رفتن به مطلب

25 روش درمان خانگی دندان درد😊👌🏻


AVA_2002

ارسال های توصیه شده

 

 مطالعه این مطلب 8 دقیقه زمان نیاز دارد

برای درمان دندان درد چه کنیم؟

به طور کلی راهکارهای کاهش درد دندان عبارت‌اند از:

مراجعه به مطب دندانپزشکی

کمک گرفتن از روش‌های درمان خانگی

اصلی ترین روش برای درمان دندان درد این است که به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید، اما شاید گاهی اوقات، موقعیت مناسبی برای مراجعه به دندانپزشک وجود نداشته باشد، بنابراین باید بدانیم که چگونه درد دندان خود را از بین ببریم و برای تسکین درد دندان خود چه اقداماتی انجام دهیم؟
اگر این سوالات شما هم هست، پس این مقاله به طور کامل برای شما نوشته شده است.

آیا درمان سریع درد دندان امکان پذیر است؟

درد دندان به قدری سبب آزردگی و ناراحتی می‌شود که اگر دچار آن شدید، سعی دارید تا هر چه سریع‌تر آن را کاهش دهید. شما می‌توانید از برخی راهکارها به منظور کاهش سریع درد دندان خود استفاده کنید، اما حتما این نکته را در نظر داشته باشید که نباید این موضوع را ساده فرض کنید و بعد از اینکه درد خود را کاهش دادید، حتما از یک کلینیک دندانپزشکی خوب برای چکاپ دندان خود وقت بگیرید. با این حال تا قبل از مراجعه می‌توانید با کمک راهکارهایی این درد را در زمانی سریع کمتر کنید:

استفاده از کمپرس سرد

تمیز نمودن دهان

استفاده از مسکن

آب نمک غرغره کردن

استفاده از اسپند

نوشیدن چای نعنا

آویشن

میخک

استفاده از ژل‌های بی حس کننده

اینکه به چه صورت از موارد بالا برای کاهش سریع درد دندان خود کمک بگیرید، در ادامه مقاله بیان شده که باید حتما به آن توجه کنید. اما موارد بسیاری وجود دارند که شما می‌توانید در منزل از آنها کمک بگیرید. 

روش های درمان خانگی دندان درد

توجه کنید که نباید از تمام روشهایی که در زیر بیان شده‌اند، به صورت همزمان استفاده داشته باشید. برای به دست آوردن نتیجه موثر جهت درمان دندان در خانه، هر کدام از راهکارهای زیر را چند بار و طی چند روز انجام دهید:

پودر فلفل قرمز و زنجبیل
فلفل قرمز و زنجبیل هر دو جزئی از داروهای ضد درد محسوب می‌شوند. شما می‌توانید هر کدام از آنها را نیز به تنهایی استفاده کنید، اما مخلوط این دو با هم می‌تواند نتیجه بهتری داشته باشد. برای این کار:

مقداری برابر از زنجبیل و فلفل قرمز را با کمی آب مخلوط کنید تا غلظتی مانند سس به دست آورید.

یک تکه کوچک پنبه بردارید.

در ادامه مقداری مناسب از ماده تهیه شده خود را روی پنبه بریزید و آن را روی دندانی که درد می‌کند، بگذارید و زمان دهید تا درد دندان شما کاهش پیدا کند.

توجه کنید که پنبه را تنها روی دندان قرار دهید و مراقب باشید تا برخوردی با زبان و یا لثه نداشته باشد.

کمپرس سرد
یکی از موثرترین و راحت‌ترین روش‌هایی که به کاهش درد کمک می‌کند، کمپرس سرد می‌باشد.

روش اول: می‌توانید مقداری یخ را درون مشما بریزید و بهتر است تا یک حوله به دور آن بپیچید. در ادامه آن را حدود 15 الی 20 دقیقه روی بخش خارجی دهان خود بگذارید تا درد کاهش پیدا کند.

روش دوم: همچنین می‌توانید یخ را در بین دو انگشت سبابه و شست خود گذاشته و فشار دهید، با این کار پیغام سرما به مغز ارسال شده و درد دندان کمتر می‌شود.

استفاده از آب نمک
آب نمک یکی از مواد موثر برای کاهش التهاب و درد می‌باشد. شستن دهان با آب نمک می‌تواند تمام مواد غذایی و ذراتی که در بین دندان‌ها باقی مانده است را خارج کند که در نتیجه تاثیر خوبی در کاهش درد دندان و لثه خواهد داشت. برای این کار بهتر است تا آب را بجوشانید و یک قاشق غذا خوری در یک لیوان آب جوشیده ریخته و صبر کنید تا خنک گردد. در ادامه آن را حدود 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید.

سیر
سیر یکی از ماده‌های خوراکی بسیار مفید و پرکاربرد بوده که در اکثر منازل یافت می‌شود. حتی در زمان‌های دورتر نیز از سیر برای کاهش درد دندان استفاده می‌کردند. این ماده طبیعی حاوی آلیسین بوده که با داشتن اثر ضد باکتریایی، می‌تواند باکتری‌های موجود در دهان را از بین ببرد.

روش اول: شما می‌توانید یک حبه سیر خام را با همان دندانی که درد می‌کند، بجوید تا درد دندان کاهش یابد. (تکرار بین 2 الی 3 بار در روز)

روش دوم: یک حبه سیر را له کنید و با نمک مخلوط نمایید. سپس این مخلوط را روی دندان خود بگذارید.

میخک
یکی از ترکیبات اصلی میخک، یوجینول بوده که تاثیر به سزایی در کاهش و درمان دندان درد دارد. حتی اگر بعد از کشیدن دندان میخک روی دندان قرار داده شود، می‌تواند نقش بسیار موثری در کاهش درد و التهاب داشته باشد. در واقع یونیجول سبب بی حسی منطقه مورد نظر می‌شود. برای استفاده از میخک:

روش اول: میخک را در آب قرار دهید تا خیس شود و حالت خمیری شکلی پیدا کند. در ادامه خمیری که به دست آمده است را روی دندان خود قرار دهید.

روش دوم: با دندانی که درد می‌کند، میخک را بسیار آرام بجوید.

روش سوم: از روغن میخک استفاده نمایید. شما می‌توانید یک و یا دو قطره روغن میخک را روی دندانی که درد می‌کند، بریزید و زمان دهید تا روغن روی دندانتان بماند. البته این روغن جزئی از ادویه‌های تند محسوب می‌شود، به همین علت مراقب تندی آن باشید.
نکته مهم: این روش را برای کاهش درد دندان کودک خود استفاده نکنید، زیرا احتمال بلعیدن میخک در کودکان وجود دارد که می‌تواند مشکلاتی برای آنها ایجاد کند. همچنین تندی روغن میخک می‌تواند برای کودکان آزاردهنده باشد.

چای کیسه‌ای
چاه سیاه دارای ماده ای به نام تانین می‌باشد که خواص ضدالتهاب و ضد درد دارد. می‌توانید چای کیسه‌ای را درون مقداری آب قرار دهید تا مرطوب شود. اگر دندان شما به آب سرد حساسیت نشان نمی‌دهد، بهتر است تا از آب یخ استفاده کنید. شما می‌توانید یک و یا دو بار در روز چای کیسه را روی دندان خود بگذارید.

چای نعناع
نعناع خاصیت ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی دارد. نوعی ماده طبیعی به نام منتول در نعناع موجود است که می‌تواند یک بی حسی خفیف را در دهان ایجاد کند. شما می‌توانید یک لیوان چای نعنا بنوشید تا درد دندان خود را آرام‌تر کنید.

استفاده از دهانشویه هیدروژن پراکسید
یکی از مواردی که می‌تواند درد دندان را سبب شده باشد، عفونت جدی لثه و یا پریودنتیت است که با پیشرفت آن می‌تواند مشکلات بسیار جدی‌تری را به همراه بیاورد. اگر دهان خود را با دهانشویه حاوی هیدروژن پراکسید شست و شو دهید، می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش درد و عفونت داشته باشد.
برای استفاده صحیح از آن باید مقداری هیدروژن پراکسید را با میزان مساوی از آب رقیق کنید و این محلول را در دهان خود بچرخانید.
نکته: از این روش برای کاهش درد دندان کودکان استفاده نکنید، زیرا احتمال بلعیدن محلول توسط آنها زیاد است که این اتفاق عوارضی را برای کودکان در پی خواهد داشت.

استفاده از پمادهای دهانی
در داروخانه‌ها، ژل‌های بی حس کننده بدون نسخه مانند بنزوکائین وجود دارند که شما می‌توانید از آنها به منظور کاهش درد خود استفاده کنید.
توجه: از این پمادها و ژل‌های بدون نسخه برای کودکان استفاده نکنید.

عصاره وانیل
این عصاره حاوی الکل و دارای خواص آنتی اکسیدانی می‌باشد که می‌تواند تاثیر به سزایی در کاهش درد داشته باشد. برای استفاده از آن، می‌توانید میزانی کم از عصاره وانیل را روی انگشت و یا پنبه کوچکی بمالید و آن را به صورت مستقیم روی دندانی که درد می‌کند، بگذارید. (تکرار چند بار در روز)

آویشن
آویشن یک گیاهی است که برای عفونت قفسه سینه و سرفه‌های شدید بسیار موثر است، اما با داشتن خواص ضد عفونی و ضد قارچی خود می‌تواند برای کاهش درد دندان نیز مفید باشد. برای استفاده می‌توانید:

روش اول: با کمک مخلوط تهیه شده از آب و روغن طبیعی آویشن، دهان خود را شست و شو دهید.

روش دوم: چند قطره روغن آویشن را روی پنبه ریخته و آن را به طور مستقیم روی دندان بگذارید.

جوش شیرین
جوش شیرین نیز می‌توان نقش موثری در کاهش درد دندانتان داشته باشد که برای استفاده از آن می‌توانید:

یک پنبه را با مقداری آب خیس کنید و سپس آن را با میزانی از جوش شیرین بپوشانید و در نهایت روی دندان بگذارید.

می‌توانید مقداری آب گرم را با جوش شیرین مخلوط کنید و از آن به شکل دهانشویه استفاده نمایید. (استفاده دو الی سه بار در روز)

روغن زیتون
اگر روغن زیتون طبیعی دارید، می‌توانید مقداری از آن را به پنبه کوچکی آغشته کنید و آن را روی دندان خود قرار دهید.

پیاز
پیاز یکی از خوراکی‌های بسیار مفید با داشتن خاصیت ضد درد و التهاب و همچنین خاصیت ضد عفونی کننده، می‌باشد. استفاده از پیاز تند می‌تواند سریع‌تر احساس درد را کاهش دهد. تکه‌ای پیاز را روی دندان خود بگذارید.

دارچین و عسل
یک قاشق چای‌خوری دارچین را با 5 قاشق عسل ترکیب کنید و سپس آن را به شکل مستقیم روی دندان خود بگذارید. (دو الی سه بار در روز)

زردچوبه
زردچوبه دارای ترکیبی فعال به نام کورکومین بوده که دارای خواص ضدالتهابی و آنتی بیوتیکی می‌باشد و می‌تواند اثر خوبی برای تسکین درد دندان داشته باشد. همچنین این ماده قادر است تا مانع از تجمع پلاک‌های دندانی گردد.
برای استفاده از آن می‌توانید زردچوبه را با روغن خردل، روغن میخک و یا آب ترکیب کنید و شکل خمیری آن را روی دندان خود بمالید.

خیار
خیار دارای خاصیت هموستاتیک بوده که می‌تواند با کاهش خونرسانی در دندان آسیب دیده، سبب کاهش درد آن شود. برای استفاده از آن، خیار را برش بزنید و کمی نمک دریا روی آن بریزید و در نهایت روی دندانی که درد می‌کند، قرار دهید.

لیموترش
فسفر، پتاسیم و فلانوئید موجود در لیموترش می‌توانند اثر خوبی بر کاهش درد دندان داشته باشند.
برای این‌کار می‌توانید ترکیبی از یک قاشق لیموترش تازه با نمک را غرغره کنید.

روغن سیاه دانه
روش اول: یک گوش پاک کن را به این روغن آغشته نمایید و آن را حدود 15 دقیقه روی دندان خود ماساژ دهید.
روش دوم: از ترکیب یک قاشق غذا خوری روغن سیاه دانه با آب، دهانشویه تهیه کنید و با آن دهان خود را شست و شو دهید.

روغن نارگیل
روغن نارگیل می‌تواند نقش موثری در کاهش میزان باکتری‌های دهان داشته باشد. برای اینکار، یک قاشق روغن نارگیل را حدود 15 الی 20 دقیقه در دهان خود غرغره نمایید.
توجه: مراقب باشید تا روغن نارگیل را قورت ندهید، زیرا این کار باعث می‌شود تا باکتری‌ها را نیز قورت دهید.
توجه: ریختن روغن نارگیل در لوله فاضلاب می‌تواند سبب مسدود شدن لوله‌ها شود، پس بهتر است تا آن را در لیوان و یا کاسه ای بریزید و از طریق مشما درون سطل آشغال بیاندازید.

تمیز کردن دهان
گاهی اوقات درد دندان می‌تواند به علت باقی ماندن بخش‌های کوچک مواد غذایی در بین دندان‌ها باشد که به همین دلیل اگر دهان خود را به کمک مسواک، نخ دندان و دهانشویه تمیز کنید، می‌توانند نقش موثری در کاهش سریع دندان درد شما داشته باشند. برای این‌کار:

نخ دندان: بین تمام دندان‌های خود را با دقت کافی نخ دندان بکشید.

مسواک: روی آن دندانی که درد می‌کند را با تمرکز بر همان نقطه مسواک کنید تا درد کاهش یابد.

دهانشویه: مقدار موثری از دهانشویه حاوی پراکسید هیدروژن را با میزان مساوی آب رقیق کنید و دهان خود را با آن بشویید.

استفاده از اسپند
اثر اسپند نیز در کاهش درد دندان ثابت شده است. اسپند می‌تواند برای درمان خونریزی و التهابات لثه نیز مورد استفاده قرار بگیرد. برای استفاده از آن:

روش اول: ترکیبی از مقداری از پودر اسپند با حدود دو برابر آب لیمو به دست آورده و آن را گرم نمایید. سپس تکه‌ای پنبه را به آن آغشته کنید و روی دندان خود بگذارید.

روش دوم: مقداری اسپند را گرم نمایید و به طور مستقیم روی دندانی که دچار درد شده است، قرار دهید.

آلوئورا
این ماده با داشتن خاصیت آنتی باکتریالی برای تمیز کردن لثه‌ها و کمتر کردن درد دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از آن، میزانی از ژل آلوئورا را روی دندانی که دچار درد شده است، ماساژ دهید.

داروها و مسکن قوی درمان دندان درد خانگی

لیست زیر شامل بهترین مسکن های قوی دندان درد خانگی بوده که می‌توانند تا زمان مراجعه به کلینیک دندانپزشکی تا حد زیادی به کاهش درد شما کمک کنند:

ایبوپروفن

یکی از موثرترین داروهایی که برای کاهش درد دندان وجود دارد، ایبوپروفن می‌باشد. این دارو در بازار دارویی ایران، در دو دوز 200 و 400 میلی گرم وجود دارد و در اکثر کشورها، بدون نسخه می‌توان ایبوپروفن را تهیه کرد. فرم ژلاتینی این دارو به نام ژلوفن معروف می‌باشد که جذب گوارشی آن نیز راحت‌تر است.
کتو پروفن، کتورولاک و پیروکسیکام نیز از خانواده این دارو برای درمان دندان درد موجود هستند که کتورولاک دارای فرم تزریقی نیز می‌باشد.
منع مصرف: مشکلات قلبی، خونریزی گوارشی، حساسیت‌های دارویی، انجام جراحی بای پس معده، آسم

داروهای ترکیبی ضد درد

در اکثر موارد این داروها حاوی ایبوپروفن، استامینوفن و کافئین می‌باشند. این داروها معمولا به نام‌های نوافن، مگافن و آسیفن شناخته شده هستند.

آسپرین

در موارد معمول از آسپرین نیز می‌توان به عنوان داروی مسکن استفاده نمود، اما این دارو مسکن قوی نمی‌باشد. آسپرین می‌تواند خاصیت ضدالتهابی خوبی نیز داشته باشد.
توجه: این دارو نباید برای کاهش درد دندان کودکان مورد استفاده قرار بگیرد.
منع مصرف: خونریزی یا زخم‌های گوارشی
بهتر است تا موارد زیر را نیز مطالعه نمایید و بشناسید:
برخی از داروها اثری بر کاهش درد دندان ندارند، اما بعضی از داروخانه‌ها آنها را به این عنوان به فروش می‌رسانند. این موارد عبارت‌اند از:

آنتی بیوتیک‌ها: این داروها نمی‌توانند مسکن قوی برای دندان درد محسوب شوند. بعضی از افرادی که دچار دندان درد می‌شوند، خیال می‌کنند که دندانشان دچار عفونت شده و به طور خودسرانه به مصرف داروهای آنتی بیوتیک می‌پردازند. اما این افراد باید بدانند آنتی بیوتیک در مواقع تب و تورم موثر است و خاصیت ضددرد به همراه ندارد.

داروهای مخدر: این داروها مانند مخدرهای صناعی و یا ترامادول‌ها، در بازار ایران به حالت‌های ترکیبی به فروش

می‌رسند. اما باید بدانید که عوارض جانبی آنها به قدری زیاد است که به هیچ عنوان برای یک دندان درد تجویز نمی‌شوند.

مفنامیک اسید: این داروها به عنوان داروهای مسکن شناخته شده‌اند، اما با وجود اینکه مفنامیک اسیدها از خانواده ایبوپروفن‌ها هستند، اما برای تسکین درد دندان مناسب نبوده و بیشترین کاربرد آنها برای دردهای میگرنی و یا قائدگی است.

کورتون‌ها: برخی از داروهای کورتونی مانند دگزامتازون‌ها و بتامتازون‌ها، بیش از حد در کشور ما مصرف می‌شوند، اما مصرف بی رویه آنها به شدت خطر دارد. به همین دلیل نباید بدون تجویز دندانپزشک مصرف شوند. معمولا اکثر دندانپزشکان این داروها را برای مراحل اولیه توصیه نمی‌کنند، مگر اینکه بدانند تاثیر این دارو برای بیمار لازم است.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 9 ماه بعد...
در ۱۴۰۱/۵/۱۲ در 11:11، AVA_2002 گفته است:

 

 مطالعه این مطلب 8 دقیقه زمان نیاز دارد

برای درمان دندان درد چه کنیم؟

به طور کلی راهکارهای کاهش درد دندان عبارت‌اند از:

مراجعه به مطب دندانپزشکی

کمک گرفتن از روش‌های درمان خانگی

اصلی ترین روش برای درمان دندان درد این است که به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید، اما شاید گاهی اوقات، موقعیت مناسبی برای مراجعه به دندانپزشک وجود نداشته باشد، بنابراین باید بدانیم که چگونه درد دندان خود را از بین ببریم و برای تسکین درد دندان خود چه اقداماتی انجام دهیم؟
اگر این سوالات شما هم هست، پس این مقاله به طور کامل برای شما نوشته شده است.

آیا درمان سریع درد دندان امکان پذیر است؟

درد دندان به قدری سبب آزردگی و ناراحتی می‌شود که اگر دچار آن شدید، سعی دارید تا هر چه سریع‌تر آن را کاهش دهید. شما می‌توانید از برخی راهکارها به منظور کاهش سریع درد دندان خود استفاده کنید، اما حتما این نکته را در نظر داشته باشید که نباید این موضوع را ساده فرض کنید و بعد از اینکه درد خود را کاهش دادید، حتما از یک کلینیک دندانپزشکی خوب برای چکاپ دندان خود وقت بگیرید. با این حال تا قبل از مراجعه می‌توانید با کمک راهکارهایی این درد را در زمانی سریع کمتر کنید:

استفاده از کمپرس سرد

تمیز نمودن دهان

استفاده از مسکن

آب نمک غرغره کردن

استفاده از اسپند

نوشیدن چای نعنا

آویشن

میخک

استفاده از ژل‌های بی حس کننده

اینکه به چه صورت از موارد بالا برای کاهش سریع درد دندان خود کمک بگیرید، در ادامه مقاله بیان شده که باید حتما به آن توجه کنید. اما موارد بسیاری وجود دارند که شما می‌توانید در منزل از آنها کمک بگیرید. 

روش های درمان خانگی دندان درد

توجه کنید که نباید از تمام روشهایی که در زیر بیان شده‌اند، به صورت همزمان استفاده داشته باشید. برای به دست آوردن نتیجه موثر جهت درمان دندان در خانه، هر کدام از راهکارهای زیر را چند بار و طی چند روز انجام دهید:

پودر فلفل قرمز و زنجبیل
فلفل قرمز و زنجبیل هر دو جزئی از داروهای ضد درد محسوب می‌شوند. شما می‌توانید هر کدام از آنها را نیز به تنهایی استفاده کنید، اما مخلوط این دو با هم می‌تواند نتیجه بهتری داشته باشد. برای این کار:

مقداری برابر از زنجبیل و فلفل قرمز را با کمی آب مخلوط کنید تا غلظتی مانند سس به دست آورید.

یک تکه کوچک پنبه بردارید.

در ادامه مقداری مناسب از ماده تهیه شده خود را روی پنبه بریزید و آن را روی دندانی که درد می‌کند، بگذارید و زمان دهید تا درد دندان شما کاهش پیدا کند.

توجه کنید که پنبه را تنها روی دندان قرار دهید و مراقب باشید تا برخوردی با زبان و یا لثه نداشته باشد.

کمپرس سرد
یکی از موثرترین و راحت‌ترین روش‌هایی که به کاهش درد کمک می‌کند، کمپرس سرد می‌باشد.

روش اول: می‌توانید مقداری یخ را درون مشما بریزید و بهتر است تا یک حوله به دور آن بپیچید. در ادامه آن را حدود 15 الی 20 دقیقه روی بخش خارجی دهان خود بگذارید تا درد کاهش پیدا کند.

روش دوم: همچنین می‌توانید یخ را در بین دو انگشت سبابه و شست خود گذاشته و فشار دهید، با این کار پیغام سرما به مغز ارسال شده و درد دندان کمتر می‌شود.

استفاده از آب نمک
آب نمک یکی از مواد موثر برای کاهش التهاب و درد می‌باشد. شستن دهان با آب نمک می‌تواند تمام مواد غذایی و ذراتی که در بین دندان‌ها باقی مانده است را خارج کند که در نتیجه تاثیر خوبی در کاهش درد دندان و لثه خواهد داشت. برای این کار بهتر است تا آب را بجوشانید و یک قاشق غذا خوری در یک لیوان آب جوشیده ریخته و صبر کنید تا خنک گردد. در ادامه آن را حدود 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید.

سیر
سیر یکی از ماده‌های خوراکی بسیار مفید و پرکاربرد بوده که در اکثر منازل یافت می‌شود. حتی در زمان‌های دورتر نیز از سیر برای کاهش درد دندان استفاده می‌کردند. این ماده طبیعی حاوی آلیسین بوده که با داشتن اثر ضد باکتریایی، می‌تواند باکتری‌های موجود در دهان را از بین ببرد.

روش اول: شما می‌توانید یک حبه سیر خام را با همان دندانی که درد می‌کند، بجوید تا درد دندان کاهش یابد. (تکرار بین 2 الی 3 بار در روز)

روش دوم: یک حبه سیر را له کنید و با نمک مخلوط نمایید. سپس این مخلوط را روی دندان خود بگذارید.

میخک
یکی از ترکیبات اصلی میخک، یوجینول بوده که تاثیر به سزایی در کاهش و درمان دندان درد دارد. حتی اگر بعد از کشیدن دندان میخک روی دندان قرار داده شود، می‌تواند نقش بسیار موثری در کاهش درد و التهاب داشته باشد. در واقع یونیجول سبب بی حسی منطقه مورد نظر می‌شود. برای استفاده از میخک:

روش اول: میخک را در آب قرار دهید تا خیس شود و حالت خمیری شکلی پیدا کند. در ادامه خمیری که به دست آمده است را روی دندان خود قرار دهید.

روش دوم: با دندانی که درد می‌کند، میخک را بسیار آرام بجوید.

روش سوم: از روغن میخک استفاده نمایید. شما می‌توانید یک و یا دو قطره روغن میخک را روی دندانی که درد می‌کند، بریزید و زمان دهید تا روغن روی دندانتان بماند. البته این روغن جزئی از ادویه‌های تند محسوب می‌شود، به همین علت مراقب تندی آن باشید.
نکته مهم: این روش را برای کاهش درد دندان کودک خود استفاده نکنید، زیرا احتمال بلعیدن میخک در کودکان وجود دارد که می‌تواند مشکلاتی برای آنها ایجاد کند. همچنین تندی روغن میخک می‌تواند برای کودکان آزاردهنده باشد.

چای کیسه‌ای
چاه سیاه دارای ماده ای به نام تانین می‌باشد که خواص ضدالتهاب و ضد درد دارد. می‌توانید چای کیسه‌ای را درون مقداری آب قرار دهید تا مرطوب شود. اگر دندان شما به آب سرد حساسیت نشان نمی‌دهد، بهتر است تا از آب یخ استفاده کنید. شما می‌توانید یک و یا دو بار در روز چای کیسه را روی دندان خود بگذارید.

چای نعناع
نعناع خاصیت ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی دارد. نوعی ماده طبیعی به نام منتول در نعناع موجود است که می‌تواند یک بی حسی خفیف را در دهان ایجاد کند. شما می‌توانید یک لیوان چای نعنا بنوشید تا درد دندان خود را آرام‌تر کنید.

استفاده از دهانشویه هیدروژن پراکسید
یکی از مواردی که می‌تواند درد دندان را سبب شده باشد، عفونت جدی لثه و یا پریودنتیت است که با پیشرفت آن می‌تواند مشکلات بسیار جدی‌تری را به همراه بیاورد. اگر دهان خود را با دهانشویه حاوی هیدروژن پراکسید شست و شو دهید، می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش درد و عفونت داشته باشد.
برای استفاده صحیح از آن باید مقداری هیدروژن پراکسید را با میزان مساوی از آب رقیق کنید و این محلول را در دهان خود بچرخانید.
نکته: از این روش برای کاهش درد دندان کودکان استفاده نکنید، زیرا احتمال بلعیدن محلول توسط آنها زیاد است که این اتفاق عوارضی را برای کودکان در پی خواهد داشت.

استفاده از پمادهای دهانی
در داروخانه‌ها، ژل‌های بی حس کننده بدون نسخه مانند بنزوکائین وجود دارند که شما می‌توانید از آنها به منظور کاهش درد خود استفاده کنید.
توجه: از این پمادها و ژل‌های بدون نسخه برای کودکان استفاده نکنید.

عصاره وانیل
این عصاره حاوی الکل و دارای خواص آنتی اکسیدانی می‌باشد که می‌تواند تاثیر به سزایی در کاهش درد داشته باشد. برای استفاده از آن، می‌توانید میزانی کم از عصاره وانیل را روی انگشت و یا پنبه کوچکی بمالید و آن را به صورت مستقیم روی دندانی که درد می‌کند، بگذارید. (تکرار چند بار در روز)

آویشن
آویشن یک گیاهی است که برای عفونت قفسه سینه و سرفه‌های شدید بسیار موثر است، اما با داشتن خواص ضد عفونی و ضد قارچی خود می‌تواند برای کاهش درد دندان نیز مفید باشد. برای استفاده می‌توانید:

روش اول: با کمک مخلوط تهیه شده از آب و روغن طبیعی آویشن، دهان خود را شست و شو دهید.

روش دوم: چند قطره روغن آویشن را روی پنبه ریخته و آن را به طور مستقیم روی دندان بگذارید.

جوش شیرین
جوش شیرین نیز می‌توان نقش موثری در کاهش درد دندانتان داشته باشد که برای استفاده از آن می‌توانید:

یک پنبه را با مقداری آب خیس کنید و سپس آن را با میزانی از جوش شیرین بپوشانید و در نهایت روی دندان بگذارید.

می‌توانید مقداری آب گرم را با جوش شیرین مخلوط کنید و از آن به شکل دهانشویه استفاده نمایید. (استفاده دو الی سه بار در روز)

روغن زیتون
اگر روغن زیتون طبیعی دارید، می‌توانید مقداری از آن را به پنبه کوچکی آغشته کنید و آن را روی دندان خود قرار دهید.

پیاز
پیاز یکی از خوراکی‌های بسیار مفید با داشتن خاصیت ضد درد و التهاب و همچنین خاصیت ضد عفونی کننده، می‌باشد. استفاده از پیاز تند می‌تواند سریع‌تر احساس درد را کاهش دهد. تکه‌ای پیاز را روی دندان خود بگذارید.

دارچین و عسل
یک قاشق چای‌خوری دارچین را با 5 قاشق عسل ترکیب کنید و سپس آن را به شکل مستقیم روی دندان خود بگذارید. (دو الی سه بار در روز)

زردچوبه
زردچوبه دارای ترکیبی فعال به نام کورکومین بوده که دارای خواص ضدالتهابی و آنتی بیوتیکی می‌باشد و می‌تواند اثر خوبی برای تسکین درد دندان داشته باشد. همچنین این ماده قادر است تا مانع از تجمع پلاک‌های دندانی گردد.
برای استفاده از آن می‌توانید زردچوبه را با روغن خردل، روغن میخک و یا آب ترکیب کنید و شکل خمیری آن را روی دندان خود بمالید.

خیار
خیار دارای خاصیت هموستاتیک بوده که می‌تواند با کاهش خونرسانی در دندان آسیب دیده، سبب کاهش درد آن شود. برای استفاده از آن، خیار را برش بزنید و کمی نمک دریا روی آن بریزید و در نهایت روی دندانی که درد می‌کند، قرار دهید.

لیموترش
فسفر، پتاسیم و فلانوئید موجود در لیموترش می‌توانند اثر خوبی بر کاهش درد دندان داشته باشند.
برای این‌کار می‌توانید ترکیبی از یک قاشق لیموترش تازه با نمک را غرغره کنید.

روغن سیاه دانه
روش اول: یک گوش پاک کن را به این روغن آغشته نمایید و آن را حدود 15 دقیقه روی دندان خود ماساژ دهید.
روش دوم: از ترکیب یک قاشق غذا خوری روغن سیاه دانه با آب، دهانشویه تهیه کنید و با آن دهان خود را شست و شو دهید.

روغن نارگیل
روغن نارگیل می‌تواند نقش موثری در کاهش میزان باکتری‌های دهان داشته باشد. برای اینکار، یک قاشق روغن نارگیل را حدود 15 الی 20 دقیقه در دهان خود غرغره نمایید.
توجه: مراقب باشید تا روغن نارگیل را قورت ندهید، زیرا این کار باعث می‌شود تا باکتری‌ها را نیز قورت دهید.
توجه: ریختن روغن نارگیل در لوله فاضلاب می‌تواند سبب مسدود شدن لوله‌ها شود، پس بهتر است تا آن را در لیوان و یا کاسه ای بریزید و از طریق مشما درون سطل آشغال بیاندازید.

تمیز کردن دهان
گاهی اوقات درد دندان می‌تواند به علت باقی ماندن بخش‌های کوچک مواد غذایی در بین دندان‌ها باشد که به همین دلیل اگر دهان خود را به کمک مسواک، نخ دندان و دهانشویه تمیز کنید، می‌توانند نقش موثری در کاهش سریع دندان درد شما داشته باشند. برای این‌کار:

نخ دندان: بین تمام دندان‌های خود را با دقت کافی نخ دندان بکشید.

مسواک: روی آن دندانی که درد می‌کند را با تمرکز بر همان نقطه مسواک کنید تا درد کاهش یابد.

دهانشویه: مقدار موثری از دهانشویه حاوی پراکسید هیدروژن را با میزان مساوی آب رقیق کنید و دهان خود را با آن بشویید.

استفاده از اسپند
اثر اسپند نیز در کاهش درد دندان ثابت شده است. اسپند می‌تواند برای درمان خونریزی و التهابات لثه نیز مورد استفاده قرار بگیرد. برای استفاده از آن:

روش اول: ترکیبی از مقداری از پودر اسپند با حدود دو برابر آب لیمو به دست آورده و آن را گرم نمایید. سپس تکه‌ای پنبه را به آن آغشته کنید و روی دندان خود بگذارید.

روش دوم: مقداری اسپند را گرم نمایید و به طور مستقیم روی دندانی که دچار درد شده است، قرار دهید.

آلوئورا
این ماده با داشتن خاصیت آنتی باکتریالی برای تمیز کردن لثه‌ها و کمتر کردن درد دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از آن، میزانی از ژل آلوئورا را روی دندانی که دچار درد شده است، ماساژ دهید.

داروها و مسکن قوی درمان دندان درد خانگی

لیست زیر شامل بهترین مسکن های قوی دندان درد خانگی بوده که می‌توانند تا زمان مراجعه به کلینیک دندانپزشکی تا حد زیادی به کاهش درد شما کمک کنند:

ایبوپروفن

یکی از موثرترین داروهایی که برای کاهش درد دندان وجود دارد، ایبوپروفن می‌باشد. این دارو در بازار دارویی ایران، در دو دوز 200 و 400 میلی گرم وجود دارد و در اکثر کشورها، بدون نسخه می‌توان ایبوپروفن را تهیه کرد. فرم ژلاتینی این دارو به نام ژلوفن معروف می‌باشد که جذب گوارشی آن نیز راحت‌تر است.
کتو پروفن، کتورولاک و پیروکسیکام نیز از خانواده این دارو برای درمان دندان درد موجود هستند که کتورولاک دارای فرم تزریقی نیز می‌باشد.
منع مصرف: مشکلات قلبی، خونریزی گوارشی، حساسیت‌های دارویی، انجام جراحی بای پس معده، آسم

داروهای ترکیبی ضد درد

در اکثر موارد این داروها حاوی ایبوپروفن، استامینوفن و کافئین می‌باشند. این داروها معمولا به نام‌های نوافن، مگافن و آسیفن شناخته شده هستند.

آسپرین

در موارد معمول از آسپرین نیز می‌توان به عنوان داروی مسکن استفاده نمود، اما این دارو مسکن قوی نمی‌باشد. آسپرین می‌تواند خاصیت ضدالتهابی خوبی نیز داشته باشد.
توجه: این دارو نباید برای کاهش درد دندان کودکان مورد استفاده قرار بگیرد.
منع مصرف: خونریزی یا زخم‌های گوارشی
بهتر است تا موارد زیر را نیز مطالعه نمایید و بشناسید:
برخی از داروها اثری بر کاهش درد دندان ندارند، اما بعضی از داروخانه‌ها آنها را به این عنوان به فروش می‌رسانند. این موارد عبارت‌اند از:

آنتی بیوتیک‌ها: این داروها نمی‌توانند مسکن قوی برای دندان درد محسوب شوند. بعضی از افرادی که دچار دندان درد می‌شوند، خیال می‌کنند که دندانشان دچار عفونت شده و به طور خودسرانه به مصرف داروهای آنتی بیوتیک می‌پردازند. اما این افراد باید بدانند آنتی بیوتیک در مواقع تب و تورم موثر است و خاصیت ضددرد به همراه ندارد.

داروهای مخدر: این داروها مانند مخدرهای صناعی و یا ترامادول‌ها، در بازار ایران به حالت‌های ترکیبی به فروش

می‌رسند. اما باید بدانید که عوارض جانبی آنها به قدری زیاد است که به هیچ عنوان برای یک دندان درد تجویز نمی‌شوند.

مفنامیک اسید: این داروها به عنوان داروهای مسکن شناخته شده‌اند، اما با وجود اینکه مفنامیک اسیدها از خانواده ایبوپروفن‌ها هستند، اما برای تسکین درد دندان مناسب نبوده و بیشترین کاربرد آنها برای دردهای میگرنی و یا قائدگی است.

کورتون‌ها: برخی از داروهای کورتونی مانند دگزامتازون‌ها و بتامتازون‌ها، بیش از حد در کشور ما مصرف می‌شوند، اما مصرف بی رویه آنها به شدت خطر دارد. به همین دلیل نباید بدون تجویز دندانپزشک مصرف شوند. معمولا اکثر دندانپزشکان این داروها را برای مراحل اولیه توصیه نمی‌کنند، مگر اینکه بدانند تاثیر این دارو برای بیمار لازم است.

سپاس 👍🏼🙏🏼

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...