رفتن به مطلب

سفال "کلپورگان" 7000 سال بدون تغییر


ashkan

ارسال های توصیه شده

spacer.png

 

 

spacer.png

 

كلپورگان با سفالينه‌هاي تاريخي و منحصر به فرد و شهرت جهاني شاهكار انديشه، ذوق، فرهنگ و هنر زنان بلوچ در سرزمين ايران است، زنان بومي منطقه يگانه خالقان سفال كلپورگان هستند و اين هنر ارزشمند را نسل به نسل و سينه به سينه از مادران به دختران منتقل كرده اند و گذشت زمان و حوادث تاريخ نيز نه تنها از اصالت آن كم نكرده بلكه بيش از پيش بر ارزش‌هاي هنري آن افزوده است.

 

آنچه سفالگري كلپورگان را از ساير نقاط متمايز كرده ويژگي‌هاي منحصر بفرد آن است به گونه اي كه در ساخت سفال تمام مراحل ظريف سفالگري به وسيله زنان انجام مي‌گيرد و مردان فقط كارهايي مثل حمل خاك رس از معدن مسكوتان واقع در دو تا سه كيلومتري كارگاه، آماده كردن گل و پختن سفال را انجام مي دهند.

 

... و آنچه توجه جهانيان را به سفال كلپورگان جلب كرده استفاده نكردن از چرخ سفالگري در تهيه سفال است به گونه اي كه تمام سفالينه‌ها با روشهاي سنتي ابتدايي، بديع و به كمك دست انجام مي‌شود.

 

طرحها و نقشهاي سفال كلپورگان نيز كاملا هندسي است و تداعي نقشهاي باستاني است تــزيينــات روي سفالينه ها با نمادهاي تجريدي است كه از نسلي به نسل ديگر به يادگار مانده است و حكايت از راز و رمــز و خواهش هاي روحي و دروني هنرمند از محيط اطراف و اعتقادات و باورهاي او دارد و اغلب نمادها شبيه به نقوش سفالهاي ما قبل تاريخ و آغاز دوره تاريخي است.

 

در اين سفالينه‌ها لعاب به كار نمي‌رود بلكه براي تزيين و نقاشي از سنگ 'تيتوك' استفاده مي‌ شود، اين سنگ در منطقه تپه آچار در كهوران بخش مهرستان يافت مي‌شود و رنگ آن معمولا قهوه اي يا سياه است، اين سنگ نوعي سنگ منگنز است و رنگي كه از آن به دست مي‌آيد قهوه اي است.

 

از نكات جالب درباره اين سفال مي توان به دسته آنها اشاره كرد به طوري كه اين دسته‌ها بر خلاف سفال‌هاي امروزي ديرتر از بخش هاي ديگر سفال مي‌شكنند.

 

سفال كلپورگان اغلب به شكل كاسه، كوزه، جام، قدح، پارچ و ليوان و قلك ساخته مي‌شود و اغلب ظرف‌هاي ساخته شده آن نيز داراي سرپوش است كه گاه خود به عنوان ظرفي مستقل مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

 

هر چند در مورد اين اثر تاريخي و هنر زيبا تبليغاتي در خور شان آن انجام نشده اما آنقدر هويت و كيفيت منحصربفردش مشهود بوده كه اكنون در بازارهاي مهم جهاني شهره است به گونه اي كه اكنون كوره‌هاي سفالپزي كلپورگان نام دومين كارگاه سفال دنيا و تنها موزه زنده سفال را با خود يدك مي‌كشند. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...