رفتن به مطلب

آداب و رسوم ازدواج مردم بلوچستان


ashkan

ارسال های توصیه شده

مردم بلوچ به ازدواج بسیار بها می دهند زیرا ازدواج سبب تحکیم روابط طایفه ای و خویشاوندی آنها می شود. سن ازدواج برای پسران حدود 15 الی 18 و برای دختران 13 تا 14 سال است. بلوچ ها معمولا فصل بهار تا زمان رسیدن خرما یعنی تا ماه شهریور را برای ازدواج انتخاب می کنند.

 

مراسم جار در ازدواج بلوچ ها

پدر و مادر پس از انتخاب دختر مورد نظر برای پسرشان، مراسم جار را به جا می آورند. در این رسم پسر با چند نفر از دوستان خود به سراغ فامیل رفته و خبر ازدواج را به فامیل می دهد. فامیل هم هدایایی مانند پول نقد، شتر، گوسفند، طلا، گندم و برنج برای شرکت در این شادی و کمک به داماد می دهند.

 

مراسم پاگدران یا خودمانی کردن 

پس از پذیرفته شدن داماد توسط خانواده عروس، مراسم آشنایی یا پاگدران کردن یا خودمانی کردن برگزار شده و داماد با خانواده برای آشنایی بیشتر به خانه عروس می رود. بعد از پاگدران داماد می تواند به تنهایی به خانه عروس رفت وآمد کند و در کارهای منزل به پدر عروس کمک کند.

 

مراسم گندونن در ازدواج بلوچ ها

خانواده داماد برای خواستگاری بزرگان و ریش سفیدان و کدخدا را به این مراسم می برند که به آن گندونن گفته می شود. خانواده داماد به عنوان نشان به عروس در مراسمی که به حلقه کنان معروف است؛ انگشتر حلقه، طلا و ساعت هدیه می دهند.

 

مراسم هبرجنی یا بله برون در میان قوم بلوچ

بعد از مراسم خواستگاری نوبت به هبرجنی یعنی بله برون می رسد. بعد از اینکه داماد جواب مثبت از عروس گرفت حالا نوبت به تعیین مهریه می رسد. بزرگان هر فامیل در این مراسم که به بربند مال معروف است، مهریه را با مشورت هم تعیین می کنند که معمولا پول یا طلا است، نخل خرما، شتر و دام هم جزو مهریه محسوب می شود. در این رسم 20 مثقال تا 2 کیلو طلا باید به خانواده عروس هدیه شود. خانواده عروس گاهی در قبال دریافت طلا اجازه برگزاری مراسم عروسی را می دهند.

مراسم عروسی در بلوچستان هفت روز طول می کشد. اولین روز یا جل بندی پارچه ای بنام جل که با سوزن دوزی و آینه تزیین شده است را دور تا دور اتاقی که عروس و داماد به آنجا می روند، می بندند تا جادو به حجله عروس و داماد راه نیابد.

در یکی از روزهای عروسی، بعد از صرف ناهار اقوام در مسجد نماز جماعت می خوانند و بعد یک نفر از طرف خانواده عروس و یک نفر از طرف خانواده داماد نزد عروس در حجله می رود، و از عروس 3 بار می پرسد که داماد را بعنوان شوهر قبول دارد؟ عروس در هر 3 بار باید با صدای بلند بله بگوید. پس از اینکه عروس و داماد جواب مثبت دادند، صیغه عقد جاری می شود.

پس از عقد، داماد را سوار بر یک شتر تزئین شده می کنند و پسربچه ای نابالغ هم جلوی داماد می نشانند تا فرزند اولش پسر شود. در مسیر بردن داماد تا رودخانه بارها توقف می کنند و به شادی و شلیک گلوله می پردازند . پس از رسیدن به آب، دو نفر داماد را از شتر پایین می آورند و استحمام کرده و لباس های نو بر تن داماد می کنند و سپس روی شتر می گذارند و به محل جشن باز می گردندعروس را نیز شب هنگام و کنار پنجره حمام و پس از حمام آرایش می کنند. بعد از 4 روز زندگی در خانه پدر عروس، اولین شبی که عروس و داماد در کنار هم هستند، شب یکجایی نام دارد.

 

در پایان.. 

ازدواج در سنین پایین در بلوچستان رواج کمتری پیدا کرده. 

رسم تیر اندازی در مراسم عروسی رواج کمتری دارد.... 

 

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...