادی شدن!!


اسب مرده در زندگی روزمره:
اسب مرده می‌تواند شامل اهمال کاری، عدم اجرای فعالیت‌ها به طور موثر، ضعف در مدیریت زمان، وفادار نبودن، علاقه نداشتن نسبت به کار، رفتارهای سمی در محل کار و خانه، عدم توسعه فردی و حرفه‌ای، یا نداشتن زمان مفید با خانواده و نداشتن عشق به آنها باشد.

با پایان یافتن سال فرصت مناسبی است تا اسب مرده زندگی‌مان را شناسایی کرده و به تمامی جنبه‌های وجودی خود نگاهی دوباره بیاندازیم. ایده نهایی آن است که از اسب مرده پیاده شویم و به دنبال مسیرهای جایگزین باشیم. مسیرهایی که سبب کشش و تحرک در روند زندگی‌مان می‌شوند. این مسائل ممکن است در کوتاه‌مدت سبب درد و ناراحتی شوند، اما باید بر مزیت‌های بلندمدت آنها تمرکز کنیم.

#dead_horse_theory

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...