رفتن به مطلب

انواع سیستم‌های مدیریت محتوا یا CMS


ATILA

ارسال های توصیه شده

cms های اختصاصی

سی ام اس‌های اختصاصی اغلب توسط یک یا چند توسعه دهنده و در راستای فعالیت و متناسب با نیاز‌های  سایت شما ساخته میشود.

cms های رایگان

سی ام اس‌های متن باز مانند wordpress ,jumla و drupal که به صورت کاملا رایگان و  با سورس کد منتشر می‌شوند.

به طور کل بالای 80% از سایت‌های دنیا بر روی سی ام اس متن باز مدیریت می‌شوند که در این میان سهم وردپرس یه طور چشمگیری بالاتر از رقبای خود می‌باشد.

اگر دنبال تشخیص اینکه کدام یک از سایت‌هایی که به آنها مراجعه می‌کنید برای طراحی خود از سیستم مدیریت محتوا استفاده کرده‌اند، در مقاله تشخیص سیستم مدیریت محتوای سایت راه ها و روش‌های فهمیدن این موضوع را به طور کامل بیان کردیم.

وردپرس WordPress
وردپرس- CMS چیست وردپرس

WordPress در ابتدا فعالیت خود را به عنوان وبلاگ‌ساز آغاز کرد و به مرور فعالیت خود را گسترش داد. تا جایی که امروز به عنوان محبوب‌ترین CMS موجود شناخته شده و سهم ۴۰ درصدی را به خود اختصاص داده است. از جمله ویژگی‌های مثبت این سیستم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت بالای نصب و راه‌اندازی
  • حجم کم
  • رایگان بودن
  • داشتن افزونه‌های متعدد
  • سازگاری و بهینه بودن برای موتورهای جست‌وجو
  • کاربری آسان

وردپرس برای انواع سایت‌های خبری، فروشگاهی، وبلاگی، شرکتی و… مناسب است و با افزونه‌های رایگانی که در مخزن وردپرس هستند و یا افزونه‌های پرمیوم به شما امکان ساخت وبسایت با بهترین کیفیت و سرعت را می‌دهد. اگر تمایل به یادگیری وردپرس هستید، آموزش وردپرس همیار وردپرس را مطالعه نمایید.

Joomla یا جوملا
جوملا جوملا

جوملا یک سیستم مدیریت محتوای رایگان است که مانند وردپرس نیازی به دانش برنامه نویسی ندارد و نصب آن تقریباً آسان و بدون دردسر است. جوملا از نظر محبوبیت رتبه دوم را در بین سیستم‌‎‌های مدیریت محتوا دارد.

با استفاده از CMS جوملا هیچ محدودیتی از نظر نوع سایت وجود ندارد و هر سایتی که تمایل داشته باشید می‎توانید با استفاده از جوملا راه اندازی کنید. اگر دنبال یک رقیب پر و پا قرص برای وردپرس هستید، مطمئن باشید که به پاسخی غیر از جوملا نخواهید رسید.

جوملا هم مانند وردپرس بر اساس زبان PHP ساخته شده و توسعه پیدا کرده و از My SQL نیز پشتیبانی می‌کند و همچنین یک سیستم متن باز به حساب می‌آید.

دروپال Drupal
دروپال دروپال

این سیستم کاربران کمتری دارد اما توانسته است توجه طراحان حرفه‌ای را به خود جلب کند. می‌گویم طراحان حرفه‌ای چون قالب‌های آماده آن کم هستند. توسعه دادن قالب جدید نیز کاری تخصصی است و نیاز به مهارت‌های برنامه‌نویسی دارد. این سیستم برای طراحی و ایجاد پرتال‌های خبری، سایت‌های آپلود و دانلود، سایت‌های شرکت‌های بزرگ و … کاربرد دارد.

مهمترین ویژگی‌های دروپال به شرح زیر هستند:

  • سرعت خوب
  • توسعه‌پذیری عالی
  • امنیت بالا
  • پشتیبانی قوی

استفاده از این سیستم به افراد مبتدی توصیه نمی‌شود اما حرفه‌ای‌ها می‌توانند با استفاده از آن سایت‌های قوی و امنی طراحی کنند.

Magento یا مجنتو که مخصوص فروشگاه اینترنتی
مجنتو مجنتو

مجنتو یک سیستم مدیریت محتوا با کاربرد تجاری است. این سیستم بیشتر در حوزه‌ تجارت الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرد و رابط کاربری و نصب آن بسیار سخت است. امروزه تعداد بسیار کمی از کارآفرینان و صاحبان کسب و کار از مجنتو استفاده می کنند؛ زیرا استفاده از آن بی‌نیاز از دانش برنامه نویسی نیست و وقتی صحبت از کار با آن می‌شود باید آشنایی خوبی با آن داشته باشید.

پرستاشاپ PrestaShop
پرستاشاپ پرستاشاپ

پرستاشاپ نیز یکی دیگر از انواع سیستم‌های مدیریت محتوا است که به فروشگاه‌ساز معروف شده است. فروشگاه‌های کوچک و بزرگ بسیاری در سراسر جهان از این سیستم استفاده می‌کنند. از جمله ویژگی‌های پرستاشاپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب و راه‌اندازی سریع و رایگان
  • سازگاری با فروشگاه‌های چندزبانه
  • سازگاری با واحدهای پولی مختلف
  • پنل مدیریت قدرتمند
  • انعطاف‌پذیری و توسعه‌پذیری بالا
  • سیستم حسابداری، انبارداری و مدیریت مشتریان
  • ساختار بهینه برای موتورهای جست‌وجو
Wix یا ویکس
ویکس ویکس

ویکس یک سیستم غیررایگان است و این اولین و مهم‌ترین نکته در مورد این سیستم مدیریت محتوا است. چنانچه دنبال یک CMS رایگان هستید بهتر است دنبال یک گزینه دیگر باشید .

گفتنی است که شما می‌توانید به راحتی و بی‌دردسر در آن ثبت نام کنید و آن را نصب نمایید اما برای استفاده از تمامی ابزارهای آن نیاز به پرداخت هزینه است. این سیستم در دنیا به ندرت استفاده می شود و کاربرد چندانی ندارد و همچنین استفاده از آن بسیار سخت است. برای استفاده از فروشگاه‍ساز در این سیستم مدیریت محتوا باید یک هزینه جداگانه بپردازید. در کل وقتی مجموع هزینه‌های راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی

Squarespace
Squarespace Squarespace

این سیستم مدیریت محتوا شباهت زیادی به CMS ویکس دارد که به آن پرداختیم. استفاده از این CMS رایگان نیست و نیاز به پرداخت هزینه دارد. سازندگان این سیستم مدیریت محتوا بر این باور هستند که نصب آن آسان است اما نمی‌توانیم آن را با وردپرس و یا جوملا مقایسه کنیم. تم‌ها و طراحی‌ها در این سیستم بیشتر است اما برای استفاده از تمامی قابلیت‌های آن نیاز به پرداخت هزینه دارید.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...