رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

 

ESXi آخرین ورژن از مجموعه نرم افزارهای VMware Hypervisor است، که مستقل از سیستم عامل می باشد و به طور مستقیم روی سخت افزار نصب می گردد. در این نرم افزار از تکنولوژی Bare Metal استفاده شده است و امکان مدیریت روی سخت افزار و منابع سیستم را فراهم می نماید. با استفاده از این نرم افزار می توان ماشین مجازی ساخت و همچنین فرآیند اختصاص منابع به ماشین مجازی را انجام داد. در واقع می توان گفت ESXi کنترل و مدیریت منابع سخت افزاری در بین ماشین های مجازی را انجام می دهد. در ادامه این مقاله با ESXi و مراحل نصب آن آشنا خواهید شد.

ESXi چیست ESXi آخرین ورژن از مجموعه نرم افزارهای VMware Hypervisor است.

ESXi بیشتر در سازمان ها مورد استفاده قرار گرفته است و مدیران از طریق آن می توانند اطلاعات لازم را از طریق یک فایل پیکر بندی شده بارگزاری نمایند. برای مدیریت سرور های ESX و سرور های مجازی دیگری که بر پایه آن ساخته می شوند می توان از سری نرم افزارهای مدیریتی VMware استفاده کرد. یکی از این نرم افزارها VMware vCenter Server می باشد که قابلیت مدیریت حرفه ای چندین سرور مجازی از سرورهای مختلف ESX را فراهم می کند.

با مراجعه به مقاله مزایای سرور مجازی در مقابل سرور فیزیکی، می توانید از تمام فوایدی که این سرور برای کار شما دارد مطلع شوید.

نرم افزار دیگر VMware vSphere می باشد که برترین برنامه مجازی سازی در جهان می باشد و قابلیت های زیادی را از طریق ابزارهای مختلف در اختیار کاربران قرار می دهد. این نرم افزار یک سیستم عامل بسیار پیشرفته و حرفه ای محسوب می شود که از طریق آن می توان دیتا سنتر و ابر عمومی و خصوصی ساخت. اکثر قابلیت های برنامه vSphere که پرکاربرد ترین در مجازی سازی است، به نسخه vCenter نیاز دارد، برای مثال قابلیت هایی مثل: VMotion، Fault Tolerance و …

این نرم افزار با دیگر نرم افزارهای مجازی سازی همانند Hyper-V تطابق دارد که این امکان مزایای زیادی را به دنبال دارد؛ از جمله مهمترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه ها به شدت کاهش می یابد.
  • سرویس ها همیشه در دسترس هستند.

انواع نرم افزارهای مجازی سازی عبارتند از:

  • VMware
  • Xen
  • Hyper-V
  • Virtuozzo

در بین همه این نرم افزارها VMware امکانات و ویژگی های خوبی را ارائه داده است.

نکته قابل ذکر این است که پس از همه این نرم افزارها اکنون امکان مدیریت از طریق وب برای ESXi فراهم شده است و بدون نصب نرم افزار، می توان تنها با وارد کردن IP سرور مورد نظر به فضای مدیریتی آن دست پیدا کرد.

از جمله موارد مفیدی که در ادامه تعریف ESXi چیست، می توان گفت تفاوت بین ESXi و ESX است که در بین تعریف ESXi و مراحل نصب آن این مورد را نیز برای شما خواهیم گفت.

تفاوت ESXi و ESX

VMware پس از انتشار ورژن 4.1 نرم افزار VMware ESX در سال 2010، ESXi را منتشر کرد. آخرین نسخه ESXi نسخه 6.7 آن است که اکثر تفاوت های آن با ورژن های قبل رفع اشکالات جزئی بوده است. لایسنس های ESX می توانند برای ESXi و بر روی هر سروری به کار گرفته شوند. هر دوی اینها Hypervisor های شرکت VMware هستند و دارای امکانات مساوی می باشند. تفاوت اصلی این دو در جزء Sevice Console می باشد، به همین دلیل بود که شرکت VMware بعد از ارائه vSphere 4.1 به کاربران توصیه کرد تا از ESXi استفاده کنند.

در ESXi قسمت health status وجود دارد و رنگ بندی کنسول مدیریتی آن متفاوت است. خصوصیات شبکه در این نوع، پیکربندی شده اند به همین دلیل خطای کمتری وجود دارد. همچنین کاربران از خط فرمان راه دور به جای کنسول استفاده می کنند. از دیگر موارد سرعت نصب و بوت بالای ESXi می باشد، در عین حال که مدیریت و پیکر بندی دیواره آتش بهتر می باشد.

پس با کمک این سیستم می توان با توجه به میزان و قدرت سخت افزاری، ماشین های مجازی را ایجاد کرد و آن ها را مدیریت نمود. همچنین با هزینه کم تعداد زیادی سرور را می توان روی خط آورد و به راحتی از هر مکانی آنها را مدیریت کرد.

یکی دیگر از نکات مورد توجه این است که بسته به تعداد ماشین های مجازی که قرار است روی سرور بالا بیاید و همچنین میزان کار و نوع کاری که باید انجام دهد، سرور مناسبی را باید انتخاب کرد.

مراحل نصب VMware ESXi

1-فلش یا دی وی دی حاوی سیستم عامل را بر روی سیستم یا سرور خود قرار دهید و سیستم را با فعال سازی آن روشن نمایید.

مرحله لود اطلاعات دی وی دی مرحله لود اطلاعات

2- پس از لود شدن تمامی موارد صفحه ای همانند زیر را مشاهده خواهید کرد.

لود موفق لود موفق تمام موارد

3- در مرحله بعد با تصویری همانند زیر مواجه می شوید که باید برای ادامه فرآیند Enter را انتخاب کنید.

صفحه ورود اولیه صفحه ورد اولیه برای نصب

4- بعد از آن پنجره ای که مربوط به لایسنس است برای شما باز می شود، آن را تایید نمایید تا به مرحله بعد برسید، برای این کار کلید F11 را فشار دهید.

تایید لایسنس تایید لایسنس با کلید F11

5- در این مرحله هارد ها به شما نمایش داده می شوند، تا هارد مد نظرتان را برای نصب سیستم عامل روی آن انتخاب کنید.

انتخاب هارد انتخاب هارد برای نصب سیستم عامل

6- بعد از آن لازم است تا کی برد مد نظرتان را انتخاب کنید که معمولا گزینه چهارم یا default انتخاب می شود.

انتخاب کی برد انتخاب کی برد مد نظر

7- در این مرحله باید برای کاربر روت که کاربر اصلی در سیستم های Linux است رمز عبور تعیین نمایید.

تعیین رمز عبور تعیین رمز عبور برای کاربر root

8- در این مرحله با پیغامی همانند زیر مواجه خواهید شد، که نشان دهنده مرحله قبل از نصب است و در حال جمع آوری اطلاعات سیستم است.

جمع آوری اطلاعات جمع آوری اطلاعات سیستم

9- در این مرحله پیغامی همانند زیر خواهید دید که مجدد از شما تایید می خواهد تا عملیات نصب را بر روی هارد انتخاب شده انجام دهد. هشداری نیز همراه این پیغام وجود دارد که به شما می گوید تمامی اطلاعات قبل از روی هارد انتخابی پاک خواهد شد، با تایید پیغام به مرحله بعد خواهید رفت.

تایید مجدد تایید مجدد هارد انتخابی

10- مواجه شدن با پیغام زیر نشان دهنده شروع عملیات نصب است.

شروع مرحله نصب شروع مرحله نصب

11- در این مرحله پیغام جداسازی دی وی دی از سیستم را می دهد و پیغام راه اندازی مجدد سرور را خواهید دید و این مرحله اتمام نصب است.

پیغام جداسازی دی وی دی نمایش پیغام جداسازی

12- با فشردن کلید Enter راه اندازی آغاز می شود.

آغاز راه اندازی آغاز راه اندازی سیستم

13- در انتهای فرآیند راه اندازی صفحه ای همانند زیر را خواهید دید.

صفحه نمایش اطلاعات مشاهده صفحه نمایش اطلاعات

14- با زدن دکمه F2 به صفحه login وارد خواهید شد.

ورود به تنظیمات صفحه ورود به تنظیمات سیستم

15- در این مرحله به سیستم وارد شده اید و می توانید تنظیمات دلخواهتان را انجام دهید.

صفحه تنظیمات صفحه مشاهده و تغییر تنظیمات سیستم

در این مقاله با ESXi و مراحل نصب آن به طور کامل آشنا شدید. اکنون به راحتی می توانید آن را بر روی سرور خود نصب کنید.

ویرایش شده توسط HosseiN
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...