رفتن به مطلب

کله‌ گرگی


ارسال های توصیه شده

 

در گذشته ، در زمان دعوا و شکایت یا بحث و  مناظره ، اگر یکی از طرفین سند و مدرکی قاطع وغیرقابل ایراد ارائه  می کرد که مخاطب یا طرف دیگر دعوی را تحت تاثیر قرار می داد، اصطلاحاً می گفتند :" فلانی کله گرگی نشان داد " یعنی، مدرکی ارائه کرد که نفی و رد آن به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

 

مثل کله گرگی بیشتر بین عوام الناس بخصوص حشم داران وگله داران مصطلح است و ریشه تاریخی آن به این شرح است که :

 

همانطور که می دانیم زندگی گله داران و چوپانان به وجود گوسفندان و سلامت و پرواری آنها بستگی دارد و در گذشته به غیر از بیماریهای مختلف که باعث مرگ گوسفندان می شد ، دشمن اصلی گوسفندان ، گرگهای گرسنه بوده اند که در نیمه های شب به گله ها  حمله می کردند و تعدادی از گوسفندان  را می کشتند و چون در گذشته هنوز خبری از  تفنگ های امروزی نبود ، چوپانان چاره ای نداشتند جزو اینکه در تاریکی شب با کمک سگ های گله و چوب ، چاقو و .. هر چه در دسترس بود ، گرگ های گرسنه را از گله دور کنند ‌.

 

بدیهی است که در آن زمان کشتن یک گرگ کار بسیار سختی بود، پس اگر چوپانی می توانست گرگی را از پای درآورد، سر آن را بر چوب دستی خودش می گذاشت و به نزد صاحب گله می آمد و با افتخار آنرا  نشان می داد یعنی که گرگ مزاحم گله را از میان برده است و صاحبان گله هم موظف بوده اند به محض رویت کله گرگ یک راس گوسفند یا قیمت آن را در ازای  کله گرگی به صاحب و مالکش تسلیم نمایند .

 

 

از اینجا بود که اصطلاح" کله ی گرگ" در میان عوام به عنوان مدرک معتبر و بدون خدشه معروف گردید. 

 

 

#پی_نوشت : البته در گذشته شکارچیانی نیز بودند که کارشان کشتن گرگ ها بود و انها نیز با آوردن کله ی گرگ ، مدرک محکمی برای کشتن گرگ داشتند .

 

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...