رفتن به مطلب

تفاوت Esxi و WorkStation در مجازی سازی VmWare


HosseiN

ارسال های توصیه شده

کمپانی VMware تکنولوژی‌های مرتبط با مجازی‌سازی را توسعه می‌دهد و از دیرباز نرم‌افزارهای جالبی در این عرصه منتشر کرده است. به عنوان مثال برای نصب کردن مک‌او‌اس اپل یا توزیعی از لینوکس نظیر اوبونتو در محیط ویندوز، می‌توانید نرم‌افزار WMware Workstation را روی ویندوز نصب کنید. گام بعدی ایجاد ماشین مجازی است. می‌توانید یکی از هسته‌های CPU و بخشی از رم و بخشی از هارددیسک را به ماشین مجازی اختصاص دهید. سپس آن را راه‌اندازی کنید و فرآیند نصب کردن سیستم عامل موردنظر را آغاز کنید.

 

شیوه‌ی استفاده از نرم‌افزار VMware Workstation ساده است هر چند ممکن است برای کاربر مبتدی، کمی عجیب به نظر برسد. اگر هدف شما استفاده از لینوکس یا مک‌او‌اس در محیط ویندوز است، می‌توانید از نرم‌افزارهای ساده‌تر نظیر VirtualBox نیز استفاده کنید. اگر تاکنون از ویرچوآل‌باکس استفاده نکرده‌اید، نگران نباشید چرا که روال کار بسیار ساده است. قبلاً با این نرم‌افزار جالب و رایگان آشنا شدیم و نحوه‌ی نصب کردن لینوکس، اندروید و غیره را شرح دادیم.

اما یک سوال مهم و اساسی:

اما چرا ESXi تکنولوژی برتری نسبت به ویرچوآل‌باکس است و دقیقاً چه تفاوتی بین ESXi و vMware Workstation وجود دارد؟

برای پاسخ به این سوال می‌بایست ابتدا مفهوم هایپروایزر را بررسی کنیم. منظور از hypervisor، نرم‌افزار، فرم‌ویر یا حتی سخت‌افزاری است که ماشین‌های مجازی را ایجاد کرده و مدیریت می‌کند. در حالت کلی دو نوع هایپروایزر داریم. هایپروایزر نوع ۱ و نوع ۲. هایپروایزر نوع ۱ به این صورت عمل می‌کند که مستقیماً با سخت‌افزار در ارتباط است و در نتیجه ممکن است از تمام توانمندی سخت‌افزار بهره ببرد در حالی که هایپروایزر نوع ۲ با سیستم عامل در ارتباط است و سیستم عامل است که به سخت‌افزار دسترسی مستقیم دارد. لذا ممکن است عملکرد سیستم عاملی که در هایپروایزر نوع ۲، نصب می‌کنید، به خوبی سیستم عامل نصب شده در نوع ۱ نباشد.

تفاوت دو نوع شرح داده شده را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

ESXi چیست؟ چگونه در ESXi ماشین مجازی بسازیم و چند سیستم عامل نصب کنیم؟

بنابراین روشن است که اگر ویرچوآل‌باکس را روی ویندوز نصب کنید، هر ماشین مجازی که توسط ویرچوآل‌باکس می‌سازید، مستقیماً از سخت‌افزار بهره نمی‌برد بلکه ویندوز بین VirtualBox و منابع سخت‌افزاری کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما واسطه است و همین مسأله گاهی به افت عملکرد محسوسی منجر می‌شود.

ESXi یک هایپروایزر نوع ۱ است و خود کرنل یا هسته دارد، درست مثل سیستم عاملی نظیر ویندوز یا توزیعات مختلف لینوکس. لذا به جای اینکه ESXi در محیط ویندوز یا لینوکس نصب شود، مستقیماً روی سخت‌افزار نصب می‌شود. البته ESXi مزایای دیگری نیز دارد، به عنوان مثال مدیران شبکه و سرور می‌توانند به راحتی با بارگذاری فایل‌های پیکربندی یا کانفیگ، تنظیمات لازم را پیاده‌سازی کنند و همین‌طور به سادگی ماشین‌های مجازی ایجاد شده را مدیریت کنند.

ویرایش شده توسط HosseiN
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای استفاده از ESXi چه سخت‌افزاری لازم است؟

برای نصب کردن نسخه‌های جدیدتر ESXi، سخت‌افزار قوی‌تر و بروزتری لازم دارید. به عنوان مثال برای نصب کردن نسخه‌ی ۷، می‌بایست پردازنده حداقل دو هسته داشته باشد و حداقل ۴ گیگابایت رم ضروری است. علاوه بر این می‌بایست سیستم شما پردازنده‌ای که از تکنولوژی مجازی‌سازی VT-x اینتل یا معادل آن، تکنولوژی AMD RVI پشتیبانی می‌کند، داشته باشد. پردازنده‌های قدیمی و رم کمتر برای نصب کردن نسخه‌ی ۷ کافی نیست.

نسخه‌های جدید از نظر فضای دیسک هم محدودیت بیشتری دارند. به عنوان مثال نسخه‌ی ۷ به دیسکی با ظرفیت حداقل ۳۲ گیگابایت نیاز دارد و بهتر است برای عملکرد سریع‌تر و بهینه، از حافظه‌های SSD که از پروتکل NVM پشتیبانی می‌کنند، استفاده کنید.

تنوع پردازنده‌های امروزی اینتل و ای‌ام‌دی زیاد است. برخی از مدل‌ها برای کاربری سرور طراحی و بهینه شده‌اند و قابلیت‌های مفیدی دارند که برای مدیران شبکه و سرور حیاتی است. دسترسی ریموت برای تغییر دادن تنظیمات سرورها ضروری است و برای این مقصود می‌بایست مادربورد و پردازنده، از تکنولوژی‌های خاصی پشتیبانی کنند.

 

 

البته اگر اطلاعات سخت‌افزاری خوبی ندارید، جای نگرانی نست چرا که WMware فرآیند چک کردن سازگاری را ساده کرده است. می‌توانید به صفحه‌ای که در سایت VMware برای این مهم طراحی شده مراجعه کنید:

چک کردن سازگاری سخت‌افزار با ESXi

ویرایش شده توسط HosseiN
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...