رفتن به مطلب

کدام کشورها قدرتمندترین ابر کامپیوترهای جهان را دارند؟


ارسال های توصیه شده

1.jpeg

ابر کامپیوتر، ماشینی است که برای انجام میلیاردها، اگر نگوییم تریلیون ها محاسبات در آن واحد ساخته شده است. هر ابر کامپیوتر در واقع از بسیاری از کامپیوترهای منفرد تشکیل شده است که به طور موازی با هم کار می کنند. یک معیار رایج برای اندازه گیری عملکرد این ماشین ها، فلاپ ها یا عملیات ممیز شناور در ثانیه است. در این جدول، از داده های نوامبر ۲۰۲۱ از TOP500 برای تجسم قدرت محاسباتی پنج ابر رایانه برتر جهان استفاده شده است. تعدادی از دستگاه های مصرف کننده مدرن در این مقایسه گنجانده شده است. از آنجایی که ابررایانه‌ها می‌توانند به بیش از یک کوادریلیون فلاپ دست یابند و دستگاه‌های مصرف‌کننده بسیار کمتر قدرتمند هستند، در این جدول از ترافلاپس به عنوان معیار مقایسه استفاده شده است.

۱ ترافلاپس = ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ (۱ تریلیون) فلاپ.

2-150.jpg

ابر کامپیوتر فوگاکو (Fugaku) در مارس ۲۰۲۱ تکمیل شد و رسما قدرتمندترین ابررایانه جهان است. برای کاربردهای مختلف، از جمله شبیه سازی آب و هوا و کشف نوآورانه دارو استفاده می شود.

8-26.jpg

سان وی تایهولایت (Sunway Taihulight) رسماً برترین ابر رایانه چین و چهارمین ابر رایانه قدرتمند جهان است. با این حال، برخی از کارشناسان بر این باورند که این کشور در حال حاضر دو سیستم بسیار قدرتمندتر را بر اساس داده‌های منابع ناشناس در دست دارد.

7-45.jpg

همانطور که می بینید، پیشرفته ترین دستگاه های مصرف کننده به قدرت ابر محاسباتی نزدیک هم نمی شوند. به عنوان مثال، قدرت ترکیبی ۴,۰۰۰ کارت گرافیک انویدیا تایتان RTX برای اندازه گیری فوگاکو لازم است.

 

ابر رایانه های آین

یکی از ابر کامپیوترهای کشف نشده چین ظاهراً اوشن لایت (Oceanlite) نام دارد و جانشین سان وی تایهولایت است. اعتقاد بر این است که قدرت پردازش آن به ۱.۳ اگزافلاپس یا ۱.۳ کوینتیلیون فلاپ رسیده است. جدول زیر پیگیری همه این اعداد بزرگ را آسان تر می کند.

3-141.jpg

در ایالات متحده، تراشه‌سازان رقیب ای ام دی ( AMD: Advanced Micro Devices) و اینتل (Intel) هر دو قراردادهایی با از وزارت انرژی ایالات متحده برای ساخت ابررایانه‌های در اندازه های بزرگ تنظیم کرده اند. برای ابر کامپیوتر فرانتییر (Frontier)، ای ام دی و ال کپتین (El Capitan) فعالیت می کند، در حالی که برای ابر کامپیوتر آئورا (Aurora)، اینتل در حال تلاش است.

4-120.jpg

همچنین کمپانی Hewlett Packard Enterprise) HPE) در پروژه ال کپتین شرکت دارد، که ادعا می کند این ابررایانه پس از تکمیل آن در سال ۲۰۲۳ می تواند به ۲ اگزافلاپس برسد. همه این قدرت برای پشتیبانی از چندین تلاش هیجان انگیز استفاده می شود:

 

– شبیه سازی و مدل سازی پیشرفته را برای پشتیبانی از ذخایر هسته ای ایالات متحده و اطمینان از امنیت آن را فعال می کند.

– تسریع کشف داروی سرطان از شش سال به یک سال از طریق مشارکت با شرکت داروسازی گلاکسو اسمیت کلاین

– پویایی و جهش پروتئین‌های RAS را که با ۳۰ درصد سرطان‌های انسانی مرتبط است، درک می کند.

در مجموع، محاسبات مقیاس بزرگ نشان دهنده توانایی انجام تجزیه و تحلیل پیچیده در چند ثانیه، به جای چند ساعت است. این قدرت جدید می تواند سرعت نوآوری را سریعتر کند.

 

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...