رفتن به مطلب

۱۰ حقیقت جالب درباره نجوم که هرگز در مدرسه به ما گفته نشده است ll توضیحات


Anii_tsb

ارسال های توصیه شده

 

۱- یخ داغ هم وجود دارد!

۱۰ حقیقت جالب درباره نجوم
 
در فاصله ۳۳ سال نوری از ما سیاره فراخورشیدی Gliese 436 b قرار دارد. این سیاره منحصر به فرد یکی از آفریده‌های متناقض کائنات است. یخ سرد است و گرما نابود کننده آن، اما در این سیاره عجیب ما این دو را با هم داریم!‌ دمای این سیاره ۴۳۲ درجه سانتی‌گراد بوده اما با این وجود سطح آن پوشیده از یخ است!‌ دلیل این پدیده عجیب این است که این سیاره گرانش بسیار بالایی دارد، و چگالی یخی که آنجا وجود دارد بسیار بیشتر از چگالی یخی است که ما می‌شناسیم.
 

۲- زباله‌های زیادی در فضا وجود دارد

۱۰ حقیقت جالب درباره نجوم
 
ما بر روی زمین زباله‌هایمان را دفن می‌کنیم، البته دفن کردن راه حل نیست، ما فقط این کار را می‌کنیم که آن‌ها نبینیم. اما زباله‌ها در فضا جایی برای پنهان شدن ندارند. خوب است بدانید بیش از یک میلیون قطعه زباله در مدار زمین وجود دارد. این زباله‌ها می‌توانند مشکلات زیادی را به وجود بیاورند. مثلا یک زباله کوچک در حد یک گیره کاغذ، می‌تواند سیستم یک ماهواره را نابود کند. بحث زباله‌های فضایی مسئله‌ای جدی است و دانشمندان دنبال راه‌حلی برای آن هستند.
 

۳- دیدن آسمان شب در حقیقت نگاهی به گذشته است

۱۰ حقیقت جالب درباره نجوم
 

وقتی به آسمان شب نگاه می‌کنید، آنقدر ستاره می‌بینید که شمردن آن‌ها تقریبا غیرممکن است. تازه چه بسا ستاره‌هایی که آنقدر از ما دور هستند که نورشان به زمین نمی‌رسد! بعضی از این ستاره‌ها هزاران سال نوری از ما دور هستند، یعنی نور آن ستاره هزار سال را طی کرده تا به چشم ما برسد!‌ ممکن است نوری که می‌بینیم، متعلق به ستاره‌ای مرده باشد که تازه نورش به چشم ما رسیده. با این توضیحات به نوعی می‌توان گفت ما داریم به گذشته نگام می‌کنیم.

یک مثال خوب ستون‌های خلقت، بخشی از منطقه‌ای به نام سحابی عقاب، است که ۷ هزار سال نوری از ما فاصله دارد. این ابرهای ستون مانند گرد و غبار برای اولین بار توسط تلسکوپ هابل در سال ۱۹۹۵ به تصویر کشیده شد. این در حالی است که در واقع این ابرها حداقل ۶ هزار سال پیش توسط یک ابرنواختر تخریب شده بودند. در حقیقت آنچه در تصویر سال ۱۹۹۵ هابل مشاهده می‌کنیم، ستون‌های خلقت ۷ هزار سال پیش است.

 

۴- در بعضی سیاره‌ها شما وزن کمتری خواهید داشت!‌

۱۰ حقیقت جالب درباره نجوم
 
وزن برابر است با جرم ضرب در نیروی گرانش. جرم شما و هر موجود یا جسم دیگری در همه جای کیهان ثابت است اما وزن بستگی به نیروی گرانش دارد. مثلا اگر شما روی زمین تقریبا ۶۳ کیلوگرم باشید، در عطارد فقط ۲۴ کیلوگرم هستید!‌ زیرا جاذبه عطارد کمتر از زمین است و عدد کوچکتری در جرم شما ضرب می‌شود. البته اگر خواستید برای داشتن وزن کمتر به سیاره دیگری بروید، فکر رفتن به مشتری به سرتان نزند چون حسابی پشیمان خواهید شد! ای کاش می‌توانستیم به دیگران به جای گفتن وزنمان، جرممان را بگوییم. به این طریق دیگر از داشتن وزن زیاد شرمگین نبودیم، چون قطعا جرم ما عدد کمتری از وزنمان خواهد بود ؛)
 

۵- پلوتون بیچاره را سیاره حساب نمی‌کنند

۱۰ حقیقت جالب درباره نجوم
 
هنوز که هنوز است، در کتاب‌های درسی، پلوتون را یکی از سیارات منظومه شمسی به بچه‌ها معرفی می‌کنند. در سال ۲۰۰۶ اتحادیه بین‌المللی نجوم، پلوتون را به عنوان یک سیاره کوتوله طبقه‌بندی کرد. مساحت پلوتون تنها به اندازه نیمی از مساحت ایالت متحده بوده و از همه سیارات منظومه شمسی کوچک‌تر است. سیاره نامیدن پلوتون تنها یکی از ۱۰ حقیقت جالب درباره نجوم است که در مدرسه به غلط به ما گفته شده.
 
 

۶- سفر طولانی منظومه شمسی

 
۱۰ حقیقت جالب درباره نجوم
 
زمین و تمام اجرامی که در جاذبه خورشید گیر افتاده‌اند، به دور خورشید می‌چرخند. این اجرام علاوه بر چرخش به دور خورشید، به همراه خورشید، در راه شیری هم می‌چرخند. به عبارتی زمین در منظومه شمسی می‌چرخد، منظومه شمسی در کهکشان راه شیری و به طور کلی کهکشان راه شیری در کیهان در حال چرخش است. جالب است بدانید ۲۳۰ میلیون سال طول می‌کشد تا منظومه شمسی یک دور کامل در کهکشان راه شیری بزند. این یعنی آخرین باری که منظومه شمسی ما در موقعیت فعلی کهکشان راه شیری قرار داشت، اولین دایناسورها داشتند در کره زمین پرسه می‌زدند.
 

۷- زمین در حال کند شدن است

۱۰ حقیقت جالب درباره نجوم
 
در عصر دایناسورها یک روز فقط ۲۳ ساعت طول می‌کشید. دلیل به وجود آمدن روز و شب، چرخش زمین به دور خود است. عوامل مختلفی می‌تواند در سرعت چرخش زمین به دور خود دخیل باشند. به طور کلی در هر قرن تقریبا ۲ میلی ثانیه، سرعت چرخش زمین کند می‌شود. ما نمی‌توانیم زمین پیرمان را سرزنش کنیم، به هر حال هر چیزی با افزایش سن دیگر مثل سابقش نیست.
 
۸- خطای دیدی که باعث می‌شود ماه و خورشید را هم‌اندازه ببینید
 
۱۰ حقیقت جالب درباره نجوم
 
اگر به آسمان نگاه کنید، ممکن است ماه و خورشید را به یک اندازه ببینید؛ اما نگذارید چشمتان گولتان بزند. خورشید ۴۰۰ برابر بزرگ‌تر از ماه است، همچنین ۴۰۰ برابر فاصله بیشتری از ماه نسبت به ما دارد. این فاصله زیاد باعث می‌شود که ما این خطا را بکنیم که ماه و خورشید یک اندازه هستند.
 

۹- خداحافظ ستاره قطبی

۱۰ حقیقت جالب درباره نجوم
 
حتما شما ستاره قطبی را می‌شناسید. ستاره قطبی، برخلاف دیگر ستارگان، همیشه در وضعیت ثابتی نسبت به ما در آسمان قرار دارد. همین امر باعث شده که این ستاره راهنمای بسیاری از ما در تاریکی شب‌ها باشد. البته با تغییر حرکت تقدیمی زمین، ستاره دیگری جای آن را خواهد گرفت اما این اتفاق تا ۱۲ هزار سال آینده نخواهد افتاد.
 

۱۰- اگر دنبال سکوت و آرامش هستید به فضا بروید

۱۰ حقیقت جالب درباره نجوم
 
اگر به دنبال مکانی برای سکوت و آرامش هستید، شما را به یک پیاده‌روی فضایی دعوت می‌کنیم. معمولا در فضا صدایی به گوش نمی‌رسد. در حقیقت وقتی صدایی را می‌شنوید که ملکول‌های هوای به ارتعاش درآمده به گوش شما برسد. روی زمین در هر یک سانتی متر مربع تقریباً ۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ مولکول هوا وجود دارد. این در حالی است که در همان مساحت در فضا، تنها ۵ پروتون وجود دارد. به همین دلیل احتتمال اینکه صدایی به گوش شما برسد، خیلی کم است.
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...