رفتن به مطلب

تی آر ایکس ورزشی قدرتی مناسب در منزل


تهمینه

ارسال های توصیه شده

با تمرینات تی آر ایکس این ورزش قدرتی آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید تمرینات تیاریکس را در خانه هم می‌توان انجام داد. ابتدا تمرینات تعادلی-قدرتی تی آر ایکس را فقط ورزشکاران حرفه‌ای و نظامیان ارتش انجام می‌دادند. اما امروزه هر فرد با هر سطح توانایی بدنی، تمرینات TRX را انجام بدهید.

 

تی آر ایکس چیست؟

TRX مخفف عبارت (Total Body Resistance Exercise) به معنای «تمرینات مقاومتی کل بدن» یک ورزش نسبتا نوین است. چند دهه‌ای بیشتر نیست که این بندهای بلند و محکم در دنیای فیتنس محبوب شده‌اند و حالا تقریبا در همه باشگاه‌ها هم می‌بینیم‌شان.

اما TRX واقعا چیست؟ اسم یک رشته ورزشی جدید است که از تمریناتی بر پایه تعادل و وزن بدن ایجاد شده. در این ورزش از بند تی آر ایکس برای تمرینات تعادلی و قدرتی استفاده می‌شود؛ این بندها به دیوار یا سقف نصب می‌شوند و ورزشکار با آن‌ها ورزش می‌کند.

طبق وب سایت رسمی TRX تمرینات این ورزش برای همه مناسب است. تمام آنچه شما نیاز دارید یک پک لوازم تیاریکس، مربی و وزن بدن خودتان است. البته لازم است که مربی متخصص، تمرینات ورزشی شما را بنویسد تا دچار آسیب نشوید.

لوازم مورد نیاز ورزش تی آر ایکس

مهم‌ترین ابزار این ورزش همان بند بلند TRX است که یک بند خیلی قوی و مستحکم است و جای پا و دست دارند و از سقف آویزان است. این بندها از جنس بند چتر بازی ساخته می‌شود و برخلاف چیزی که به نظر می‌رسد کش نیست و خاصیت کشسانی ندارد!

اما لوازم مورد نیاز آن فقط یک بند نیست. این بند به سقف یا دیوار نصب می‌شود که برای نصب حتما به سازه تی آر ایکس نیاز دارد. تجهیزات دیگر مثل بالشتک تمرین، طناب درختی، تسمه برای نصب به ستون‌های افقی و چند وسیله دیگر است که همه در کوله پشتی مخصوص آن وجود دارند. گاهی بعضی کارخانه‌های تولید کننده، کتابچه تمرینی یا سی دی آموزشی هم در کوله قرار می‌دهند.

باید بدانید که لوازم این ورزش، نسبتا گران‌قیمت است. اما شما می‌توانید در باشگاه ثبت نام کنید و به جز شهریه باشگاه هزینه اضافه‌ای نکنید.

فواید انجام تی آر ایکس

این ورزش قدرتی_تعادلی مزایای زیادی دارد که در این قسمت به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1. تمرینی سریع و موثر و فول بادی

TRX که مخفف تمرین مقاومتی کل بدن است، یک روش تمرینی مدرن است که از وزن بدن شما برای ایجاد قدرت، تعادل، هماهنگی، انعطاف پذیری، تقویت میان تنه بدن و ثبات مفصل‌ها استفاده می‌کند. تی آر ایکس یک تمرین تقریبا جامع است. اگر قصد کاهش چربی بدن، بهبود استقامت و قدرت عضلانی یا انعطاف‌پذیری داشته باشید، این ورزش یک گزینه عالی برای شماست.

شما فقط با وزن بدن خود یک تمرین فول بادی جانانه را تجربه می‌کنید؛ درحالی که به طور همزمان میان تنه‌تان به‌خوبی درگیر می‌شود. از آنجایی که شما با یک ابزار ورزشی کار می‌کنید، می‌توانید وزن خود را در حین حرکت تنظیم کنید و فشار تمرین را هرجا که لازم است، کم و زیاد کنید.

2. قوی و ورزیده کردن شکم و کمر

داشتن یک میان تنه قوی فقط به معنای داشتن سیکس پک نیست. میان تنه قوی یعنی وقتی که عضلات شکمی، پشت و باسن و لگن شما با تمرینات مختلف قوی و به خوبی ورزیده شده باشند.

اگر می خواهید قوی باشید، از کمر درد در امان باشید، احساس و ظاهر بهتری پیدا کنید، باید از تمرینات میان تنه شروع کنید. خوشبختانه تی آر ایکس با درگیر کردن میان تنه برای انجام هر تمرینی به خوبی این کار را برای شما انجام می‌دهد. تمرینات قدرتی و تعادلی TRX به ثبات زیادی نیاز دارند تا بتوانید از وزن بدن خود به عنوان مقاومت استفاده کنید.

3. مناسب برای انواع ورزشکاران با هر سطح و سابقه تمرینی

از آنجا که می‌توانید موقعیت بدن خود را به منظور افزایش یا کاهش مقاومت تنظیم کنید، شدت و سطح تمرین دست خود شماست. این موضوع نقطه قوت تی آر ایکس است که آن را برای ورزشکاران با هر سطحی مناسب کرده است.

به دلیل ماهیت معلق بودن، تمرینات TRX یک روش تمرینی کم خطر است که به افراد در هر سطح اجازه می‌دهد تا راحت تمرین کنند و کمترین آسیب را برای آن‌ها خواهد داشت.

لاغری با تی آر ایکس حقیقت دارد؟

TRX یک ورزش است و خاصیت ورزش، تناسب اندام و نزدیک شدن به وزن و اندام ایده آل است. از آن جا که تمرینات تی آر ایکس، تمرینات مقاومتی است، باعث عضله‌سازی در شما می‌شود و همین موضوع، متابولیسم و سوخت و ساز بدن‌تان را بالا می‌برد.

اگر هدف شما از انجام trx کاهش وزن است، باید تمرینات خود را با یک برنامه منظم غذایی همراه کنید تا زودتر و بهتر نتیجه بگیرید. سه جلسه تمرین یک ساعته در هفته در کنار برنامه غذایی مناسب، خیلی زود شما را به نتیجه مطلوب می‌رساند.

نکات مهم برای شروع ورزش تی آر ایکس

از آنجایی که ورزش TRX نیاز به نصب تجهیزات دارد، لازم است نکاتی را برای شروع تمرینات به شما بگوییم. بنابراین برای شروع موفق این ورزش، به نکات زیر توجه کنید.

مطمئن شوید که بندها به درستی نصب شده‌اند

اگر در خانه تمرین می‌کنید، حواس‌تان باشد که بندها و لوازم به طور صحیح نصب شده و محکم و باثبات در جای خود قرار گرفته باشند. حتی اگر لازم شد از متخصص نصب کمک بگیرید؛ چراکه آویزان شدن از بندهایی که سرجای خود محکم نیستند، بسیار خطرناک است.

اگر احساس درد در کمر داشتید، تمرین را قطع کنید

آیا شده در حین تمرین تی آر ایکس کمرتان درد بگیرد؟ این موضوع نشانه خطر است و تمرین باید متوقف شود. وقتی پاهای شما در حلقه‌های پا قرار دارند، نباید فشاری به کمر وارد شود. پس از احساس درد به‌آرامی زانوهایتان را خم کنید و با کمک بازوها و ساعد روی زمین فرود بیایید. کمی به خود استراحت دهید و اگر همچنان درد داشتید، پس از سرد کردن جلسه را به تمام کنید.

آهسته و تدریجی تمرین را جلو ببرید

قبل از این که یک برنامه تمرینی تی آر ایکس شدید را انجام دهید، آرام و کنترل شده عمل کنید. اگر مبتدی هستید از تمرینات مناسب سطح خود استفاده کنید. به دلیل ماهیت مقاومتی و تعادلی بودن TRX زیاده‌روی در شدت تمرینات آن منجر به کمر درد یا گردن درد می‌شود.

مربی کاربلد داشته باشید

انتخاب مربی بسیار مهم است. نه فقط در TRX بلکه برای تمام ورزش‌ها باید یک مربی متخصص کنار خود داشته باشید. ضمنا از انجام برنامه‌های تمرینی‌ آماده خودداری کنید و از برنامه ورزشی که برای دیگران طراحی شده‌اند هم استفاده نکنید. اگر تازه‌کار هستید حتما با یک مربی کاربلد تمرین کنید؛ چراکه یک مربی بی‌توجه می‌تواند به شما آسیب بزند.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...