رفتن به مطلب

آشنایی با تجهیزات صوتی


Ho3ein

ارسال های توصیه شده

آشنایی با تجهیزات صوتی

اگر علاقمند به موسیقی باشید و بخواهید اندکی در این زمینه فعالیت کنید، اگر مشتاق شنیدن موسیقی با بهترین کیفیت هستید، اگر از مداحی کردن لذت می‌برید یا اگر صدای خوبی برای خواننده شدن دارید، یکی از گام‌هایی که باید بردارید، آشنا شدن با سیستم‌ها و تجهیزات صوتی است. البته اگر هتلدار یا رستوراندار هستید و می‌خواهید رضایت مشتریان خود را بیشتر جذب کنید، اگر یک باشگاه ورزشی دارید و می‌خواهید مشتریان شما هیجان بیشتری را تجربه کنند، اگر می‌خواهید در استخرتان، آرامش و امنیت بیشتری احساس شود، باز هم آشنایی با تجهیزت صوتی و اصطلاحات مربوط به آن برای شما بسیار مفید خواهد بود. در این مقاله در ابتدا به معرفی تجهیزات صوتی می‌پردازیم و پس از آن، در مقالاتی دیگر، درباره اصطلاحات تخصصی صوت صحبت می‌کنیم.

euuwpvlypiuc.jpeg

 

میکروفن

میکروفن، یک حسگر است که صدا را به جریان الکتریسیته تبدیل می‌کند. نخستین میکروفون در سال 1876 توسط امیل برلاینر اختراع شده است. میکروفون‌ها انواع مختلفی دارند. میکروفون بی سیم و با سیم، میکروفن هدمیک، میکروفن یقه ای و میکروفون رومیزی، مشهورترین انواع میکروفن‌ها هستند. میکروفن بی سیم برای ضبط صدا، نیازی به کابل ندارد و با استفاده از امواج، کار خود را انجام می‌دهد. میکروفن باسیم برای تبدیل صدا نیاز به کابل دارد. میکرون یقه ای برای مصاحبه مناسب است و به یقه لباس متصل می‌شود. میکروفن هدمیک برای اتصال به سر و میکروفون رومیزی نیز جهت پیجینگ و کنفرانس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما میکروفن‌ها را از یک منظر دیگر (از نظر ساختاری) می‌توان به میکروفن خازنی و میکروفن دینامیکی تقسیم‌بندی کرد.

باند، بلندگو و اسپیکر

بلندگو یا اسپیکر، دقیقا برعکس میکروفون عمل می‌کند. در واقع می‌توان گفت که بلندگو یا اسپیکر انرژی الکتریکی را به صوت تبدیل می‌کند. نخستین بلندگوی الکترونیکی برای اولین بار در سال 1863 توسط یوهان فیلیپ رایس اختراع شد. باند در ایران به بلندگویی که گفته می‌شود که درون جعبه یا کابینت قرار می‌گیرد. بلندگوها انواع مختلفی دارند، برای مثال، بلندگوی اکتیو و پسیو، ستونی، سقفی، شیپوری، دیواری، اکوهمراه، ساب ووفر و ... را می‌توان انواع مختلف بلندگو محسوب کرد.

ووفر، ساب ووفر و میدووفر

ووفر نوع خاصی از اسپیکر محسوب می‌شود که از آن برای تولید صدای مشخصی در فرکانس مشخص استفاده می‌شود. نام ووفر از کلمه انگلیسی Woof (صدای سگ) گرفته شده است. ووفر به سه دسته ووفر، میدووفر و ساب ووفر تقسیم می‌شود. ساب ووفر، فرکانس‌های خیلی پایین (20 تا 200 هرتز)، ووفر فرکانس‌های 40 تا 500 متر و میدووفر، فرکانس‌های 500 تا 2000 هرتز را پشتیبانی می‌کنند. در واقع صدای دوپس دوپسی که می‌شنوید توسط ساب ووفرها تولید می‌شوند.

توییتر یا تیوتر

صداهای ریزی که از بلندگوها می‌شنوید مانند دیس دیس از تیوتر که اشتباها در ایران به توییتر معروف شده، شنیده می‌شود. در واقع می‌توان گفت وظیفه این محصولات، پخش صداهای ریز است.

میدرنج

همان‌طور که گفتیم، صداهای بم مانند دوپس دوپس را ساب ووفرها تولید می‌کنند، تولید و پخش صداهای ریز مانند دیس دیس نیز بر عهده تیوترهاست. حال میدرنج‌ها وظیفه تولید و پخش صدای حد وسط را دارند. برای مثال، صدای خوانندگان، حد وسطی دارند. در صورتی که در یک باند، از ساب ووفر، میدرنج و توییتر مناسب در کنار هم استفاده شود، آن باند صدای بسیار بهتری را برای شما پخش خواهد کرد.

کامپوننت

کامپوننت‌ها نوع دیگری از انواع بلندگو هستند که قابلیت اتصال به آمپلی فایرها را دارند. از کامپوننت یا به اصطلاح کامپ‌ها، برای بهبود کیفیت صدا و افزایش شفافیت آن استفاده می‌شود.

آمپلی فایر

برای بهبود کیفیت صدای پخش یا همان صدای خروجی دستگاه از آمپلی فایر استفاده می‌شود. به آمپلی فایر تقویت کننده نیز می‌گویند، دستگاهی که نویز و قطع و وصلی صدا را می‌گیرد و قدرت آن را تا 50 وات افزایش می‌دهد. خودروها، فروشگاه‌ها، بانک‌ها و مراکز عمومی مانند پارک‌ها، مساجد و هیئت‌ها و ... اصلی‌ترین استفاده‌کنندگان از آمپلی فایر محسوب می‌شوند. آمپلی فایرها به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند. آمپلی فایر اهمی، آمپلی فایر ولتی، آمپلی فایر اهمی – ولتی، میکسر و پاور میکسر.

 

میکسر

کنسول میکس که به آن میکسر هم گفته می‌شود دستگاهی است برای تغییر دادن سطح صدا، تغییر طنین صدا، تغییر داینامیک سیگنال‌های مختلف صوتی و همچنین ترکیب و مسیریابی صدا. میکسرها به دونوع آنالوگ و دیجیتال تقسیم‌بندی می‌شوند.

پاورمیکسر

پاورمیکسر دستگاهی است که به سیستم صوتی اجازه می‌دهد، آمپلی فایر به آن اضافه کند. پاورمیکسرها برای خوانندگان، دی جی ها، مداحان، استودیوها، سخنرانان و ... اهمیت بسیاری دارد.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...