رفتن به مطلب

آوان و ایلام


ШHłTΞ ШФŁŦ

ارسال های توصیه شده

آوان و ایلام

 

%D8%B2%D9%86-350x164.jpg

نامهای ایلام و آوان در متون بین النهرین نیمه هزاره سوم پیش از میلاد دیده می شوند. با توجه به اینکه برخی از شاهان سلسله آوان نامی کاملا ایلامی دارند دانشمندان بر این عقیده هستند که محل آوان جایی در شمال خوزستان و شمال شوش بوده است زیرا نامهای مردم جنوب خوزستان ریشه اکدی داشته است. درمتون بین النهرین به نام شهر براهشون نیز بر می خوریم. مثلا در سه لوح بابلی که همگی کپی از لوح های شاه ریموش اکدی هستند و حمله او به سیدگااو فرمانروای براهشون را ثبت کرده اند، براهشون محلی بین شوش و آوان در کنار رود قبلیتوم ذکر شده است.

قبرهای شوش که دارای سفال رنگی نقاشی شده هستند ارتباط شوش با مناطق کوهستانی پشت کوه لرستان و دهلران را نشان می دهند. برخی محققان عقیده دارند این ارتباط در هزاره سوم پیش از میلاد به این معنی است که آوان در غرب زاگرس بوده است. برای رسیدن به آوان ابتدا دره کنگاور و پشت کوه را بررسی می کنیم.
در دره های اطراف کنگاور سفال گودین دوره در حدود۲۶۰۰ پ م پدیدار شد. این سفال دارای نقش سیاه بر بدنه کرم بود و طرح های گیاهی و هندسی داشت. در سرزمین های غربی این سفال را می توان در اسلام آباد، ماهی دشت وحمرین شمال عراق دید. در گودین خانه های چند اتاقه با خشت و آجر ساخته می شد.

تعدادی از مناطق باستانی هزاره سوم پیش از میلاد پشت کوه توسط واندربرگ حفاری شده اند. آثار بدست آمده از پشت کوه را به سه دسته جنوب شرقی، مرکزی و منطقه ای تقسیم می شوند. آثار سفالی و ابزار جنگی آهنی بدست آمده از پشت کوه۳ در مناطق دیگر نیز دیده می شوند مانند کنگاور، دیاله، حمرین، شمال خوزستان و شوش. همچنین مهرهای این منطقه مشابه مهرهای یافت شده در بنی سرمه هستند. این شباهت در هزاره سوم پیش از میلاد می تواند ما را به این واقعیت نزدیک کند که آوان ایلامی در پشت کوه قرار داشته است.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...