رفتن به مطلب

سلسله ایگی هالکی


ШHłTΞ ШФŁŦ

ارسال های توصیه شده

سلسله ایگی هالکی
 

در ۱۳۳۰ پیش از میلاد، کاسی های حاکم بر بابل، در جنگی بر ایلامیان پیروز شدند و وارد شوش شدند. پهیر-ایشن یک ایلامی بود که آزادی را به شوش بازگرداند و سلسله جدید شاهنشاهی در ایلام را بنا گذاشت. او و جانشینانش علاوه بر خوزستان، در حوالی بوشهر نیز شهرها و معابدی بنا کردند.

اونتش-نپیریشه نام یکی از شاهان ایلامی است که در ۱۲۷۵ پیش از میلاد به سلطنت رسید و باعث ترقی این سرزمین شد. به دستور او زیگورات چغازنبیل و شهر دور زیگورات ساخته شدند. برای ساخت چنین بناهای عظیمی هزاران نفر سالها کار کرده اند و این شاهدی است از قدرت و آرامش در سرزمین ایلام. اونتش-نپیریشه نه تنها ایلام را از زیر فشار بابلیان بیرون آورد، بلکه به بابل نیز حمله کرد و از معابد بابلی غنایم فراوانی به دست آورد.


در اواخر قرن سیزدهم پیش از میلاد ایلامیان و آشوری ها به خاطر تسلط بر بابل وارد جنگ شدند. منطقه جنگی سرزمین بابل بود که گاه ایلام و گاه آشور بر آن تسلط می یافت اما سرانجام آشوری ها موفق شدند ایلامیان را شکست دهند و تا داخل سرزمین ایلام و کرانه های خلیج فارس پیش آمدند.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...