رفتن به مطلب

برترین فیلم های ترسناک جهان


Ho3ein

ارسال های توصیه شده

 
 
 

بهترین فیلم های ترسناک جهان که دلهره و ترس را به جان‌تان می‌اندازند

ژانر وحشت یکی از ژانرهای محبوب دنیای سینماست. فیلم‌های زیادی در این ژانر تولید می‌شوند که طرف‌داران بسیاری دارند و بعضی از آنها ماندگار و به‌یادماندنی می‌شوند. فیلم های ترسناکی در ژانر وحشت وجود دارند که صحنه‌های ترسناکشان از ذهن تماشاگر پاک نخواهد شد. در این مقاله که به معرفی فیلم اختصاص دارد، فهرستی از بهترین فیلم های ترسناک دنیا را به شما معرفی خواهیم کرد.

راهنمای مطالعه نمایش

 

نحوه انتخاب فیلم‌ها

انتخاب بهترین فیلم های ترسناک دنیا کار دشواری است. وحشت، درست مثل کمدی، کاملا ذهنی و وابسته به طرز فکر و نگاه بیننده است. گاهی موضوع یا فیلمی که کسی را از ته دل می‌خنداند، ممکن است برای فرد دیگر خسته‌کننده و حتی احمقانه به نظر برسد. در خصوص فیلم های ژانر وحشت نیز، چنین قانونی وجود دارد. ممکن است صحنه‌ای وحشت‌انگیز برای یک فرد، در دیگری هیچ ترسی ایجاد نکند. پس برای انتخاب فهرست بهترین فیلم‌های ترسناک جهان، باید حالت روحی و سلیقه‌ی افراد نیز در نظر گرفته شود.

به همین دلیل برای تهیه فهرست بهترین فیلم های ترسناک جهان، کاملا محتاطانه و عمل کرده‌ایم. به‌جای اینکه چند فیلم را به‌عنوان برترین فیلم های ترسناک معرفی کنیم، فهرستی از فیلم‌های ارزشمند و دیدنی این ژانر را آماده کرده‌ایم که در بین آنها نمونه‌های مختلفی از انواع ترس‌های ممکن در فیلم‌های سینمایی به چشم می‌خورد. از داستان‌های قدیمی ارواح و موجودات بیگانه فضایی گرفته تا قتل‌های وحشتناک و شوک‌های غیرمنتظره. بنابراین در فهرست پیش‌ رو، حتما فیلمی متناسب با سلیقه خود پیدا خواهید کرد. ترتیب بر اساس امتیاز فیلم‌ها در سایت imdb است.

۱. بیگانه (Alien)

ترسناک ترین فیلم های دنیا - بیگانه Alien

کشور سازنده: آمریکا، انگلستان
سال ساخت: ۱۹۷۹
زبان: انگلیسی
ژانر: علمی‌تخیلی، وحشت
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۵۷ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: ریدلی اسکات (Ridley Scott)
بازیگران اصلی: سیگورنی ویور (Sigourney Weaver)، تام اسکریت (Tom Skerritt)
امتیاز IMDB: امتیاز ۸٫۵ از ۱۰

فیلم «بیگانه» محصول ۱۹۷۹، بدون تردید یکی از بهترین فیلم های ترسناک دنیاست که در عین‌ حال علمی‌تخیلی هم محسوب می‌شود و «ریدلی اسکات» کارگردانی آن را بر عهده داشته است. داستان فیلم از این قرار است که یک فضاپیمای تجاری حامل ۷ سرنشین در راه بازگشت به زمین با پیام کمک از سوی سیاره‌ای در مسیرش مواجه می‌شود و…

چرا ترسناک است؟

هیچ چیزی ترسناک‌تر از فضاپیمایی نیست که چندین سال نوری از خانه فاصله دارد، البته موجود بیگانه فیلم نیز همان‌طور که انتظارش را دارید مثل هیولاها ترسناک است. وحشت نهفته در این فیلم بسیار فراتر از نمایش دندان‌ها و پنجه‌های خون‌آلود است. این موجود لایه‌های شخصیتی وهم‌آلودی دارد و البته کارگردانی بی‌نقص «ریدلی اسکات» هم به‌خوبی این وحشت نهفته را به تصویر می‌کشد.

۲. روانی (Psycho)؛ یکی از بهترین فیلم های ترسناک جهان

ترسناک ترین فیلم های دنیا psycho

کشور سازنده: آمریکا
سال ساخت: ۱۹۶۰
زبان: انگلیسی
ژانر: دلهره‌آور، وحشت، رمزآلود
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۹ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: آلفرد هیچکاک (Alfred Hitchcock)
بازیگران اصلی: آنتونی پرکینز (Anthony Perkins)، جنت لی (Janet Leigh)
امتیاز IMDB: امتیاز ۸٫۵ از ۱۰

این فیلم دلهره‌آور آلفرد هیچکاک محصول ۱۹۶۰، یکی از بهترین فیلم های ترسناک جهان به شمار می‌آید. فیلم درباره قاتلی است که در مسافرخانه‌ای در کنار جاده کمین کرده. این فیلم به‌عنوان یکی از برترین فیلم‌های ژانر وحشت تاریخ سینما شناخته شده است. امروزه این فیلم بخشی از فرهنگ عامه است و اهمیت بسیار زیادی در دنیای سینما دارد. «آنتونی پرکینز» در نقش نورمن عملکردی فوق‌العاده و خیره‌کننده دارد.

چرا ترسناک است

 

 

حداقل ۲ صحنه در فیلم هست که حتی برای تماشاگر امروزی نیز کاملا دلهره‌آور و شوکه‌کننده است. حتی با اینکه سال‌ها از ساخت فیلم گذشته است، می‌توان فیلم را دید، لذت برد و مهارت عوامل فیلم را در نمایشی خیره‌کننده تحسین کرد. فیلمی که بسیار بادقت و با توجه به جزئیات ساخته شده است و فضایی غافل‌گیرکننده و آکنده از ترس و وحشت دارد.

۳. درخشش (The Shining)

ترسناک ترین فیلم های دنیا - درخشش The Shining

کشور سازنده: آمریکا، انگلستان
سال ساخت: ۱۹۸۰
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، وحشت
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۲۶ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: استنلی کوبریک (Stanley Kubrick)
بازیگران اصلی: جک نیکلسون (Jack Nicholson)، شلی دووال (Shelley Duvall)
امتیاز IMDB: امتیاز ۸٫۴ از ۱۰

فیلم سینمایی درخشش ساخته ۱۹۸۰، به‌کارگردانی استنلی کوبریک و با بازی خیره‌کننده جک نیکلسون، یکی از به‌یادماندنی‌ترین آثار سینمایی و بهترین فیلم های ترسناک جهان است. استنلی کوبریک و عوامل ماهر و توانمند فیلم برای ساخت این شاهکار نهایت وسواس را به‌ خرج داده‌اند و گاهی برای ضبط یک صحنه ۱۲۷ بار تلاش کرده‌اند. نتیجه این‌همه دقت و زحمت، تجربه دلهره‌آور و فراموش‌نشدنی تماشای فیلمی است که تا مدت‌ها فکرتان را مشغول می‌کند.

چرا ترسناک است؟

 

توجه دقیق به جزئیات و ریتم کند عمدی این فیلم، بر وحشت هیپنوتیک آن افزوده است؛ مهمانان عجیب که خون از سر و روی آنها می‌ریزد، آسانسورهایی که خون از آنها فوران می‌کند و دوقلوهایی ترسناک. «درخشش» سرشار از این صحنه‌های خارق‌العاده است. ولی اوج هنر در فیلم این است که همه این صحنه‌ها در لفافه‌ای از تهدید روانی شکل می‌گیرند که به‌کندی پیش می‌رود.

۴. موجود (The Thing)‌

ترسناک ترین فیلم های دنیا - موجود The Thing

کشور سازنده: آمریکا، کانادا
سال ساخت: ۱۹۸۲
زبان: انگلیسی، نروژی
ژانر: رمزآلود، وحشت، علمی‌تخیلی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۹ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: جان کارپنتر (John Carpenter)
بازیگران اصلی: کرت راسل (Kurt Russell)، ویلفورد بریملی (Wilford Brimley)
امتیاز IMDB: امتیاز ۸٫۲ از ۱۰

فیلم «موجود» فیلمی علمی‌تخیلی و ترسناک درباره موجودی فضایی است که می‌تواند به شکل قربانیان خود درآید. این موجود در تعقیب کارکنان یک پایگاه تحقیقاتی آمریکایی در قطب است، در نهایت خود را به‌شکل یکی از آنها درمی‌آورد و فرصتی برای حمله پیدا می‌کند. این فیلم نسخه بازسازی‌شده‌ فیلم «موجودی از دنیای دیگر» محصول دهه ۱۹۵۰ است. کارگردانی فیلم را «جان کارپنتر» بر عهده داشته است.

 

چرا ترسناک است؟

یکی از دلایل ترسناک‌بودن فیلم، فضای پارانوئید و مخوفی است که به تصویر می‌کشد. این وحشت سرکوبگرانه در تمام لحظات فیلم ادامه دارد و نقش‌آفرینی خیره‌کننده بازیگران بر تأثیرگذاری آن افزوده است. البته نباید تأثیر جلوه‌های ویژه حرفه‌ای فیلم را نادیده گرفت که موفق به دریافت جایزه هم شده است.

۵. جن گیر (The Exorcist) یکی از بهترین فیلم های ترسناک

بهترین فیلم های ترسناک The-Exorcist

کشور سازنده: آمریکا
سال ساخت: ۱۹۷۳
زبان: انگلیسی، لاتین، یونانی، فرانسوی، آلمانی، عربی، کردی
ژانر: وحشت
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۲ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: ویلیام فردکین (William Friedkin)
بازیگران اصلی: الن برستین (Ellen Burstyn)، مکس فون‌سیتو (Max von Sydow)
امتیاز IMDB: امتیاز ۸٫۱ از ۱۰

«جن گیر» محصول ۱۹۷۳ یکی از بهترین فیلم های ترسناک جهان به‌کارگردانی «ویلیام فریدکین» است که بر اساس رمانی به همین نام از «ویلیام پیتر بلتی» ساخته شده است. «جن گیر» یکی از موفق‌ترین فیلم‌های ژانر وحشت است. ماجرا در جرج تاون در حومه‌ی واشینگتن اتفاق می‌افتد. کریس مک‌نیل، زنی بازیگر، نگران سلامت دخترش رگن است که دچار تشنج‌های شدیدی می‌شود و رفتارهای عجیبی از خود نشان می‌دهد. پزشکان توان درمان دخترک را ندارند و به کریس پیشنهاد می‌کنند از یک جن‌گیر کمک بگیرد.

چرا ترسناک است؟

 

این فیلم فضایی بسیار وحشت‌انگیز و شیطانی‌ دارد و بی‌رحمانه شما را به وحشت می‌اندازد، ولی اگر وحشت فیلم را کنار بگذارید، با فیلمی هوشمندانه مواجه می‌شوید که برای درک جزئیات، توجه تمام و کمال شما را می‌طلبد و به‌قدری دقیق و هوشمندانه است که از زمان تولیدش تاکنون ورد زبان دوستداران فیلم‌های ترسناک بوده است.

۶. بی‌گناهان (The Innocents)

ترسناک ترین فیلم های دنیا - بی گناهان The Innocents

کشور سازنده: انگلستان
سال ساخت: ۱۹۶۱
زبان: انگلیسی
ژانر: وحشت
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: جک کلایتون (Jack Clayton)
بازیگران اصلی: دبورا کر (Deborah Kerr)، پیتر وینگارد (Peter Wyngarde)
امتیاز IMDB: امتیاز ۷٫۸ از ۱۰

داستان فیلم «بی‌گناهان» محصول ۱۹۶۱، در انگلستان اواخر قرن نوزدهم روایت می‌شود. دوشیزه گیدنز به‌عنوان معلم سرخانه برادرزاده‌های مالک عمارتی اربابی و دور از شهر استخدام می‌شود. این ۲ کودک در ابتدا معصوم به نظر می‌رسند، اما گیدنز کم‌کم به حقایقی مرموز درباره این خانه پی می‌برد و می‌فهمد که ارواح دو عاشق مرده کودکان را تسخیر کرده‌اند.

چرا ترسناک است؟

این فیلم بر اساس رمان کلاسیک «سخت‌ترشدن اوضاع» نوشته هنری جیمز ساخته شده است. فیلم «بی‌گناهان» الهام‌بخش ساخت آثار دیگری مثل «قله‌ای به‌رنگ خون» به‌کارگردانی «گیرمو دل تورو» شده است. «بی‌گناهان» با درون‌مایه ارواح و رفتارهای دوگانه غیرطبیعی و تهدیدآمیز، پر از المان‌های ترسناک است. بعد از تماشای فیلم، به‌درستی نمی‌فهمید که با روح سروکار داشته‌اید یا اوهام یا چیزی بین این دو.

۷. طلوع مردگان (Dawn of the Dead)

بهترین فیلم های ترسناک - dawn of the dead

کشور سازنده: آمریکا، ایتالیا
سال ساخت: ۱۹۷۸
زبان: انگلیسی، اسپانیایی
ژانر: دلهره‌آور، وحشت
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۷ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: جورج ای رومرو (George A. Romero)
بازیگران اصلی: دیوید امگا (David Emge)، کن فوری (Ken Foree)
امتیاز IMDB: امتیاز ۷٫۸ از ۱۰

فیلم «طلوع مردگان» محصول ۱۹۷۸، یکی از بهترین فیلم های ترسناک جهان، دنباله فیلم «شب مردگان زنده» اثر رومرو است که کشتارهای بیشتری را به‌ تصویر می‌کشد. این بار بازماندگان به‌جای خانه، در مرکز خرید نگه داشته شده‌اند، در حالی که دنیای اطراف آنها در حال سقوط و نابودی است. فضای بزرگ‌تر، فرصت بیشتری را برای نمایش هرچه بیشتر وحشت و جلب‌توجه بینندگان در اختیار کارگردان قرار داده است.

چرا ترسناک است؟

تصور اینکه دنیا به این شکل پایان یابد به‌تنهایی هم ترسناک و دلهره‌آور است. در فیلم‌های ترسناک، زامبی‌ها همواره تهدیدی برای بشر در نظر گرفته می‌شوند و فیلم «طلوع مردگان» با به‌تصویرکشیدن آخرالزمانی هولناک، یکی از تأثیرگذارترین آثار این ژانر است.

۸. برو بیرون (Get Out)

ترسناک ترین فیلم های دنیا - برو بیرون Get Out

کشور سازنده: آمریکا
سال ساخت: ۲۰۱۷
زبان: انگلیسی
ژانر: رمزآلود، دلهره‌آور، وحشت
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۴ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: جوردن پیل (Jordan Peele)
بازیگران اصلی: دنیل کولوا (Daniel Kaluuya)، آلیسون ویلیامز (Allison Williams)
امتیاز IMDB: امتیاز ۷٫۷ از ۱۰

عکاسی بیست‌وچندساله به‌نام کریس به‌سمت دهکده‌ای در حوالی نیویورک می‌رود تا برای اولین بار با خانواده نامزدش ملاقات کند. او کمی استرس دارد، چون نگران است که خانواده سفیدپوست نامزدش با سیاه‌پوست‌بودن او مشکل داشته باشند. به نظر می‌رسد که این دیدار یک مهمانی دوستانه و معمولی باشد، ولی ماجرا چیز دیگری است. چه چیزی در این روستای دورافتاده در انتظار کریس است؟

چرا ترسناک است؟

این فیلم به‌خوبی توجه بینندگان را جلب کرده است و با شوخی‌های گاه‌وبیگاه و لایه‌هایی از وحشتی بی‌پرده، به‌معنای واقعی کلمه یکی از بهترین فیلم های ترسناک جهان است. جردن پیل، کارگردان فیلم، توجه شما را به حقایق ترسناک و واقعی پنهان در اعماق جامعه امروزی آمریکا جلب می‌کند. آشکارسازی بزرگ او در این فیلم بسیار ترسناک‌تر از صحنه‌های ناگهانی دلهره‌آور رایج در فیلم‌های ترسناک است.

۹. هالووین (Halloween 1978)

ترسناک ترین فیلم های دنیا - هالووین Halloween 1978

کشور سازنده: آمریکا
سال ساخت: ۱۹۷۸
زبان: انگلیسی
ژانر: دلهره‌آور، وحشت
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۱ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: جان کارپنتر (John Carpenter)
بازیگران اصلی: دونالد پلیزنس (Donald Pleasence)، جیمی لی کرتیس (Jamie Lee Curtis)
امتیاز IMDB: امتیاز ۷٫۷ از ۱۰

جان کارپنتر با ساخت این فیلم یکی از بهترین فیلم های ترسناک جهان را به تاریخ سینما معرفی کرد و انقلابی در سبک فیلم‌های اسلشر ایجاد کرد. کارپنتر علاوه‌ بر کارگردانی، نویسندگی و آهنگ‌سازی فیلم را نیز بر عهده داشته است. «هالووین» به یکی از پرفروش‌ترین و سودآورترین فیلم‌های مستقل تاریخ تبدیل شد.

چرا ترسناک است؟

در فیلم «هالووین» استانداردهای این ژانر به‌خوبی رعایت شده‌اند که به‌ندرت در چنین فیلم‌هایی به چشم می‌خورد. کارپنتر صحنه‌ها را به‌نحوی به تصویر می‌کشد که به شما فرصت حدس‌زدن می‌دهد و با ترکیبی از تنگناهراسی و رؤیایی وهم‌آور، که اغلب هم‌زمان در فیلم مشاهده می‌شود، فارغ از اینکه کجا هستید و چه اتفاقی در حال افتادن است، احساسی ناخوشایند و عمیق از وحشت و آسیب‌پذیری ایجاد می‌کند. همچنین موسیقی متن در تک‌تک لحظات فیلم نقش بسزایی در ایجاد حس وحشت و دلهره ایفا می‌کند و به‌حق نمی‌توان از تأثیر آن چشم‌پوشی کرد.

۱۰. مرده‌ شریر ۲ (Evil Dead 2)

ترسناک ترین فیلم های دنیا Evil-Dead

کشور سازنده: آمریکا
سال ساخت: ۱۹۸۷
زبان: انگلیسی، لاتین
ژانر: وحشت، کمدی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۲۴ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: سم ریمی (Sam Raimi)
بازیگران اصلی: بروس کمپبل ( Bruce Campbell)، سارا بری (Sarah Berry)
امتیاز IMDB: امتیاز ۷٫۷ از ۱۰

«مرده شریر ۲» ادامه داستان قبلی نیست و به‌نوعی بازسازی آن است. فیلم «مرده‌ شریر ۱» محصول ۱۹۸۱، درباره تعدادی آدم بی‌گناه است که به کلبه‌‌ای جنگلی می‌روند، کتاب یک مرده را پیدا می‌کنند و بقیه‌ی ماجرا اتفاق می‌افتد، ولی در قسمت جدید صحنه‌ها بسیار جذاب‌تر و حرفه‌ای‌تر ساخته شده‌اند و در مقایسه با فیلم اول باورپذیرتر‌ند.

چرا ترسناک است؟

چون نسخه‌ای بیرونی از بی‌رحمانه‌ترین، بدترین و بی‌وقفه‌ترین کابوسی است که می‌توانید ببینید. این فیلم فرصتی برای پرداختن بیشتر به جنبه‌های موهوم و دلهره‌آور داستان اول را فراهم کرده است. صحنه‌های فیلم با خلاقیتی هنرمندانه و با بهره‌گیری از استاپ‌موشن و اسلوموشن، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را از تماشای فیلمی ترسناک رقم می‌زنند.

۱۱. مگس (The Fly)

ترسناک ترین فیلم های دنیا The-Fly

کشور سازنده: آمریکا
سال ساخت: ۱۹۸۶
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، علمی‌تخیلی، وحشت
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۶ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: دیوید کراننبرگ (David Cronenberg)
بازیگران اصلی: جف گلدبلوم (Jeff Goldblum)، جینا دیویس (Geena Davis)
امتیاز IMDB: امتیاز ۷٫۶ از ۱۰

فیلم «مگس» محصول سال ۱۹۸۶، موفقیت چشمگیری را برای دیوید کراننبرگ و جف گلدبلوم به ارمغان آورد. این فیلم نقطه اوجی در کارنامه وحشت بیولوژیک و فلسفی کارگردان است. دانشمندی به‌نام ست روندل برای توسعه فناوری دورنوردی، خارج از ساختمان اصلی محل کارش کار می‌کند. وی توجه خبرنگاری به‌نام گرینا دیویس را جلب می‌کند. وقتی به انتهای پروژه‌اش نزدیک می‌شود و شهرت او قریب‌الوقوع به نظر می‌رسد، مگسی همراه او وارد این وسیله دورنورد یا تله‌پورت می‌شود و با دی‌ان‌ای او پیوند می‌خورد و سرنوشت همه علاقه‌مندان به این فناوری جدید را برای همیشه تغییر می‌دهد.

چرا ترسناک است؟

این فیلم از آثار قبلی و بعدی کارگردان بسیار هوشمندانه‌تر و متفکرانه‌تر است و در واقع خلاصه یا ترکیبی فوق‌العاده از همه آنهاست. فیلم «مگس» فقط درباره تبدیل‌شدن مردی به مگس نیست، بلکه تمام جنبه‌های شخصیتی، روانی و فیزیکی این حادثه را پوشش می‌دهد. عملکرد خیره‌کننده گلدبلوم و دیویس یکی از نقاط قوت فیلم است که تأثیرگذاری آن را دوچندان می‌کند. آهنگسازی بی‌نظیر «هاوارد شور» برای این فیلم هم یکی از دلایلی است که حتما باید آن را تماشا کنید.

۱۲. گرگ‌نمای آمریکایی در لندن (An American Werewolf in London)

ترسناک ترین فیلم های دنیا - گرگ نمای آمریکایی در لندن An American Werewolf in London

کشور سازنده: آمریکا، انگلستان
سال ساخت: ۱۹۸۱
زبان: انگلیسی
ژانر: کمدی، وحشت
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۷ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: جان لندیس (John Landis)
بازیگران اصلی: دیوید ناتن (David Naughton)، جنی آگوتر (Jenny Agutter)
امتیاز IMDB: امتیاز ۷٫۵ از ۱۰

موجودی مرموز در حوالی یورک‌شایر به دیوید و جک حمله می‌کند. جک می‌میرد، ولی دیوید به بیمارستانی در لندن منتقل می‌شود. در بیمارستان حال دیوید بهتر می‌شود و با یکی از پرستاران قرار می‌گذارد. ولی این پایان خوش ماجرا نیست، چون موجود مرموزی که به پسرها حمله کرده بود، گرگ‌نما بوده است و شبی با ماه کامل در راه است. کارگردان فیلم، جان لندیس، در ساخت فیلم‌های ژانر وحشت نیز به‌اندازه فیلم‌های کمدی ماهر است و برای ساخت این فیلم همه مهارت‌های خود را به کار گرفته است.

چرا ترسناک است؟

اگر تابه‌حال صحنه‌ی تبدیل گرگ‌نماها در فیلم‌های ترسناک توجهتان را جلب نکرده است و تحت‌تأثیر قرار نگرفته‌اید، این فیلم حتما برایتان ترسناک و جذاب خواهد بود.

۱۳. کشتار با اره‌برقی در تگزاس (The Texas Chain Saw Massacre)

ترسناک ترین فیلم های دنیا - کشتار با اره برقی در تگزاس The Texas Chain Saw Massacre

کشور سازنده: آمریکا
سال ساخت: ۱۹۷۴
زبان: انگلیسی
ژانر: وحشت
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۲۳ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: توبی هوپر (Tobe Hooper)
بازیگران اصلی: مرلین برنز (Marilyn Burns)، ادوین نیل (Edwin Neal)
امتیاز IMDB: امتیاز ۷٫۴ از ۱۰

این فیلم اسلشر آمریکایی یکی از بهترین فیلم های ترسناک جهان و محصول ۱۹۷۴ است. هیئت رده‌بندی سنی فیلم‌های بریتانیا انتشار آن را ممنوع کرده است. داستان فیلم درباره گروهی متشکل از چند کودک و نوجوان است که در دام یک خانواده تگزاسی آدم‌خوار می‌افتند. یکی از اعضای این خانواده، پوست قربانیانش را همچون ماسک بر چهره می‌گذارد. فیلم بسیار دلهره‌آور است و فضایی آمیخته با وحشت دارد.

چرا ترسناک است؟

این فیلم به همه دلایلی که باعث ممنوعیتش شده‌اند یکی از بهترین فیلم های ترسناک دنیاست؛ صحنه‌هایی وحشیانه و زجرآور و فضایی آکنده از خشونت و غم دارد که با دیدن آنها، عرق سردی بر پیشانی‌تان خواهد نشست. البته درباره شهرت فیلم «کشتار با اره‌برقی در تگزاس» به‌عنوان فیلم ترسناک کمی اغراق‌ شده است. این فیلم بیش از هرچیز به‌خاطر نحوه فیلمبرداری و تدوینش حس وحشت و اضطراب را به بیننده منتقل می‌کند.

۱۴. سوسپیریا (Suspiria)

ترسناک ترین فیلم های دنیا - سوسپیریا Suspiria

کشور سازنده: ایتالیا
سال ساخت: ۱۹۷۷
زبان: انگلیسی، ایتالیایی، لاتین، آلمانی، روسی
ژانر: وحشت
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۲ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: داریو آرجانتو (Dario Argento)
بازیگران اصلی: جسیکا هارپر (Jessica Harper)، استفانو کازینی (Stefania Casini)
امتیاز IMDB: امتیاز ۷٫۳ از ۱۰

«سوسپیریا» محصول ۱۹۷۷ و ساخته داریو آرجنتو است. این فیلم داستان یک هنرجوی باله به‌نام سوزی را روایت می‌کند که به آکادمی مشهوری در آلمان منتقل می‌شود، ولی در آنجا متوجه موضوعی شوم و غیرطبیعی و سلسله‌ای از قتل‌ها در گوشه‌وکنار مؤسسه می‌شود.

چرا ترسناک است؟

این فیلم را نه به‌خاطر طرح اصلی آن، بلکه به‌خاطر یورش همه‌جانبه احساسات چندگانه به بیننده تماشا کنید. همه‌چیز از طراحی صحنه گرفته تا نورپردازی غیرطبیعی، بر جذابیت فیلم افزوده است. موسیقی متن فیلم نیز تأثیری انکارناپذیر بر انتقال حس وحشت و دلهره دارد.

۱۵. خام (Raw) یکی از بهترین فیلم های ترسناک

بهترین فیلم های ترسناک - خام (Raw)

کشور سازنده: آمریکا، فرانسه، بلژیک
سال ساخت: ۲۰۱۶
زبان: فرانسوی
ژانر: درام، وحشت
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۹ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: جولیو دوکورنو (Julia Ducournau)
بازیگران اصلی: گارانس ماریلیر (Garance Marillier)، الا رامپ (Ella Rumpf)
امتیاز IMDB: امتیاز ۷ از ۱۰

«خام» فیلمی فرانسوی‌بلژیکی محصول سال ۲۰۱۶ در ژانر ترسناک است. این فیلم داستان یک دانشجوی دامپزشکی گیاهخوار را روایت می‌کند که بعد از امتحان‌کردن گوشت، میل و اشتیاق زیادی به آن پیدا می‌کند.

چرا ترسناک است؟

فیلم‌هایی با موضوع آدم‌خواری یا بسیار محبوب می‌شوند یا کاملا شکست می‌خورند. نویسنده و کارگردان فیلم «خام» یعنی ژولیا دوکورنو از ایده آدم‌خواری به‌عنوان پایه‌ای برای داستانی قوی و سرشار از دلهره و وحشت تهوع‌آور استفاده می‌کند. فیلم «خام» یکی از فیلم‌های هوشمندانه و فریبنده‌ای است که با صحنه‌های ترسناک و خون‌آلودش شما را به هیجان می‌آورد و با روایتی هوشمندانه و فضایی فریبنده، بیننده را میخکوب می‌کند.

۱۶. او تعقیب می‌کند (It Follows)

بهترین فیلم های ترسناک - او تعقیب می‌کند (It Follows)

کشور سازنده: آمریکا
سال ساخت: ۲۰۱۴
زبان: انگلیسی
ژانر: وحشت، رمزآلود، دلهره‌آور
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: دیوید رابرت میچل (David Robert Mitchell)
بازیگران اصلی: مایکا مونرو (Maika Monroe)، کی‌یر گلکریست (Keir Gilchrist)
امتیاز IMDB: امتیاز ۶٫۸ از ۱۰

پس از اتفاقی ساده، دختری جوان متوجه می‌شود که موجودی شیطانی تعقیبش می‌کند. گرچه این موجود همواره با سرعتی کم در تعقیب اوست، می‌تواند به‌شکل انسان‌های مختلف دربیاید و از دنبال‌کردن این دختر دست نمی‌کشد. به نظر می‌رسد که این نیروی ناشناس و شیطانی قصد آسیب‌رساندن به دختر را دارد.

چرا ترسناک است؟

فیلم «او تعقیب می‌کند» نمونه‌‌ای عالی از نوعی خویشتن‌داری خلاقانه است که به صحنه‌هایی ترسناک و جذاب برای تماشاچیان تبدیل می‌شود. مفهومی ترسناک و غریزی با جلوه‌های بصری نفسگیر همراه می‌شود تا این فیلم را از همان زمان انتشارش جزو برترین‌های ژانر خود کند.

۱۷. بابادوک (The Babadook)

وحشتناک ترین فیلم ها

کشور سازنده: استرالیا، کانادا
سال ساخت: ۲۰۱۴
زبان: انگلیسی
ژانر: رمزآلود، وحشت
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۴ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: جنیفر کنت (Jennifer Kent)
بازیگران اصلی: اسی دیویس (Essie Davis)، نوآح وایزمن (Noah Wiseman)
امتیاز IMDB: امتیاز ۶٫۸ از ۱۰

آملیا (با بازی اسی دیویس) زنی بیوه و غمگین است که تلاش می‌کند با فرزند پردردسرش کنار بیاید، ولی وقتی کتابی مرموز به‌نام «میستر بابادوک» را مطالعه می‌کند، مشکلاتش بیشتر می‌شود. آیا هیولایی در خانه آنها کمین کرده و منتظر فرصت است؟ یا این موجود نمودی از اندیشه‌های شیطانی درونی اوست؟

چرا ترسناک است؟

«بابادوک» داستانی آزاردهنده درباره افسردگی و اندوه است. فیلم‌های ترسناک زیادی درباره روابط مادران و فرزندان وجود دارند، ولی «بابادوک» جزو معدود فیلم‌هایی است که عمق این رابطه را به‌خوبی نشان می‌دهد. این فیلم ترکیبی از درامی زجرآور و ترس عصبی است که بی‌شک بر بیننده اثری عمیق می‌گذارد.

۱۸. آن، فصل ۲ (It Chapter Two)

فیلم وحشتناک آن

کشور سازنده: آمریکا
سال ساخت: ۲۰۱۹
زبان: انگلیسی
ژانر: وحشت، درام، تخیلی
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۴۹ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: اندی موشیتی (Andy Muschietti)
بازیگران اصلی: جسیکا چیستن (Jessica Chastain)، جیمز مک‌آوی (James McAvoy)
امتیاز IMDB: امتیاز ۶٫۵ از ۱۰

این فیلم ادامه‌ای بر قسمت اول است. شخصیت‌های نوجوان قسمت قبلی حالا بزرگ شده‌اند و در آستانه ۳۰سالگی با بازگشت دلقک شیطانی فیلم با ماجراهای تازه‌ای روبه‌رو می‌شوند. این ماجرای دلهره‌آور و ترسناک اثری از نویسنده معروف ژانر وحشت یعنی استفن کینگ مشهور است و در میان بهترین‌های وحشت جای می‌گیرد.

چرا ترسناک است؟

فیلم «آن» فقط فیلمی وحشتناک نیست که هیجانی ترس‌آلود به شما منتقل کند. این فیلم ریشه ترس‌ها را در کودکی آدم‌ها پیدا می‌کند. شخصیت‌های فیلم در قسمت دوم برمی‌گردند تا با مشکلات و ترس‌هایی روبه‌رو شوند که ریشه در کودکی‌شان دارد. فیلم از نقطه‌نظر روان‌شناسی هم ارزش دارد و نشان می‌دهد که آنچه اکنون هستیم تا حد زیادی مدیون خاطره‌ها و تجربه‌های گذشته و البته محیطمان است.

۱۹. پروژه‌ جادوگر بلر (The Blair Witch Project)

ترسناک ترین فیلم های دنیا blair-witch-project

کشور سازنده: آمریکا
سال ساخت: ۱۹۹۹
زبان: انگلیسی
ژانر: رمزآلود، وحشت
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۲۱ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: دنیل مایریک (Daniel Myrick) و ادوراردو سانچز (Eduardo Sánchez)
بازیگران اصلی: هتر دوناهو (Heather Donahue)، مایکل سی ویلیامز (Michael C. Williams)
امتیاز IMDB: امتیاز ۶٫۵ از ۱۰

در جنگل‌های حوالی بورکیتسویل، موجودی مخوف زندگی می‌کند که به‌گفته اهالی یا جادوگر است یا روح جادوگر یا موجود ترسناکی که بچه‌ها را می‌کشد. هرچه هست، هیچ‌کس دوست ندارد بعد از تاریکی هوا با آن مواجه شود، البته به‌ غیر از هتر دوناهوی مستندساز که برای ساخت فیلمش، گروه فیلمبرداری را به درون جنگل می‌برد.

چرا ترسناک است؟

برخلاف بسیاری از فیلم‌های ژانر فاند فوتیج (found footage) که تدوین‌های بی‌دلیل دارد و معمولا فردی را که دوربین به دست دارد نادیده می‌گیرد، در فیلم «پروژه‌ی جادوگر بلر» همه حس ترس و وحشت به بیننده منتقل می‌شود، چراکه بازیگران همه فیلمبرداری‌ها را انجام داده‌اند. در فیلم‌های سبک فاند فوتیج، حوادث از طریق دوربین کاراکترها دیده‌ می‌شوند و معمولا تکان‌های مداوم دوربین صحنه‌ها را واقعی و باورپذیرتر می‌کنند. در واقع فیلم «پروژه جادوگر بلر»، سبک مدرنی از سینمای وحشت فاند فوتیج را ابداع کرد و در مقایسه با فیلم‌های مشابه، این ژانر را بهتر به کار گرفت. صحنه نهایی فیلم یکی از نقاط قوت فیلم است که هرگز فراموشش نمی‌کنید.

۲۰. داستان های ارواح (Ghost Stories)

Ghost-Stories ترسناک ترین فیلم های دنیا

کشور سازنده: انگلستان
سال ساخت: ۲۰۱۷
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، وحشت
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۸ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: جرمی دایسون (Jeremy Dyson) و اندی نایمن (Andy Nyman)
بازیگران اصلی: ساموئل باتملی (Samuel Bottomley)، دبوار وستل (Deborah Wastell)
امتیاز IMDB: امتیاز ۶٫۴ از ۱۰

این فیلم بریتانیایی محصول سال ۲۰۱۷ است و «اندی نایمن» علاوه‌ بر کارگردانی، در آن نقش‌آفرینی هم کرده است. داستان فیلم درباره فردی است که برای حل معماها سفر می‌کند. تسخیرشده‌ها و قربانیان درونمایه این فیلم هستند و وحشتی ناب و متفاوت را در جریان فیلم به تصویر می‌کشند.

چرا ترسناک است؟

این فیلم مثل سایر فیلم‌هایی با موضوع ارواح و انسان‌ها و خانه‌های تسخیرشده، فضایی سرد و مغموم و مخوف دارد. کارگردانی هوشمندانه و فضاسازی بی‌نظیر یکی‌ دیگر از عواملی است که بر جذابیت آن افزوده و نقش‌آفرینی خیره‌کننده بازیگران به‌خوبی حس تعلیق، وحشت، دلهره و کنجکاوی و هیجان را هم‌زمان در بیننده برمی‌انگیزد.

۲۱. یتیم؛ اولین قتل (Orphan: First Kill)

فیلم های ترسناک

کشور سازنده: آمریکا، کانادا
سال ساخت: ۲۰۲۲
زبان: انگلیسی، استونیایی
ژانر: وحشت، جنایی، درام
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۹ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: ویلیام برنت‌بل (William Brent Bell)
بازیگران اصلی: ایزابل فورمن (Isabelle Fuhrman)، جولیا استایلز (Julia Stiles)
امتیاز IMDB: امتیاز ۶ از ۱۰

این فیلم پیش‌درآمدی بر فیلم «یتیم» است که در سال ۲۰۰۹ روی پرده آمد. فیلم درباره زنی ۳۱ساله است که به‌سبب اختلالات هورمونی شبیه دخترکی نوجوان به نظر می‌رسد. او از آسایشگاه فرار می‌کند و خود را دختر کوچکی جا می‌زند تا خانواده‌ای آمریکایی او را به فرزندی بپذیرند. این زن بزرگ‌سال ذات شروری دارد که ماجراهای وحشتناکی را در فیلم رقم می‌زند.

چرا ترسناک است؟

معمولا شخصیت‌های کودک شرور در فیلم‌های ژانر وحشت می‌توانند ترس زیادی به‌ جان بیننده بیندازند. در این فیلم اوضاع کمی فرق می‌کند. شخصیت شرور داستان کودک نیست، اما در هیبت کودک ظاهر می‌شود و همین می‌تواند ترس زیادی را وارد لحظات فیلم کند.

۲۲. مرد حصیری (The Wicker Man)

ترسناک ترین فیلم های دنیا - مرد حصیری The Wicker Man

کشور سازنده: آمریکا، مکزیک، کانادا، آلمان
سال ساخت: ۲۰۰۶
زبان: انگلیسی
ژانر: رمزآلود، وحشت، دلهره‌آور
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۲ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: نیل لابوت (Neil LaBute)
بازیگران اصلی: نیکلاس کیج (Nicolas Cage)، لیلی سوبیسکی (Leelee Sobieski)
امتیاز IMDB: امتیاز ۳٫۷ از ۱۰

این فیلم محصول ۱۹۷۳ است و داستان دختربچه‌ای را روایت می‌کند که در جزیره‌ای دورافتاده در نزدیکی سواحل اسکاتلند گم می‌شود. وقتی ادوارد وودوارد برای بررسی موضوع به جزیره می‌آید، اهالی جزیره تمایلی برای کمک‌کردن به او نشان نمی‌دهند. آنها بیشتر از هرچیز در حال آماده‌کردن خودشان برای مراسمی محلی هستند.

چرا ترسناک است؟

فیلم «مرد حصیری» مجموعه‌ای از ژانرهای مختلف است؛ کمدی، فراواقع‌گرایی، موزیکال و وحشت مطلق. یکی از نقاط قوت این فیلم همین ترکیب بی‌نقص ژانرهاست. گرچه ممکن است این ژانرها ناسازگار به نظر برسند، به‌زیبایی در کنار هم به قرار گرفته‌اند و این فیلم یکی از شاهکارهای سینمایی در بین فیلم‌هایی با موضوع حضور غریبه‌ای در مکانی عجیب‌وغریب است.

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...