رفتن به مطلب

آشنایی با رشته علوم مهندسی


Best_Boy0111

ارسال های توصیه شده

علوم مهندسی یکی از رشته های گروه آزمایشی ریاضی – فیزیک است و قرار است در این رشته، دانشجویان علوم مهندسی دانشی عمیق را در زمینه مهندسی بیاموزند و از آن برای تحقیق و پژوهش بهره ببرند و بتوانند پروژه های صنعتی گوناگون را به پیش ببرند.

دوره تحصیل رشته علوم مهندسی ارتباط نزدیکی با حوزه های فیزیک، ریاضیات در مجموعه مهندسی دارد. هدف از تشکیل رشته علوم مهندسی فراهم کردن شرایطی برای ایجاد توسعه پایه های نظری برای تحلیل پدیده های علمی و کاربردهای مهندسی آن ها، آینده پژوهی در فناوری و انتقال فناوری ها به صنعت است. رشته علوم مهندسی رشته ای جدید محسوب می شود که در سال 87 در دانشگاه های ایران شکل گرفت.  

 

رشته علوم مهندسی برای چه کسانی مناسب است؟

رشته علوم مهندسی میان رشته ای است و گستره وسیعی از مطالب را در بر می گیرد و بعد از گذشتن سه ترم دانشجویان می توانند با انتخاب گرایش خود، به طور تخصصی درس بخوانند. به همین دلیل داشتن دقت و حوصله فراوان در یادگیری دروس اهمیت بسیاری دارد و این رشته به دنبال تقویت علوم پایه مهندسی در دانشجویان است.

همچنین تسلط کامل بر رشته ریاضی، فیزیک و شیمی و قدرت تحلیل و تجزیه بسیار اهمیت دارد.

 

معرفی  رشته علوم مهندسی – مزایا و معایب رشته علوم مهندسی

یکی از بهترین مزیت های رشته علوم مهندسی، ماهیت میان رشته ای آن است که دانش آموخته گان رشته علوم مهندسی می توانند در حوزه های مختلف فنی مشغول به کار شوند. علاوه بر آن در مقاطع بالاتر فارغ التحصیلان رشته علوم مهندسی می توانند با توجه به علاقه شان در رشته های فنی گوناگون ادامه تحصیل دهند.

یکی از دشواری های رشته علوم مهندسی زمانی است که دانشجویان علوم مهندسی می خواهند گرایش خود را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. در چنین شرایط آن ها مجددا در معرض انتخابی جدید قرار می

گیرند و باید با شناخت وجهه های گوناگون گرایش ها و خوشه ها و به کمک مشاوران دست به انتخاب بزنند.

 

معرفی رشته علوم مهندسی – بازار کار و درآمد رشته علوم مهندسی

فارغ التحصیلان هریک از گرایش های رشته علوم مهندسی می توانند در خوشه تخصصی خود مشغول به کار شوند و در حوزه های فنی و مهندسی کار کنند. درواقع می توان گفت رشته علوم مهندسی میان رشته ای است و با 12 خوشه متنوع بسیاری از رشته های دیگر را در خود جای می دهد. برای مثال کسی که در خوشه مکانیک درس خوانده کاملا می تواند به جای یک مهندس مکانیک در صنایع مختلف مشغول شود. پس می توان در نظر گرفت که فارغ التحصیلان رشته علوم مهندسی در صنایع گوناگون و کارخانه ها و وزارت خانه ها و شرکت های مرتبط می توانند مشغول شوند و یا در حوزه های تحقیقاتی و پژوهشی، بخش R&D شرکت ها و کارخانه ها، و آزمایشگاه ها فعالیت کنند.

 

 

برای قبولی در رشته علوم مهندسی چه درس هایی را باید بخوانم؟

رشته علوم مهندسی در زیرگروه یک گروه آزمایشی ریاضی – فیزیک قرار دارد و درس های مهم آن ریاضی و فیزیک است که دانش آموزان می بایست درصد خوبی را در آن کسب کنند. ضریب دروس اختصاصی کنکور ریاضی برای رشته علوم مهندسی عبارتند از؛

  • ریاضی با ضریب 4
  • فیزیک با ضریب 3
  • شیمی با ضریب 2

همچنین می توانید بهترین منابع کنکور ریاضی را در سایت 3گام بخوانید.

 

معرفی رشته علوم مهندسی – گرایش های رشته علوم مهندسی

رشته علوم مهندسی در دوره کارشناسی دارای 4 گرایش است. در برخی از دانشگاه ها دانشجویان در ابتدای ورود به رشته علوم مهندسی گرایش خود را انتخاب نمی کنند و بعد از گذشت دوسال و گذراندن بخشی از واحدهای درسی خود می توانند گرایش خود را انتخاب کنند. گرایش های دوره کارشناسی رشته علوم مهندسی عبارتند از؛

  • علوم مهندسی محاسباتی
  • ریاضی مهندسی
  • فیزیک مهندسی
  • علوم مهندسی زیست محیطی

 

گرایش های رشته علوم مهندسی – گرایش علوم مهندسی محاسباتی

گرایش علوم مهندسی محاسباتی با محاسبات در مسائل علمی مهندسی سروکار دارد و مهارت های مورد نیاز برای مدل سازی، شبیه سازی، و حل مسائل پیچیده را در دانشجویان این گرایش علوم مهندسی فراهم می کند.

 

گرایش های رشته علوم مهندسی – گرایش ریاضی مهندسی

گرایش ریاضی مهندسی گرایشی بین رشته ای است که امکان مطالعه ریاضیات محض و کاربردی را به عنوان ویژگی اصلی مهندسی مدرن برای دانشجویان علوم مهندسی فراهم می کند. در گرایش ریاضی مهندسی با ترکیب درس هایی مثل ریاضیات محض، ریاضیات کاربردی، آمار و احتمال، فیزیک و دروس مهندسی دانشجویان را آماده می کند تا در جنبه های نظری و کاربردی بتواند فعالیت کنند.

 

گرایش های رشته علوم مهندسی – گرایش فیزیک مهندسی

گرایش فیزیک مهندسی ترکیبی از فیزیک کلاسیک و مدرن، شیمی، و ریاضیات است.

 

گرایش های رشته علوم مهندسی – گرایش علوم مهندسی زیست محیطی

در گرایش علوم مهندسی زیست محیطی اصول فیزیکی، شیمیایی، و بیولوژی همراه با تجزیه و تحلیل های مهندسی به دانشچویان آموخته می شود تا از این دانش ها برای حفاظت از محیط زیست و بازسازی آن بهره ببرند.

 

خوشه های گرایش های علوم مهندسی محاسباتی، ریاضی مهندسی، و فیزیک مهندسی شامل

  • بهینه سازی
  • علم مواد
  • مهندسی هسته ای
  • مکانیک (طراحی کاربردی)
  • مکانیک ( حرارت و سیالات )
  • برق (مخابرات)
  • برق (الکترونیک)

است.

همچنین خوشه های گرایش علوم مهندسی محاسباتی عبارتند از؛

  • مهندسی فرآیند
  • مهندسی ذخایر
  • سیاستگذاری محیط زیست
  • مهندسی زمین (نقشه برداری)
  • مهندسی زمین (ژئومکانیک)
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...