رفتن به مطلب

معرفی میوه های استوایی (قسمت دوم) 🍏


فندق

ارسال های توصیه شده

 ۷. جک فروت (Jackfruit)

جک فروت (Jackfruit) یک میوه گرمسیری بزرگ که از ۴ کیلو  تا ۵۰ کیلو یافت می‌شود. قسمت بیرونی جک فروت به رنگ سبز، با پوسته‌ای ضخیم و خاردار است. اما گوشته‌ی این میوه، سفید با بافتی نرم و خامه‌ای است. این میوه دارای دانه‌هایی است که اگر پخته شوند، قابل خوردن می‌شوند.

طعم جک فروت

طعم جک فروت نرسیده، شیرین و ملایم است، و طعم جک فروت‌های رسیده قوی‌تر اما کمی به تلخ می‌زند.

طرز مصرف جک فروت

جک فروت دارای شیره‌ی چسبناکی است و برای اینکه شیره‌ی این گیاه مانع برش دادن پوست آن نشود، ابتدا تیغه‌ی چاقو را حسابی چرب کنید و بعد از برش دستتان را هم چرب کنید تا به راحتی بتوانید گیاه را قطعه قطعه کنید. بعد از برش دادن گیاه با بافت لطیف و ریش ریش شده‌ای روبه رو می‌شوید که در میان آن‌ها غده‌های لطیفِ طلایی و سفید، دیده می‌شوند.

میوه را به چهار قسمت تقسیم کنید تا با تسلط بیشتری غده‌های خوردنی گیاه را بتوانید از آن جدا کنید. غده‌ها را از غلاف طلایی‌شان بیرون بیاورید. در قد و اندازه‌های بزرگ‌تر، چیزی شبیه به حبه‌های سیر هستند. فقط برای هضم بهتر، خوب است که آن‌ها را بجوشانید و میل کنید. با جک فروت مربا درست می‌کنند و برای تزئین کیک استفاده می‌شود. جک فروت از لحاظ طعم با میوه‌هایی نظیر انبه، آناناس موز و نارگیل تناسب دارد.

جک فروت Jackfruit بزرگ‌ترین میوه استوایی دنیا

 ۸. میوه منگوستین (Mangosteen)

میوه منگوستین (Mangosteen) یا ترگیل، یکی دیگر از میوه‌های خوشرنگ و لعاب استوایی است که رنگ پوسته‌اش کاملا متضاد با رنگ گوشته‌اش است. پوسته‌ای قرمز به رنگ پوست سیب ولی بسیار ضخیم که شاید بهتر است آن را لایه‌ای سخت همانند لاکی بر دور گوشته توصیف کرد. گوشته‌ی منگوستین شبیه به سیر چند حبه به نظر می‌رسد. قسمت‌های کوچک آن فاقد هسته ولی قسمت‌های درشت‌تر، دارای هسته‌های غیر خوراکی هستند.

طعم میوه منگوستین

طعم میوه منگوستین، چیزی شبیه به طعم گس آناناس و شیرینی ملایم توت فرنگی است.

طرز مصرف میوه منگوستین

پوسته‌ی ضخیم میوه منگوستین را با فشار محکم دست می‌توانید بشکنید، البته گاهی هم آنقدر پوسته ضخیم است که مانند پوست کندن  نارگیل باید به ضرب چاقو چکش وارد عمل شوید، اما دقت کنید که مثل نارگیل گوشته به پوسته چسبیده نیست بنابراین باید با احتیاط بیشتری این کار انجام شود تا مغز آن سالم بیرون بیاید.

منگوستین مثل پرتقال دانه دارد، به همین منظور پیش از مصرف دانه‌هایش را در بیاورید تا وقتی آن را برای تزئین سالاد یا اسموتی استفاده می‌کند، دانه‌هایش طبع شما را برهم نزنند.  البته منگوستیتن انواع مختلفی دارد. برخی از آن‌ها به عنوان Lemon Mangosteen دارای پوسته لیمویی شفاف هستند و دانه و پوسته‌ی آن خوراکی است. و برخی دیگر بنام African Mangosteen دسته بندی می‌شوند، که پوسته‌ی نارنجی دارند و خیلی راحت پوست کنده می‌شود.

میوه استوایی: میوه منگوستین Mangosteen یا میوه ترگیل

 ۹. میوه لیچی (Lychee)

میوه‌ی صورتی دیگر این لیست، میوه لیچی Lychee یا سرخآلو است. لیچی دارای پوست نازک، اما گوشته‌ای ژله‌ای و شفاف است. این میوه دارای یک هسته‌ی بزرگ و غیر خوراکی است که می‌توان گفت که شکل و اندازه‌ی میوه لیچی بیشتر به بزرگی آن هسته ربط دارد. بزرگی میوه لیچی معمولا به اندازه حبه‌های درشت انگور است.

طعم میوه لیچی یا سرخالو

طعم میوه لیچی را شبیه به انگور، گلابی و گاهی هم به هندوانه نسبت داده‌اند. این میوه عطر و طعمی ملایم، شبیه به گل دارد.

طرز مصرف لیچی

پوست لیچی را با دست می‌توان جدا کرد. مصرف لیچی بصورت خام مثل سایر میوه‌ها بسیار عالی و خوشمزه است. چون هسته‌ای بزرگ دارد، می‌توانید برای مصرف آسان‌تر در سالاد میوه، هسته‌ی آن را جدا کنید. این میوه در ساخت دسرهای مختلف آسیایی جایگاه ویژه‌ای دارد. میوه‌هایی که با لیچی ترکیب خوبی می‌سازند، شامل: آناناس، مرکبات، انبه و نارگیل است. درست کردن اسموتی لیچی با کمی چاشنی وانیل بی‌نظیر می‌شود.‌

میوه لیچی Lychee یا سرخالو، غنچه‌های صورتی خوردنی از خطه استوا

 ۱۰. میوه پاپایا (Papaya)

و اما پاپایا (Papaya) یکی از دلچسب‌ترین و پرطرفدارترین میوه‌های استوایی. معمولا اکثر ما آن را میوه‌ای اشکی شکل با پوسته‌ی سبزرنگ، شبیه به نارنگی، می‌شناسیم. که البته پاپایای رسیده‌ی خوشمزه تماما به رنگ زرد است. پاپایا پوسته‌ای نازک و گوشته‌‌ای لطیف و نرم  دارد. این میوه، همانند ماهی، درون خود دانه‌های براق و سیاه رنگی دارد. فقط اگر می‌خواهید از مصرف آن کیف کنید، آن را به حد اعتدال مصرف کنید.

طعم میوه پاپایا

طعم پاپایا طعم دلچسبی دارد، شاید ظاهر پاپایای رسیده شما را یاد گلابی شیرین بیاندازد، اما باید خدمتتان عرض شود که دیگر در آن حد هم شیرین نیست. پاپایا شیرینی ملایم و بافتی لطیف دارد.

طرز مصرف پاپایا

پاپایا را با یک چاقوی تیز از وسط برش دهید. دانه‌های سیاه را دور بیاندازید و پوست را از میوه جدا کنید. پاپایا به دلیل طعم ملایمی که دارد می‌تواند میوه‌ی خوبی برای تهیه‌ی انواع اسموتی باشد. ترکیب پاپایا با میوه‌هایی همچون انبه، لیچی، آناناس و توت فرنگی عالی است.

میوه استوایی: میوه پاپایا Papaya محبوب‌ترین نوع میوه‌های استوایی

۱۱. میوه گواوا (Guava)

میوه گوآوا (Guava) یکی دیگر از میوه‌های استوایی از درختان همیشه سبز مناطق گرمسیری است. میوه گواوا ظاهری شبیه به سیب و اکثر اوقات بیضی شکل شبیه به گلابی است. میوه گوآوا زمانی آماده‌ی برداشت است که آبدار و نرم شده باشد. پوسته‌ی این میوه همانند سیب قابل خوردن است. در ایران این میوه بنام گلابی بی کرک مشهور است.

طعم میوه گواوا

طعم میوه گوآوا شیرینی ملایم چیزی شبیه به توت فرنگی توصیف شده است.

طرز مصرف گواوا

از آنجاییکه پوسته‌ای سخت ندارد، به راحتی قابل مصرف است. می‌توانید این گیاه را خوب بشویید، برش دهید و مطابق سلیقه‌تان سرو کنید. بصورت سنتی، از این میوه به عنوان سس برای طعم دهندگی به گوشت و ماهی استفاده می‌شود. از میوه‌هایی که طعم ترکیبی خوبی با گواوا می‌سازند، می‌توان به گیلاس، توت فرنگی، زرد آلو، آناناس و گلابی اشاره کرد.

میوه گواوا Guava

۱۲. میوه آتیس (Atis custard apple)

میوه آتیس/شوگر اپل (Atis)  یا سیب کاستارد (Custard apple) میوه‌ استوایی از مناطق گرمسیری فیلیپین است. سیب کاستارد یک میوه قلبی شکل است و همین باعث شده که برخی‌ها آن را قلب گاو می‌نامند. پوست سیب کاستارد شبیه به خوشه‌ای سبز رنگ، عجیب و غریب، ولی لطیف‌ و فومی شکل است. گوشته‌ی شوگر اپل بسیار لذیذ، نرم و خامه‌ای است.

طعم میوه سیب کاستارد

طعم میوه سیب کاستارد، نعناعی است و شبیه به سس کاستارد است.

طرز مصرف سیب کاستارد

سیب کاستارد پوست ضخیمی ندارد، به راحتی می‌توانید آن را با یک چای قوی تیز به دو نیم تقسیم کنید. بهتر است گوشته‌ی این میوه را با قاشق میل کنید. تهیه کردن کوکتل میوه با سیب کاستارد ایده‌ای عالی است.

میوه استوایی: میوه آتیس/ سیب کاسترد Atis (custard apple)

 

ممنون از توجهتون دوصتون دالم 🤭💗

 

ویرایش شده توسط فندق
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...