رفتن به مطلب

انواع توزیع های لینوکس و تفاوت آن ها


HosseiN

ارسال های توصیه شده

 

توزیع های لینوکس

 

 

توزیع های لینوکس چیست؟ آیا می دانید بهترین توزیع های لینوکس کدامند؟ اگر به دنبال یک سیستم عامل حرفه ای می گردید، باید بدانید که لینوکس محبوب ترین سیستم عامل متن باز و سازگار برای دولوپرها است که دارای چندین ویژگی برتر نسبت به سیستم عامل های دیگر از نظر امنیت، انعطاف پذیری و مقیاس پذیری است. در این مقاله به بررسی بهترین توزیع لینوکس پرداخته و تفاوت نسخه های مختلف لینوکس را خواهیم گفت. همچینین در ادامه به سوالات شما عزیزان نظیر کدام نسخه اوبونتو بهتر است یا فدورا از ابونتو ارجحیت دارد یا خیر پاسخ خواهیم داد. جهت یافتن اینکه کدام نسخه لینوکس بهتر است لازم است در ابتدا با نسخه‌های مختلف لینوکس بیشتر آشنا شویم و سپس از بین توزیع های لینوکس بهترین سیستم عامل لینوکس را انتخاب کنیم.

 
 

مروری بر تاریخچه نسخه های لینوکس

لینوکس در واقع یک بسته (Package) سیستم عاملِ کامل، نیست. در واقع مفهوم واقعی که از لینوکس وجود دارد، این است که، لینوکس فقط یک هسته یا Kernel سیستم عامل است. این هسته، در سال ۱۹۹۱ توسط “Linus Torvalds” تولید شد. پیش از این که Linus Torvalds اقدام به ساخت Kernel لینوکس بکند، بسیاری از برنامه نویسان اپلیکیشن هایی را که توسط Kernel مدیریت می‌شد را تولید کرده بودند، اما نتوانسته بودند یک Kernel منسجم تولید کنند. Kernel که در نهایت به یک سیستم عامل منسجم ختم شود. تا این که Linus Torvalds کرنلی ساخت، که اسم آن را Linux گذاشت.

سیستم عامل لینوکس به دلیل ماهیت متن باز (Open Source) بودن خود، باعث شده نسخه های مختلف لینوکس همانند دبیان یا اوبونتو یا … ایجاد شود. هرکدام از این توزیع‌ های لینوکس، توسط شرکت‌های مختلفی توسعه داده شده‌اند. در این مقاله ما به مقایسه توزیع های لینوکس خواهیم پرداخت و در خصوص اینکه کدام لینوکس بهتر است، بحث می‌کنیم. همچنین به تفاوت نسخه های مختلف لینوکس نیز اشاره خواهد شد.

توزیع لینوکس چیست؟

ممکن است این سوال را از خود بپرسید که توزیع های لینوکس چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟

در واقع، یک توزیع لینوکس، سیستم عامل ساخته شده از نرم افزارهای مبتنی بر هسته لینوکس است و کاربران لینوکس می توانند از منابع مختلف، اقدام به دریافت توزیع لینوکس کنند.

تفاوت انواع مختلف توزیع های لینوکس چیست؟

توزیع های لینوکس مختلفی در دنیا وجود دارد. بسیاری از آنها دارای فلسفه خاص خود هستند و برخی مانند Fedora اجازه نمی دهند تا نرم افزارهای کد شده ( غیر از Open Source) در سطح سیستم نصب شوند، در حالی که برخی توزیع های لینوکس دیگر مانند Mint دارای پشتیبانی از نرم افزارهای کد شده هستند تا کار را برای کاربران راحت تر کنند. بسیاری از آنها از Packet Manager، برنامه های پیکربندی و سایر نرم افزارها استفاده می کنند تا تنظیمات خیلی زود انجام شود.

 

برخی از توزیع ها برای مدت طولانی پشتیبانی نمی شوند. توزیع هایی مانند Ubuntu LTS یا RedHat به صورت توزیع پایدار طراحی شده اند که برای چندین سال با به روزرسانی های امنیتی و رفع اشکال پشتیبانی می شوند. برخی از توزیع های لینوکس برای رایانه های رومیزی، برخی دیگر برای سرورهای فاقد رابط گرافیکی و برخی دیگر برای استفاده های خاص مانند رایانه های شخصی خانگی در نظر گرفته شده اند. مقایسه توزیع های لینوکس به همین جا ختم نمی شود و در مورد تفاوت نسخه های لینوکس، در کل باید دید که شما به دنبال چه استفاده ای از توزیع های لینوکس هستید.

معرفی انواع توزیع های لینوکس

لینوکس سیستم عاملی بود که افراد یا شرکت‌های مختلف، مجموعه ای از App ها را در کنار کرنل Compile می‌کردند و آن را به عنوان یک بسته استفاده می‌کردند. این روند ادامه داشت تا این که ۳ شرکت بزرگ اقدام به تولید بسته های بسیار منسجم همراه با ارائه پشتیبانی‌های فوق العاده کردند.

  • RedHat
  • Debian
  • Slackware

Linux-logo-without-version-number-banner

بعد از این که این ۳ شرکت بزرگ، بسته‌های خود را تولید کردند، تمامی توزیع های لینوکسی که تولید می‌شود زیر مجموعه‌ای از ۳ توزیع اصلی بالا شدند.

حالا اگر قصد نصب لینوکس را به عنوان سیستم عامل خود دارید بایستی یکی ازبین انواع سیستم عامل لینوکس، توزیعات موجود را بر اساس نیاز خود انتخاب و نصب نمایید. همچنین می‌توانید از Linux From Scratch برای جمع آوری و تولیدِ یک توزیع جدید لینوکس، استفاده کنید.

در ادامه، برای شما ۱۰ توزیع لینوکس برتر + ۳ لینوکس جذاب را معرفی خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که بهترین توزیع لینوکس چیست.

 

معرفی انواع توزیع های برتر لینوکس

۱- ArchLinux به عنوان یکی از بهترین سیستم عامل لینوکس

  • مناسب برای: برنامه نویسان و توسعه دهندگان

در لیست توزیع های لینوکس، ArchLinux یکی از توزیع های سبک و انعطاف پذیر است که با یک محیط کاربری روبرو خواهید بود.

این توزیع، با پیروی از یک مدل آزاد، آخرین نسخه های پایدار اکثر نرم افزارها را برای شما ارائه می دهد. از ویژگی های این توزیع می توان به مرکزیت کاربر، تطبیق پذیری و سادگی آن اشاره کرد.

۲- دبیان – یکی از بهترین توزیع های محبوب لینوکس برای استفاده مبتدیان

  • مناسب برای: مبتدیان

دبیان همانند انواع توزیع های لینوکس بسیار محبوب است و حتی برخی از افراد، آن را بهترین توزیع لینوکس می دانند. توزیع لینوکس مختلف مانند اوبونتو، PureOS، SteamOS و… دبیان را به عنوان پایه ای برای نرم افزار خود انتخاب می کنند.

Debian سیستم عاملی است که از نرم افزار‌های Open-Source رایگان، تشکیل شده است و جزو فهرست توزیع های لینوکس مورد تایید بنیاد نرم افزارهای آزاد است. پروژه Debian از سال ۱۹۹۳ در حال تولید نرم افزار می‌باشد و همچنان نسخه‌های جدیدی ارائه می‌کند. اما Debian بصورت کلی، به حرکت آهسته و پیوسته معروف می‌باشد. سرعت به روز رسانی آن، کمتر از سیستم عامل‌هایی نظیر Ubuntu و Mint می‌باشد. این امر Debian را Stable کرده است که برای برخی سیستم‌ها، بسیار مناسب است.

اصولا ابونتو برای ایجاد بستری پایدار‌تر و به روز رسانی‌ها و بهینه سازی‌های سریع‌تر، براساس Debian به وجود آمد. بسته بندی نرم افزار‌ها در کنار هم در یک محیط user-friendly اتفاق می‌افتد، که به روز رسانی‌های سریعتری را، ارائه می‌دهد.

debian

یکی دیگر از توزیع های دبیان کالی لینوکس است.

ویژگی های توزیع لینوکس دبیان به عنوان بهترین توزیع لینوکس:

  • پشتیبانی سخت افزاری قوی؛
  • نرم افزارها را به خوبی اجرا می کند؛
  • پشتیبانی امنیتی نسخه های مختلف توسط توسعه دهندگان لینوکس؛
  • وجود نرم افزار رایگان و منبع باز بسیار زیاد برای این نسخه از لینوکس؛

۳- فدورا – یکی از قوی ترین توزیع لینوکس

  • مناسب برای: توسعه دهندگان نرم افزار، آموزندگان

توزیع لینوکس فدورا، همانند انواع توزیع های لینوکس، یک بستر ایده آل برای سخت افزار و فضای ابری شما ایجاد می کند و علاوه بر این، به برنامه نویسان اجازه می دهد راه حل های متناسب با کاربران خود بسازند. فدورا یک محیط کاربری همه پسند دارد که شما می توانید به راحتی با آن کار کنید.

در واقع فدورا یک پروژه با تمرکزبر روی نرم افزار های رایگان است. شما نمی‌توانید راهکاری ساده، جهت نصب درایور‌های گرافیکی روی آن پیدا کنید. هر چند که Repository های غیر رسمی در دسترس هستند و این امکان را فراهم می‌کنند، اما همچنان به سادگی توزیع های لینوکس دیگر نیست. فدورا، یک سیستم عامل  bleeding edge (لبه تکنولوژی که گاهی پیش مرگ! می شود.) می‌باشد و شامل آخرین ورژن از نرم افزار‌ها است. به این دلیل، از عبارت پیش مرگ، نام برده شد که آخرین آپدیت‌هایی که در فدورا قرار داده می‌شود، در واقع در محیط واقعی تست می‌شوند. در صورتی که تست موفقیت آمیز بود در Red Hat Enterprise Linux قرار می‌گیرد.

بر خلاف اوبونتو، فدورا رابط کاربری شخصی خودش را تولید نکرده است. به جای آن پروژه فدورا از نرم افزار upstream استفاده می‌کند. این رابط کاربری، پلتفرمی را فراهم کرده‌است که، تمام آیتم‌های upstream را در کنار هم داشته باشد. بدون این که خودش، ابزار خاصی را به آن اضافه کند. فدورا بصورت پیش فرض از رابط کاربری GNOME 3 استفاده می‌کند.

فدورا توسط Red Hat پشتیبانی می‌شود و یک بنیاد متعلق به پروژه Red Hat Enterprise Linux می‌باشد. همانطور که پیش‌تر گفتیم، فدورا یک سیستم عامل bleeding edge است و هیچ نسخه از آن بصورت طولانی پشتیبانی نمی‌شود. خود شرکت Red Hat پیشنهاد می‌کند از نسخه‌های Enterprise یعنی Red Hat Enterprise Linux استفاده کنید.

 

 

توزیع لینوکس فدورا

۴- توزیع لینوکس مینت ( Linux Mint )

  • مناسب برای: متخصصان، توسعه دهندگان، آموزندگان

توزیع لینوکس مینت، یکی از محبوب ترین توزیع های دسکتاپ لینوکس است که هم به صورت رایگان و هم “اوپن سورس” است. Mint یک توزیع لینوکس بر اساس Ubuntu است، که از همان ریپازیتوری های Ubuntu هم استفاده می‌کند و یکی از بهترین نسخه لینوکس برای کاربران خانگی محسوب می شود.

لینوکس مینت بر اساس دبیان و اوبونتو، حدود ۳۰،۰۰۰ Package / پکیج ارائه می دهد و یکی از بهترین سیستم عامل ها است. بنابراین Package های نرم‌افزاری مشابهی برای هر دو، در دسترس می‌باشد. بصورت کلی mint یک توزیع جانبی است، که تمرکز زیادی روی codec های رسانه‌ای داشته است که Ubuntu آنها را بصورت پیش‌فرض، در توزیعات خود قرار نداده است. یکی از سبک ترین توزیع لینوکس لینوکس مینت است.

 

این توزیع لینوکس در حال حاضر هویت خود را در اختیار دارد. شما نمی‌توانید رابط کاربری unity که در Ubuntu قرار دارد را در آن پیدا کنید. در عوض می‌توانید از رابط‌های کاربری Cinnamon یا MATE در آن، استفاده کنید. mint روال آهسته‌تری در رابطه با بروز رسانی دارد. mint  از نصب اتوماتیک آپدیت‌های ضروری پشتیبانی نمی‌کند. همین مورد باعث شده است که، برخی از توسعه دهندگان Ubuntu این توزیع را نا امن بخوانند.

 

 

Linux Mint یک توزیع لینوکس بر اساس Ubuntu

۵- Manjaro توزیع لینوکسی برای مبتدیان

  • مناسب برای: مبتدیان

توزیع لینوکس Manjaro در بین انواع سیستم عامل لینوکس، تمام مزایای نرم افزار پیشرفته را برای شروع سریع و ابزارهای خودکار برای به حداقل رساندن تنظیمات دستی، برای شما فراهم آورده است. این نسخه هم یکی از بهترین نسخه لینوکس برای کاربران خانگی است.

۶- توزیع لینوکس openSUSE (اوپن سوزه) از مبتدی تا پیشرفته

  • مناسب برای: کاربران مبتدی و پیشرفته

openSUSE یا نسخه توزیع اوپن سوزه ، که قبلا با نام SUSE Linux شناخته می شد، یکی از ساده ترین توزیع های لینوکس است. هدف از این توزیع ایجاد ابزارهای اوپن سورس و قابل استفاده برای توسعه دهندگان نرم افزار و مدیران سیستمی بوده است.

۷- توزیع حرفه ای SparkyLinux

  • مناسب برای: کاربران حرفه ای

SparkyLinux یکی از توزیع های مخصوص لینوکس است که با حمایت دبیان ایجاد شده است.

این توزیع، همانند انواع توزیع های لینوکس، سریع و سبک است و توانایی بالایی در پردازش داده ها دارد.

در انواع توزیع لینوکس، این توزیع دارای محیط دسکتاپ می باشد که حتی کاربران عادی نیز می توانند از آن استفاده کنند.

توزیع لینوکسی Sparky

۸- توزیع امنیتی لینوکس Tails

  • مناسب برای: امنیت و حریم خصوصی

با توزیع لینوکس Tails، به راحتی سانسور و جاسوسی را دور بزنید. این توزیع از شبکه Tor برای محافظت از حریم خصوصی شما در فضای مجازی استفاده می کند. علاوه بر این موارد، Tails شامل مجموعه ای از برنامه ها برای کار بر روی اسناد حساس و برقراری ارتباط ایمن است.

۹- Ubuntu یا اوبونتو شناخته شده ترین توزیع لینوکس

  • مناسب برای: توسعه دهندگان، حرفه ای ها، آموزندگان

اوبونتو یکی از محبوب ترین و بهترین توزیع لینوکس است که دارای ویژگی منبع باز است.

همه برنامه های ضروری مانند مجموعه آفیس، مرورگرها، برنامه های ایمیل و رسانه و… نیز در این توزیع وجود دارد.

اوبونتو (Ubuntu) احتمالا شناخته شده ترین توزیع لینوکس، در دنیا می‌باشد. این سیستم عاملِ توزیعی بر اساس Debian می‌باشد. اما منبع Repository های نرم افزاری خودش را دارد و از Repository های Debian استفاده نمی‌کند. بسیاری از نرم افزار‌های درون آن، با نرم افزار‌های Repository های دبیان، در حال سینک شدن است. نکته ای که در مورد اوبونتو قابل توجه است این است که، کامل‌ترین Repository را بین تمامی توزیع های لینوکس، در اختیار دارد.

پروژه Ubuntu تمرکز خود را روی تولید نسخه‌های Desktop و server مستحکم گذاشته است تا کاربر آن، تجربه کاربری قابل قبولی از این سیستم عامل  داشته باشد. در نتیجه، هیچ ترسی از تولید تکنولوژی های جدید و کاملا سفارشی، جهت افزایش حسِ بهتر تجربه کاربری، ندارد.  Ubuntu از رابط کاربری GNOME 2 استفاده می‌کرد اما، در حال حاضر از رابط کاربری شخصی خودش با نام  Unity استفاده می‌کند. اوبونتو تنها شرکتی است که از graphical server خود با نام Mir استفاده می‌کند در حالی که بقیه توزیع های لینوکس از Wayland استفاده می‌کنند.

اوبونتو همواره سیستم عامل به روزی بوده است.  او وعده ارائه یک نسخه جدید را در هر ۶ ماه یک بار داده است.  هر ۲ سال یک بار هم یک نسخه با پشتیبانی طولانی مدت (Long Term Support) ارائه می‌دهد. در حال حاضر که این مقاله نوشته می‌شود، نسخه ۱۶ LTS آن نیز، ارائه شده است.

 

 

ubuntu شناخته شده ترین توزیع لینوکس

۱۰- معرفی توزیع Zorin

  • مناسب برای: مبتدیان، حرفه ای ها

توزیع مخصوص لینوکس Zorin یک توزیع بسیار قدرتمند است که برای سریعتر کردن کارها، ایمن تر و آسانتر  شدن استفاده از کامپیوتر برای شما طراحی شده است.

سه توزیع دیگر، شامل Nix، Kanotix و BackBox می باشد که هر کدام، دارای ویژگی خاص خود هستند.

۱۱- CentOS / Red Hat Enterprise Linux

“Red Hat Enterprise Linux” یک پروژه بزرگ سیستم عامل لینوکس است که برای هر دو منظور desktop و Server  طراحی شده‌است. نسخه‌ی سرور آن، در سرویس‌دهی سرویس‌های میزبانی وب لینوکس استفاده می‌گردد. در همین جا باید اشاره کنیم که امروزه در کشور به دو صورت هاست لینوکس خارجی و ایرانی این سرویس ارائه می گردد. در ایران هایت می توانید خرید هاست سی پنل را انجام دهید.

. Red Hat Enterprise Linux بر پایه پروژه فدورا، تولید شده‌است. با این تفاوت که پلتفرم آن بصورت کاملا پایدار و با پشتیبانی‌های طولانی مدت، طراحی شده است. تفاوت عمده آن با فدورا این است که، فدورا را به عنوان نسخه تستی خود قرار داده است.  رفعِ عیب نرم‌افزار‌ها را به جز تست، در آزمایشگاه‌های خود در فدورا و محیط واقعی انجام می‌دهد.

زمانی Red Hat Enterprise Linux بصورت رایگان ارائه می شد اما از زمانی که این شرکت تصمیم گرفت که License پولی روی آن قرار دهد پروژه CentOS شروع به کار کرد. با توجه به این که Red Hat از لایسنس نرم افزار GPL تبعیت میکرد الزاما باید همچنان Red Hat Enterprise Linux را به‌صورت متن باز ارائه می‌دادند. از این رو CentOS اقدام به تهیه یک نسخه از آن می‌کند و آن را بدون لایسنس پولی، در اختیار همگان قرار می‌دهد! در واقع CentOS یک نسخه رایگان از Red Hat Enterprise Linux می‌باشد. در حال حاضر نیز این دو شرکت با هم شروع به همکاری کرده اند و CentOS بخشی از Red Hat شده است.

 

Red Hat Enterprise Linux یک پروژه بزرگ سیستم عامل لینوکس است

بهترین توزیع لینوکس چیست؟

در نظر داشته باشید چیزی به عنوان بهترین توزیع لینوکس وجود ندارد. زیرا هرکدام از توزیع های لینوکس، برای هدف خاصی ایجاد شده‌اند و شما می‌بایست بر اساس نیاز خود سنتوس، دبیان یا اوبونتو یا خیلی از نسخه‌های دیگر لینوکس را، انتخاب کنید.

بصورت کلی هر کدام از توزیع های لینوکس با هدف خاص و بازار هدف خاصی به وجود آمده اند. در صورتی که قصد نصب یکی از Distro های لینوکس را دارید، می‌توانید نیم نگاهی به توزیع های مختلف لینوکس که در بالا گفته شد بیندازید.

ویرایش شده توسط HosseiN
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...