رفتن به مطلب

بی‌بی مریم


Elnaz

ارسال های توصیه شده

بی‌بی مریم بختیاری در سال 1253 در چغاخور بختیاری زاده شد و در خانواده‌ای مبارز و سرشناس پرورش یافت.

پدرش خان بود و در زمان حیات، او را تشویق به آموزش سوارکاری، تیراندازی و خواندن و نوشتن کرد و بعد از فوت پدر، برادرش مشوق او در علم‌آموزی و چنین مهارت‌هایی بود. آموزش کارهایی که در آن دوران هنجارشکنی محسوب می‌شد و قطعا عده‌ای تهی‌مغز معتقد بودند انجام آن برای زن‌ها بی‌حیایی و بی بند و باریست!

 لقب بی‌بی به معنی دختر شاه یا خان را پدرش به او داد. وی در نوشته‌هایش ذکر کرده: وقتی سرنوشت زنان بزرگ تاریخ را می‌خواندم می‌گفتم من هم باید یک روز مثل این‌ها ملکه شوم و برای کشورم کاری بکنم!

او از ازدواج اول سه فرزند داشت و وقتی همسرش کشته شد به خانه پدری بازگشت و در سن 24سالگی مجدد ازدواج کرد.

بی‌بی مریم، زنی که 150سال زود به دنیا آمد

این بار چون همسرش مخالف راه او در پشتیبانی از آزادی‌خواهان بود بی‌پروایی کرد و پس از 6 سال زندگی مشترک از او جدا شد. البته دور از تصور نبود! چرا که او مفهوم آزادگی را درک کرده و با وجود همه آداب و رسوم قومی و تعصبات آن زمان که تنها هنر زن را در تعدد فرزندآوری و کارهای روزمره مثل همسرداری و ... میدانستند، برای اهداف بزرگترش محیا شد و به خاطر رسیدن به آن بسیاری از این قواعد را برهم زد!

سپس به اصفهان رفت و خانه‌اش را پایگاه مشروطه‌خواهان و پناهگاه شخصیت‌های مبارزی چون محمد مصدق و علی اکبر دهخدا کرد. او خاطراتش را از کودکی تا آغاز انقلاب مشروطه نوشته که از آثار ماندگار نبرد بختیاری‌ها علیه خودکامگی و نیروهای روس و انگلیس به شمار می‌آید.

بی‌بی مریم، زنی که 150سال زود به دنیا آمد

وی در فتح تهران توسط مشروطه‌خواهان نقش برجسته‌ای داشت و در جنگ جهانی اول از نفوذ و سرمایه مالی خانوادگی‌اش بهره برد و در نبرد با قشون روس و انگلیس و رهایی بخش‌هایی از ایران، کمک‌های بزرگی کرد و آوازه‌اش به عنوان «سردار مریم بختیاری» پیچید.

سرانجام بی‌بی مریم در 63 سالگی در اصفهان درگذشت.

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...